OpenAI: Τι είναι το Q* που κάποιοι εικάζουν ότι συνέβαλε στην απόλυση του Σαμ Άλτμαν

NEWSROOM
Σαμ Άλτμαν
Ο Σαμ Άλτμαν της OpenAI/ Φωτογραφία AP

Η OpenAI βρέθηκε στο επίκεντρο μετά το σήριαλ της απόλυσης και της γρήγορης επιστροφής του διευθύνοντος συμβούλου Σαμ Άλτμαν. Αυτή η ασυνήθιστη εξέλιξη πυροδότησε ένα κύμα εικασιών. Κάποιες εξ αυτών, υποστηρίζουν ότι προκλήθηκε από μια σημαντική ανακάλυψη στην Τεχνητή Νοημοσύνη, κάτι όμως που δεν επιβεβαιώνεται από επίσημα χείλη.

Την προηγούμενη εβδομάδα, το Reuters ανέφερε ότι ερευνητές της OpenAI έστειλαν επιστολή προς το διοικητικό συμβούλιο προειδοποιώντας ότι ένα εσωτερικό πρόγραμμα με την ονομασία Q* ή Q-Star, θα μπορούσε να αποτελέσει μια σημαντική ανακάλυψη στη δημιουργία της τεχνητής γενικής νοημοσύνης -μια τεχνητή νοημοσύνη που μπορεί να ξεπεράσει τον άνθρωπο σε μια σειρά από τομείς- πριν από την απόλυση του Άλτμαν.

Η θεωρία ότι η πρόοδος στην εν λόγω τεχνολογία μπορεί να έπαιξε ρόλο στην αρχική απόλυση του Άλτμαν έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της αρκετά συχνά. Όμως η θεωρία ότι βρισκόμαστε στα πρόθυρα της συνύπαρξης με πραγματικά ευφυείς μηχανές, με όλους τους κινδύνους που αυτή συνεπάγεται, ίσως να είναι πολύ βιαστική.

Επί του παρόντος, ούτε η OpenAI ούτε η μεγαλύτερη η επενδύτρια, η Microsoft έχουν επιβεβαιώσει δημοσίως την ύπαρξη του Q*, πόσο μάλλον την πιθανότητα ότι πρόκειται για μια επικίνδυνη ανακάλυψη στον κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης.

Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Barron’s, το 2022 υπήρξε ένα παρόμοιο περιστατικό, όταν ένας μηχανικός της Google ισχυρίστηκε ότι ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης ήταν έτοιμο. Η δήλωση αυτή προκάλεσε έναν ενθουσιασμό, πριν απολυθεί και η εταιρεία διαψεύσει τον ισχυρισμό.

Η μόνη λεπτομέρεια έχει δοθεί σχετικά με τις δυνατότητες του Q* είναι ότι μπορεί να λύσει ορισμένα μαθηματικά προβλήματα σε επίπεδο μαθητών δημοτικού. Κάτι που έχει αναδείξει έναν σκεπτικισμό σχετικά με το πόσο σοβαρή είναι αυτή η πρόοδος - μεταξύ άλλων και από τον Έλον Μασκ , ο οποίος αστειευόμενος πρότεινε ότι το δικό του chatbot Grok θα το ξεπεράσει τόσο με την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων όσο και με την επίλυση θεμελιωδών φιλοσοφικών ερωτημάτων.

Παρόλα αυτά, δεν απέτρεψε το πλήθος εικασιών σχετικά με το τι μπορεί να είναι πραγματικά το Q*. Οι εικασίες αυτές συγκλίνουν κυρίως στη θεωρία ότι πρόκειται για έναν συνδυασμό δύο τύπων αλγορίθμων. Ο πρώτος είναι ο Q-learning, ένας αλγόριθμος για την ενισχυτική μάθηση ή για μεθόδους δοκιμής και σφάλματος. Ο δεύτερος είναι ο A*, ένας αλγόριθμος που βελτιώνει την αποδοτικότητα της αναζήτησης μιας λύσης με το να εξετάζει αποτελεσματικά τα πιθανά εμπόδια, κάτι που μπορεί να ελαχιστοποιήσει το κόστος υπολογισμού.

Ο συνδυασμός τεχνολογιών αναζήτησης και μάθησης έχει αποτελέσει και στο παρελθόν πηγή σημαντικών εξελίξεων στην ΤΝ. Ο Τζιμ Φαν, ερευνητής της Nvidia σημείωσε ότι ένας τέτοιος συνδυασμός ήταν αυτός που επέτρεψε την ανάπτυξη του AlphaGo, της τεχνητής νοημοσύνης που στο κινεζικό παιχνίδι Go το 2017, συγκλονίζοντας τον κόσμο της τεχνολογίας και των επιτραπέζιων παιχνιδιών.

Ωστόσο, είναι ακόμη πολύ πρώιμο για θεωρίες ότι η OpenAI είναι κοντά στο να επιτύχει μια πραγματική αλλαγή στην τεχνητή νοημοσύνη, σημειώνει το Barron’s.

«Τίποτα δεν λέει ότι το Q* θα είναι πιο δημιουργικό στο να γράφει ποίηση, να λέει αστεία ή να παίζει ρόλους. Η βελτίωση της δημιουργικότητας είναι κάτι θεμελιωδώς ανθρώπινο, οπότε πιστεύω ότι τα φυσικά δεδομένα θα εξακολουθήσουν να υπερτερούν έναντι των συνθετικών», δήλωσε ο Φαν στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης X, το πρώην Twitter.

ΣΧΕΤΙΚΑ