fbpxΤι έρχεται το 2023 για την Κινεζική οικονομία | Economistas.gr
Skip to main content

Τι έρχεται το 2023 για την Κινεζική οικονομία

Τι έρχεται το 2023 για την Κινεζική οικονομία
Shutterstock/ Dilok Klaisataporn

Καθώς η Κίνα προχωρά με την πλήρη κατάργηση των περιορισμών για την πανδημία και η οικονομία της αναμένεται να αναδυθεί μετά την απομόνωση του Covid, οι προσδοκίες είναι πάρα πολλές. Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι το ολοκληρωτικό άνοιγμα της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη θα αναζωογονήσει την παγκόσμια ανάπτυξη.

Τα περιοριστικά μέτρα για τον κορωνοϊό και το κλείσιμο των συνόρων ξέκοψαν την Κίνα από τον υπόλοιπο κόσμο που έχει ακολουθήσει διαφορετική τακτική τους τελευταίους μήνες. Ταυτόχρονα, δημιούργησε τεράστια προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και έπληξε το εμπόριο και τις επενδύσεις.

Με την παγκόσμια οικονομία να βρίσκεται αυτή τη στιγμή αντιμέτωπη με μεγάλες προκλήσεις, όπως ελλείψεις ενέργειας, προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και πολύ υψηλό πληθωρισμό, το άνοιγμα της Κίνας θα μπορούσε να αντιστρέψει αυτές τις τάσεις.

Όμως, η διαδικασία του ανοίγματος της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη ίσως αποδειχτεί εξαιρετικά επίπονη, με αποτέλεσμα οι πρώτοι μήνες του 2023 να είναι τελικά πολύ πιο δύσκολοι από το αναμενόμενο.

Η ιστορική κατάρρευσης του τομέα ακινήτων στην Κίνα και η πιθανότητα παγκόσμιας ύφεσης ίσως δημιουργήσουν νέα προβλήματα την επόμενη χρονιά.

Ειδικοί εκτιμούν ότι βραχυπρόθεσμα, η Κινεζική οικονομία ίσως βιώσει μία χαώδη κατάσταση για έναν πολύ απλό λόγο: η χώρα δεν είναι προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει τον Covid.

Για τρία χρόνια, το Πεκίνο είχε κολλήσει στην πολιτική των μηδενικών κρουσμάτων, παρά το γεγονός ότι είχε προκαλέσει τεράστιο πλήγμα στην οικονομία και μεγάλη δυσαρέσκεια στους πολίτες. Το 2022, η ανάπτυξη επιβραδύνθηκε σημαντικά, τα κέρδη των επιχειρήσεων κατέρρευσαν και η ανεργία των νέων χτύπησε επίπεδα – ρεκόρ.

Εν μέσω της γενικευμένης δυσαρέσκειας και των οικονομικών προβλημάτων, το Πεκίνο άλλαξε στάση και εγκατέλειψε την πολιτική των μηδενικών κρουσμάτων.

Και παρά το γεγονός ότι αυτό προσέφερε ανακούφιση στους πολίτες, η απότομη αλλαγή έπιασε το δημόσιο τομέα απροετοίμαστο.

Ήδη η δραματική αύξηση των κρουσμάτων έχει οδηγήσει τους πολίτες ξανά στα σπίτια τους – εθελοντικά αυτή τη φορά – έχει αδειάσει τα καταστήματα και τα εστιατόρια. Τα εργοστάσια και οι εταιρείες έχουν επίσης υποχρεωθεί να μειώσουν την παραγωγή, επειδή πολλοί εργαζόμενοί τους νοσούν.

Αναλυτές εκτιμούν ότι το ΑΕΠ της Κίνας θα μειωθεί κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους κατά 0,8% και θα ανακάμψει ξανά ανοδικά το δεύτερο τρίμηνο. Άλλοι θεωρούν ότι η ανάκαμψη ίσως αργήσει πολύ περισσότερο.

Το απότομο άνοιγμα δεν είναι το μόνο πρόβλημα της Κινεζικής οικονομίας. Οι επενδυτές συνεχίζουν να παρακολουθούν προσεκτικά τις εξελίξεις στον πλητόμμενο κατασκευαστικό τομέα της χώρας, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 30% περίπου του ΑΕΠ.

