Ηλεκτροκίνηση: Η Ευρώπη «μίλια» πίσω στη εξασφάλιση μετάλλων για τις μπαταρίες αυτοκινήτων

NEWSROOM
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο/ Φωτογραφία AP

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εξασφαλίσει λιγότερο από το ένα έκτο των βασικών πρώτων υλών που θα χρειαστούν μέχρι το 2030 για την κατασκευή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με ανάλυση που αναδεικνύει τα προβλήματα για την εξασφάλιση πόρων για την πράσινη τεχνολογία.

Οι εν λόγω εταιρείες έχουν εξασφαλίσει συμβόλαια για το 16% των προμηθειών λιθίου, κοβαλτίου και νικελίου που απαιτούνται για να επιτύχουν τους στόχους τους για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2030, σύμφωνα με τα στοιχεία που αναλύθηκαν από την Transport & Environment (T&E), μια ομάδα με έδρα τις Βρυξέλλες.

Οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, η Tesla στις ΗΠΑ και η κινεζική BYD, βρίσκονται σημαντικά πιο μπροστά σε σχέση με πολλές ευρωπαϊκές ανταγωνίστριες τους στη πρόσβαση σε βασικές πρώτες ύλες, όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές.

Οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται από τα κινητά τηλέφωνα έως τα αυτοκίνητα κατασκευάζονται από επακριβώς ελεγχόμενους συνδυασμούς μετάλλων. Σε παγκόσμιο επίπεδο καταγράφεται μια μάχη για την εξεύρεση αρκετού λιθίου, του ελαφρύτερου μετάλλου, όμως το κοβάλτιο και το νικέλιο είναι επίσης σημαντικά σε πολλές μπαταρίες.

Η ανάλυση έδειξε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αποκαλύψει συμφωνίες που θα κάλυπταν μόνο το 14% των προμηθειών λιθίου, το 17% νικελίου και το 10% κοβαλτίου που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων τους για το 2030. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο θα απαγορεύσουν την πώληση νέων αυτοκινήτων με ορυκτά καύσιμα από το 2035.

Η Τζούλια Πολισκάνοβα , ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα και την ηλεκτροκίνηση στην T&E, δήλωσε: «Υπάρχει σαφής αποσύνδεση μεταξύ των στόχων των αυτοκινητοβιομηχανιών για τα ηλεκτρικά οχήματα και των στρατηγικών τους για τα κρίσιμα ορυκτά. Η Tesla και η BYD βρίσκονται πολύ πιο μπροστά από τις περισσότερες ευρωπαϊκές εταιρείες, οι οποίες μόλις τώρα αφυπνίζονται από την πρόκληση της εξασφάλισης μετάλλων για μπαταρίες».

Η T&E αναφέρει ότι η Mercedes-Benz, η BMW και ο όμιλος Hyundai/Kia είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες με μεγάλες δραστηριότητες στην Ευρώπη οι οποίες υστερούν περισσότερο σε σχέση με τις ανταγωνίστριες. Η Ford, η Volkswagen και η Stellantis έχουν αποκαλύψει σχέδια για την προμήθεια μετάλλων για μπαταρίες που ενδεχομένως να είναι ανταγωνιστικές σε σχέση με τις αντίστοιχες συμφωνίες των Tesla και BYD.

Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Ορισμένες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να έχουν μυστικές συμφωνίες με εταιρείες εξόρυξης ή διύλισης για την προμήθεια αρκετών μετάλλων, ενώ ορισμένες αναζητούν τρόπους μείωσης ή εγκατάλειψης της χρήσης του ακριβού κοβαλτίου και νικελίου. Παρ' όλα αυτά, η κλίμακα των μειωμένων προμηθειών υποδηλώνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να δώσουν μάχη για να πετύχουν τους στόχους τους για την ηλεκτροκίνηση.

Η ανάλυση συμφωνεί με τις προβλέψεις της εταιρείας δεδομένων Benchmark Mineral Intelligence ότι η ζήτηση για ορισμένα βασικά υλικά θα ξεπεράσει σημαντικά την προσφορά την επόμενη δεκαετία.

Η Benchmark προβλέπει ότι η ζήτηση για λίθιο θα τετραπλασιαστεί έως το 2030, καθώς η Κίνα, η Ευρώπη και στη συνέχεια οι ΗΠΑ θα εγκαταλείψουν με γρήγορους ρυθμούς τη βενζίνη και το πετρέλαιο. Ωστόσο, οι προβλέψεις της δείχνουν ότι θα υπάρξει έλλειμμα στην αγορά λιθίου 390.000 τόνων το 2030, σε σύγκριση με την παγκόσμια παραγωγή των 2,7 εκατ. τόνων. Προβλέπει επίσης ελλείψεις σε κοβάλτιο και νικέλιο -μέρος του ευρύτερου προβλήματος που το περιγράφει ως «μεγάλη αποσύνδεση στις πρώτες ύλες»-, ελλείψεις που θα μπορούσαν να επιβραδύνουν τη μετάβαση από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