Φτηνά τα καύσιμα στην Ελλάδα αλλά χωρίς… φόρους

Φωτογραφία: Shutterstock

Η διεθνής τιμή του πετρελαίου κινείται περίπου 8,5% χαμηλότερα από πέρσι, διαψεύδοντας επί του παρόντος τις Κασσάνδρες, που «έβλεπαν» ακόμα και 150 δολάρια το βαρέλι. Ακόμα κι έτσι, οι οδηγοί στην Ελλάδα εξακολουθούν να πληρώνουν «αλμυρά» τα καύσιμα και είναι ενδεικτικό ότι στα νησιά η αμόλυβδη κινείται κοντά ή πάνω από τα 2 ευρώ.

Τι συμβαίνει άραγε; Αν και δεν είναι μυστικό το πού βρίσκεται η «ρίζα» του κακού, τα συγκριτικά στοιχεία που δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φωτίζει την εγχώρια αγορά καυσίμων.

Την περίοδο 2022- 2023, δηλαδή όσο εξελισσόταν η ενεργειακή κρίση, οι κυβερνήσεις είχαν ενεργοποιήσει έκτακτα μέτρα στήριξης. Σε άλλες χώρες υπήρχε επιδότηση στην αντλία και στους καταναλωτές, όπως έγινε στην Ελλάδα, σε άλλες χώρες προτίμησαν την πρόσκαιρη μείωση του ΦΠΑ. Με αυτό το δεδομένο, οι συγκρίσεις για τις τελικές τιμές των καυσίμων, δεν ήταν ασφαλείς. Πλέον, τα έκτακτα μέτρα έχουν αποσυρθεί και η εικόνα είναι πιο καθαρή.

Με το πετρέλαιο να κινείται κάτω από τα 80 δολάρια από τον περασμένο Δεκέμβριο, οι Έλληνες πληρώνουν την 3η ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν (μετρήσεις 15 Ιανουαρίου), η πιο ακριβή βενζίνη πωλείται στη Δανία (1,952 ευρώ), ακολουθεί η Ολλανδία (1,911 ευρώ) και στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ελλάδα με 1,816 ευρώ. Οι συγκρίσεις σε επίπεδο αγοραστικής δύναμης μεταξύ των τριών χωρών είναι απογοητευτικές και απαγορευτικές.

Όσον αφορά, δε, στην απόσταση από τη μέση τιμή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απέχουμε γύρω στα 14 λεπτά, ενώ οι συγκρίσεις με τις υπόλοιπες χώρες του Νότου, ακόμα και με την πλούσια Ιταλία, προκαλούν πονοκέφαλο, καθώς οι χώρες της Ιβηρικής κινούνται κάτω από τη μέση ευρωπαϊκή τιμή των 1,673 ευρώ.

Κι επειδή προφανώς δεν μπορούμε στην παρούσα φάση να προσδοκούμε ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου θα κατρακυλήσει στα 60 δολάρια, για να ξαναδούμε τη βενζίνη στα επίπεδα του Ιανουαρίου του 2020, όταν δηλαδή κόστιζε κάτω από 1,60 ευρώ, ο δεύτερος συγκριτικός πίνακας της Κομισιόν «αποκαλύπτει» το δρόμο.

Τι γίνεται, άραγε, αν στο crash test μπουν «καθαρές» οι τιμές, δηλαδή χωρίς φόρους; Πόσο ακριβότερη είναι η Ελλάδα από άλλες χώρες;

Στην πραγματικότητα στις τιμές προ φόρων η Ελλάδα «χάνεται» κάπου στη μέση της κατάταξης, κάτω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που διαμορφώνεται στα 0,751 ευρώ. Με τιμή προ φόρων στα 0,749 ευρώ η Ελλάδα είναι, μάλιστα, φτηνότερη κι από την Ισπανία (0,796 ευρώ) κι από την Πορτογαλία (0,759 ευρώ).

Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η ανάλυση της λιανικής τιμής της βενζίνης, από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Από τα 1,81 ευρώ, μόλις τα 0,60 ευρώ είναι η τιμή του καυσίμου, ενώ γύρω στα 0,14 ευρώ είναι το κέρδος των εταιριών και των πρατηριούχων. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι το 58,76% της τιμής, δηλαδή 1,064 ευρώ, είναι φόροι και τέλη!

Στην παρούσα φάση, θέμα μείωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στη βενζίνη ή το πετρέλαιο κίνησης, δεν τίθεται, καθώς το κόστος για τον Προϋπολογισμό χαρακτηρίζεται απαγορευτικό. Ωστόσο, η μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ κατά 2 μονάδες (για όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες) παραμένει στην ατζέντα της κυβερνητικής θητείας κι αυτό συνεπάγεται αυτομάτως μια μείωση της τελικής τιμής κατά τουλάχιστον 4 λεπτά ανά λίτρο.

ΣΧΕΤΙΚΑ