Γιατί η Κίνα αποθηκεύει τεράστιες ποσότητες πετρελαίου στη θάλασσα

Φωτογραφία: Shutterstock

Στις 29 Ιουνίου, η Κίνα –δεύτερη μεγαλύτερη καταναλώτρια πετρελαίου παγκοσμίως μετά τις ΗΠΑ- είχε συγκεντρώσει 73 εκατ. βαρέλια πετρελαίου σε 59 διαφορετικά πλοίο έξω από τις Βόρειες ακτές της χώρας – μία ποσότητα που αντιστοιχεί στα τρία τέταρτα της ζήτησης ολόκληρου του πλανήτη.

Το πετρέλαιο που φτάνει αυτές τις μέρες έχει αγοραστεί το Μάρτιο και τον Απρίλιο όταν οι τιμές του μαύρου χρυσού είχαν καταρρεύσει εξ αιτίας της πανδημίας. Κάποια στιγμή, το αμερικανικό αργό είχε υποχωρήσει στις 20 Απριλίου σε αρνητικό πεδίο για πρώτη φορά στην ιστορία του. Τα Κινεζικά αποθέματα πετρελαίου στη θάλασσα (που αναμένουν να μεταφερθούν στην ξηρά) έχουν τετραπλασιαστεί σε σχέση με τα τέλη Μαΐου και αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές του 2015 και επτά φορές πάνω από το μηνιαίο μέσο όρο του πρώτου τριμήνου του 2020.

Ο συνωστισμός των πετρελαιοφόρων στα Κινεζικά λιμάνια δείχνει την προσπάθεια την Πεκίνου για αγορές σε τιμή ευκαιρίας σε μία περίοδο μεγάλης αστάθειας της αγοράς ενέργειας. Μάλιστα, σύμφωνα με ειδικούς, ο αποθηκευτικός χώρος που διαθέτουν τα Κινεζικά πλοία έχει ακόμα πολλά περιθώρια ώστε να γίνουν νέες αγορές σε τιμή ευκαιρίας.

Επτά εβδομάδες αφότου οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν στο μείον 40 δολάρια το βαρέλι, το αμερικανικό αργό είχε ήδη ανακάμψει στα 40 δολάρια το βαρέλι. Αυτή η ενίσχυση κατά 80 δολάρια οφείλεται στην άνευ προηγουμένου μείωση της παραγωγής από τις χώρες του ΟΠΕΚ και τη Ρωσία, την άρση των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό σε πολλές χώρες του πλανήτη, αλλά και στην ισχυρή ζήτηση της Κίνας.

Η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη του πλανήτη και βασίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές πετρελαίου, πράγμα που δικαιολογεί και την απόφαση να δημιουργήσει μεγάλα αποθεματικά σε μία στιγμή που οι παγκόσμιες τιμές έχουν καταρρεύσει.

Τον περασμένο Μάιο οι εισαγωγές πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 19% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά φτάνοντας τα επίπεδα ρεκόρ των 11,3 εκατ. βαρελιών την ημέρα. Τον Ιούνιο αναμένεται να χτυπήσουν νέο υψηλό.

Πάντως, η βασική πηγή των Κινεζικών εισαγωγών είναι η Βραζιλία, ενώ το πετρέλαιο από τη χώρα της Λατινικής Αμερικής χρειάζεται τουλάχιστον ενάμισι μήνα για να φτάσει στις Κινεζικές ακτές. Μεγάλες ποσότητες, επίσης, φτάνουν από το Ιράκ, τη Σαουδική Αραβία και τη Νιγηρία.

Φυσικά, η Κίνα δεν ήταν η μόνη χώρα που εκμεταλλεύτηκε την κατάσταση με το πετρέλαιο για να αυξήσει τα αποθέματα επείγουσας ανάγκης. Με τις τιμές να βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση τον περασμένο Μάρτιο, η κυβέρνηση Τραμπ υποσχέθηκε να στηρίξει τους Αμερικανούς πετρελαιοπαραγωγούς που βρέθηκαν αντιμέτωποι με «πιθανές καταστροφικές απώλειες» αγοράζοντας 30 εκατ. βαρέλια για να ενισχύσει τα στρατηγικά αποθέματα της χώρας. Η κίνηση αυτή ήρθαν σε αντίθεση με το προηγούμενο σχέδιο της κυβέρνησης να πουλήσει πετρέλαιο από τα αποθεματικά για να μειωθούν οι τιμές.

Όμως, όπως τονίζουν οι αναλυτές, αυτό έδωσε την ευκαιρία στην Κίνα να αυξήσει τα αποθέματα της και, ταυτόχρονα, να κερδίσει πολλά χρήματα αγοράζοντας πετρέλαιο στο μείον 40 και πουλώντας ένα μήνα μετά αποκομίζοντας κέρδη 80 δολαρίων το βαρέλι.


ΣΧΕΤΙΚΑ