Η κρίση στις κατασκευές – που ξεκίνησε στα τέλη του 2021 όταν τεράστιες κατασκευαστικές εταιρείες χρεοκόπησαν – καθυστέρησε ή σταμάτησε την κατασκευή ήδη πουλημένων κατοικίων, με συνέπεια να βγουν στους δρόμους οι νέοι ιδιοκτήτες που είχαν πληρώσει το διαμέρισμά τους, αλλά τελικά δεν κατασκευάστηκε.

Το Πεκίνο έκανε φιλότιμες προσπάθειες να διασώσει τον κατασκευαστικό κλάδο, όμως η εικόνα συνεχίζει να είναι θολή. Οι πωλήσεις έχουν υποχωρήσει κατά περισσότερο από 26% και οι επενδύσεις κατά 9,8%.

Και φυσικά ο επόμενος παράγοντας που θα μετρήσει σημαντικά για την Κινεζική οικονομία είναι η ύφεση. Μία πιθανή παγκόσμια ύφεση θα πλήξει σημαντικά την Κίνα, που βασίζει την ανάπτυξή της στις εξαγωγές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μάχη του Πεκίνου για την επικράτηση στην τεχνολογία χάθηκε…
Η μάχη του Πεκίνου για την επικράτηση στην τεχνολογία χάθηκε…
Στο Πεκίνο είναι έξαλλοι: Η Κινεζική κυβέρνηση ξέρει πολύ καλά ότι χάνει τη μάχη για το μέλλον της τεχνολογίας. Μία μάχη που θα μπορούσε να αλλάξει οριστικά την παγκόσμια θέση της Κίνας.
Η μάχη του Πεκίνου για την επικράτηση στην τεχνολογία χάθηκε…
Η Airbus κερδίζει τον «πόλεμο» με την Boeing στην Κίνα
Η Airbus κερδίζει τον «πόλεμο» με την Boeing στην Κίνα
Την πρόθεσή της να ξεκινήσει μία δεύτερη σειρά τελικής συναρμολόγησης στην Κίνα ανακοίνωσε η Airbus, γεγονός που καταδεικνύει το προβάδισμα της ευρωπαϊκής εταιρείας έναντι την αντίπαλης, Boeing.
Η Airbus κερδίζει τον «πόλεμο» με την Boeing στην Κίνα
Οι τριγμοί στον κλειστό κύκλο του Σι δημιουργούν ανησυχίες για την αποτελεσματικότητά του
Οι τριγμοί στον κλειστό κύκλο του Σι δημιουργούν ανησυχίες για την αποτελεσματικότητά του
Στο ξεκίνημα της πρωτοφανούς τρίτης θητείας του στην Προεδρία της Κίνας, ο Σι Ζινπίνγκ έχει ήδη ταράξει τα νερά με τις απομακρύνσεις κορυφαίων αξιωματούχων και στενών του συνεργατών, γεγονός όμως που δημιουργεί ανησυχίες και ερωτήματα σχετικά με την πορεία του στο να επιτύχει το μεγάλο του όραμα για το αύριο της Κίνας.
Οι τριγμοί στον κλειστό κύκλο του Σι δημιουργούν ανησυχίες για την αποτελεσματικότητά του
Ο Σι, ο Πούτιν και η «νέα τάξη πραγμάτων»
Ο Σι, ο Πούτιν και η «νέα τάξη πραγμάτων»
Ο Ρώσος Πρόεδρος, Βλαντιμίρ Πούτιν, δήλωσε σε όλους τους τόνους τη βαθιά συμπόρευσή του με την Κίνα, κατά την εμφάνιση του ως επίτιμος καλεσμένος στην παγκόσμια συνάντηση στο Πεκίνο, όπου ο Κινέζος Πρόεδρος, Σι Ζινπίνγκ, μιλούσε για το όραμά του για μία «νέα τάξη πραγμάτων».
Ο Σι, ο Πούτιν και η «νέα τάξη πραγμάτων»
«Βοήθεια» από τη Γερμανία ζητάει ο Σι Ζινπίνγκ
«Βοήθεια» από τη Γερμανία ζητάει ο Σι Ζινπίνγκ
Έκκληση στη Γερμανία να «φρενάρει» τον επερχόμενο εμπορικό πόλεμο του Πεκίνου με την Ευρωπαϊκή Ένωση έκανε ο Πρόεδρος της Κίνας, Σι Ζινπίνγκ.
«Βοήθεια» από τη Γερμανία ζητάει ο Σι Ζινπίνγκ