Η Apple έτοιμη να κλονίσει την κυριαρχία της Google -Το σχέδιο για το ριζικό «λίφτινγκ» στο Safari
Η Apple σχεδιάζει να αναδιαμορφώσει το Safari, το προεγκατεστημένο πρόγραμμα περιήγησης στις συσκευές της, στρέφοντάς το προς τις μηχανές αναζήτησης που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
Η κίνηση αυτή ενδέχεται να κλονίσει την κυριαρχία της Google στην αγορά της διαδικτυακής αναζήτησης, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις στο διαφημιστικό οικοσύστημα του τεχνολογικού κολοσσού.
Κατά τη διάρκεια της πολύκροτης δίκης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας που έχει κινήσει το αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης κατά της Alphabet (μητρικής εταιρείας της Google), ο αντιπρόεδρος της Apple, Έντι Κου, κατέθεσε ότι οι αναζητήσεις στο Safari μειώθηκαν για πρώτη φορά τον περασμένο μήνα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αλλαγή αυτή οφείλεται στην αυξανόμενη προτίμηση των χρηστών για αναζητήσεις μέσω συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.
Η Google πληρώνει, αλλά για πόσο ακόμα;
Η Google είναι σήμερα η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο Safari — ένα «χρυσό συμβόλαιο» που της αποφέρει περίπου το 36% των εσόδων της από διαφημίσεις αναζήτησης μέσω των Apple συσκευών, με εκτιμώμενο αντίτιμο προς την Apple στα 20 δισ. δολάρια ετησίως. Ωστόσο, η αποκλειστικότητα αυτή πλέον φαίνεται να απειλείται, καθώς η Apple στρέφεται σε νέες συνεργασίες.
Ήδη έχει κλείσει συμφωνία με την OpenAI για την ενσωμάτωση του ChatGPT στο Siri, ενώ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη Google ώστε να ενσωματωθεί το μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης Gemini στις νέες της συσκευές έως τα μέσα του 2025.
AI vs Google: Το μέλλον της αναζήτησης αλλάζει
Ο αντιπρόεδρος της Apple εκτίμησε ότι οι μηχανές αναζήτησης που βασίζονται σε AI, όπως οι OpenAI και Perplexity AI, θα αντικαταστήσουν σύντομα τις παραδοσιακές, όπως η Google. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο Bloomberg, «θα τις προσθέσουμε στη λίστα -πιθανόν όμως να μην είναι οι προεπιλεγμένες».
Η προοπτική αυτή έχει ήδη προκαλέσει ανησυχία στην Alphabet, της οποίας οι μετοχές υποχώρησαν κατά 6% μετά τις αποκαλύψεις, ενώ και η Apple σημείωσε πτώση της τάξης του 2%.
Κίνδυνος για το «μονοπώλιο» της Google στην online διαφήμιση
Όπως σημειώνει ο αναλυτής της D.A. Davidson, Gil Luria, η πιθανή απώλεια της αποκλειστικότητας της Google στην Apple θα μπορούσε να έχει «πολύ σοβαρές συνέπειες», ακόμα κι αν δεν επιβληθούν άλλοι περιορισμοί.
«Η Google έχει σχεδόν μονοπωλιακό μερίδιο άνω του 90% στην αγορά αναζήτησης, γι’ αυτό και οι περισσότεροι διαφημιζόμενοι επενδύουν αποκλειστικά εκεί. Αν υπάρξουν σοβαρές εναλλακτικές, μεγάλα ποσά από διαφημιστικούς προϋπολογισμούς μπορεί να μετακινηθούν αλλού», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται πως τον περασμένο μήνα, η Google προσπάθησε να κατευνάσει τις αγορές παρουσιάζοντας θετικά οικονομικά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου, τονίζοντας ότι οι επενδύσεις της στην τεχνητή νοημοσύνη ενισχύουν την κερδοφορία του βασικού της διαφημιστικού τομέα.
Ωστόσο, η πραγματική πρόκληση φαίνεται να βρίσκεται μπροστά της...