Skip to main content

Η τεχνητή νοημοσύνη κερδίζει τώρα και σε ομαδικά παιχνίδια

Η τεχνητή νοημοσύνη κερδίζει τώρα και σε ομαδικά παιχνίδια
Φωτο: Shutterstock

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί ήδη να οδηγεί αυτοκίνητα και να έχει νικήσει τους ανθρώπους σε απαιτητικά επιτραπέζια παιγνίδια, όπως το σκάκι και το Go, καθώς και σε βιντεοπαιγνίδια, όπως το StarCraft II και το Dota 2, αλλά τώρα για πρώτη φορά κατάφερε να κάνει το ίδιο σε ανταγωνιστικά παιγνίδια πολλαπλών παικτών (multiplayer shooter videogames) που απαιτούν ομαδική συνεργασία, κάτι που έως τώρα θεωρείτο τρομερά δύσκολο.

Η DeepMind, η πρωτοπόρος βρετανική εταιρεία που ανήκει πλέον στον όμιλο Alphabet της Google, εκπαίδευσε συστήματα τεχνητής νοημοσύνης (bots) να συνεργάζονται για να παίξουν με επιτυχία το κλασσικό βιντεοπαιγνίδι Quake III Arena, νικώντας και πάλι τους έμπειρους ανθρώπους παίκτες. Επιπλέον, ένας «τεχνητός» παίκτης αποδείχθηκε ότι μπορεί να συνεργασθεί μια χαρά με έναν άνθρωπο παίκτη.

Μέχρι σήμερα η τεχνητή νοημοσύνη δεν τα είχε καταφέρει με την πολυπλοκότητα παιγνιδιών που απαιτούν ομαδική συνεργασία και αλληλεπίδραση ανάμεσα σε πολλούς online παίκτες. Το να προβλέψει ένα μηχάνημα πώς θα συμπεριφερθεί ένα άλλο μηχάνημα ή ένας άνθρωπος, έτσι ώστε να μπορέσει να συνεργασθεί αποτελεσματικά μαζί του, είχε έως τώρα θεωρηθεί πολύ μεγάλη πρόκληση.

Όμως, αυτήν τη φορά, μία ομάδα 30 «παικτών» (bots) τεχνητής νοημοσύνης εκπαιδεύθηκαν συλλογικά να παίζουν έναν πεντάλεπτο «γύρο» του παιγνιδιού Quake III Arena με τίτλο «Αιχμαλωτίστε τη σημαία» (Capture the Flag), όπου μία ομάδα κινείται επιθετικά σε ένα τρισδιάστατο περιβάλλον και πρέπει να αρπάξει τη σημαία των αντιπάλων. Νικητής είναι η ομάδα που κατακτά τις περισσότερες σημαίες μέσα σε αυτά τα πέντε λεπτά.

Παίζοντας μόνη της αλλεπάλληλους γύρους του παιγνιδιού, η συνεργαζόμενη ομάδα της τεχνητής νοημοσύνης έμαθε να αυτοβελτιώνεται με τη βοήθεια ειδικών αλγορίθμων νευρωνικής μάθησης εμπνευσμένων από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Στη συνέχεια, άνθρωποι παίκτες κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν άλλους παίκτες, χωρίς να γνωρίζουν εάν επρόκειτο για άλλους ανθρώπους ή για συστήματα τεχνητής νοημοσύνης.

Τελικά, οι δυάδες των ανθρώπων παικτών αιχμαλώτισαν κατά μέσο όρο 16 λιγότερες σημαίες σε κάθε παιγνίδι σε σχέση με τα «ντουέτα» που απαρτίζονταν από τεχνητή νοημοσύνη. Επίσης, οι μικτές ομάδες (ένας άνθρωπος παίκτης και ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης) τα κατάφεραν αρκετές φορές καλύτερα από τις ομάδες δύο ανθρώπων παικτών. Μάλιστα, οι άνθρωποι παίκτες δήλωσαν ότι προτιμούσαν να έχουν για συμπαίκτη τους ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης από ό,τι έναν άλλο άνθρωπο.

Οι ερευνητές της DeepMind, με επικεφαλής τον Μαξ Τζέιντερμπεργκ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», σύμφωνα με το ίδιο, το «New Scientist» και το Γαλλικό Πρακτορείο, δήλωσαν ότι η νέα τεχνολογία δεν είναι ακόμη ώριμη για πρακτική εφαρμογή στον πραγματικό κόσμο. Όμως στο μέλλον, όταν η τεχνητή νοημοσύνη έχει πια μάθει να συνεργάζεται σε ομάδες (με άλλες μηχανές, με ανθρώπους ή με μικτές ομάδες), τότε θα υπάρξουν σημαντικές πρόοδοι σε διάφορα πεδία, από τα αυτόνομα οχήματα που θα συνεργάζονται για να μην τρακάρουν στους δρόμους, έως τους ρομποτικούς χειρουργούς που θα συνεργάζονται με τους γιατρούς.

Είναι προφανές ότι αυτή η τεχνολογία μπορεί να έχει και στρατιωτικές εφαρμογές, αλλά οι προγραμματιστές της DeepMind αρνήθηκαν να σχολιάσουν επ' αυτού. Στο παρελθόν η εταιρεία είχε δηλώσει δημόσια ότι δεσμεύεται να μη συνεργασθεί σε ερευνητικά προγράμματα του στρατού ή των μυστικών υπηρεσιών. Το κατά πόσο αυτό θα τηρηθεί στο μέλλον, είναι άλλο θέμα…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Word της Microsoft αποκτά τεχνητή νοημοσύνη
Το Word της Microsoft αποκτά τεχνητή νοημοσύνη
Πέρυσι η Microsoft έφερε την τεχνητή νοημοσύνη στο PowerPoint με το νέο εργαλείο Ideas που προτείνει στον χρήστη έξυπνες βελτιώσεις για τις παρουσιάσεις του.
Το Word της Microsoft αποκτά τεχνητή νοημοσύνη
H τεχνητή νοημοσύνη στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο
H τεχνητή νοημοσύνη στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο
Θέμα του συνεδρίου που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη 14 Μαΐου στον συνεδριακό χώρο της ΕΕΔΕ είναι: «Management & AI: Deep Learning in Reinventing Business Process Optimization».
H τεχνητή νοημοσύνη στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο
Η Ελλάδα στο Σύμφωνο για την τεχνητή νοημοσύνη
Η Ελλάδα στο Σύμφωνο για την τεχνητή νοημοσύνη
Η Ελλάδα μαζί με 41 ακόμη χώρες υιοθέτησε τις πρώτες οδηγίες του ΟΟΣΑ για τη χάραξη διεθνούς πολιτικής σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και τον σχεδιασμό συστημάτων βάζοντας σε προτεραιότητα τις ανθρώπινες ανάγκες.
Η Ελλάδα στο Σύμφωνο για την τεχνητή νοημοσύνη
Νέο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης στην υπηρεσία της Υγείας
Νέο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης στην υπηρεσία της Υγείας
Το σύστημα έχει μεγάλα περιθώρια βελτίωσης, καθώς προς το παρόν εμφανίζει αρκετά ψευδώς θετικά αποτελέσματα (προειδοποιεί για οξέα νεφρικά επεισόδια που δεν θα συμβούν), ιδίως σε ασθενείς που πάσχουν από χρόνια νεφρική βλάβη.
Νέο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης στην υπηρεσία της Υγείας
Singularity Summit: Από το Σαν Φρανσίσκο στην Αθήνα
Singularity Summit: Από το Σαν Φρανσίσκο στην Αθήνα
Οι τελευταίες εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη, στη ρομποτική, στο 3D-printing, στη συνθετική βιολογία και στην «επαυξημένη πραγματικότητα» (AR) στο επίκεντρο του τριήμερου συνεδρίου Singularity Global Summit.
Singularity Summit: Από το Σαν Φρανσίσκο στην Αθήνα