fbpxΙΕΛΚΑ: Στα 41,70 ευρώ το μέσο πασχαλινό καλάθι του 2021 στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ | Economistas.gr
Skip to main content

ΙΕΛΚΑ: Στα 41,70 ευρώ το μέσο πασχαλινό καλάθι του 2021 στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ

ΙΕΛΚΑ: Στα 41,70 ευρώ το μέσο πασχαλινό καλάθι του 2021 στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ
Κόκκινα Αυγά/ Φωτογραφία Eurokinissi

Χωρίς ουσιαστική μεταβολή (+0,7%) είναι η τιμή του τυπικού πασχαλινού καλαθιού του 2021 στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε σχέση με το 2020 ενώ αυξημένες αναμένονται οι τιμές των αμνοεριφίων στην αγορά. Το παραπάνω συμπέρασμα προκύπτει από νέα έρευνα τιμών του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Σημειώνεται ότι η έρευνα βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της Μεγάλης Εβδομάδας καθώς και από στοιχεία από την εφαρμογή e-katanalotis. Τα προϊόντα που αναλύθηκαν αποτελούν αντιπροσωπευτικά προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού για τους Έλληνες καταναλωτές και η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς με πολυετή εμπειρία στον χώρο. Τα προϊόντα που εξετάστηκαν είναι: αυγά εξάδα, τσουρέκι, ξύδι, αλεύρι για όλες τις χρήσεις, μουστάρδα, φέτα, γιαούρτι, κρασί μοσχοφίλερο, μπύρες, πατάτες, ντομάτες, βούτυρο, μαρούλι, φύλλο κρούστας, αναψυκτικό τύπου Cola

Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2021 στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ μη συμπεριλαμβανομένων αμνοεριφίων υπολογίζεται στα 41,70 ευρώ και δεν παρουσιάζει ουσιαστική μεταβολή με αύξηση της τάξης του +0,7% σε σχέση με το 2020 όταν ήταν 41,40 ευρώ. Παράλληλα το μέσο εύρος τιμών (διαφορά μικρότερης με μέγιστης τιμής τυπικού καλαθιού) εντός των εξεταζόμενων κατηγοριών παραμένει υψηλό με 36%, καταδεικνύοντας ότι οι καταναλωτές για άλλη μία χρονιά έχουν πρόσβαση σε μεγάλο εύρος εναλλακτικών επιλογών (διαφορετικές ποικιλίες, ποιότητες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων. Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κλπ, η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 13% από τις προσφορές κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.

Αν και οι περισσότερες εξεταζόμενες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν μείωση, σημαντικά αυξημένη αναμένεται ότι θα είναι η τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα με τις τιμές να μην έχουν διαμορφωθεί ακόμα. Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς ένας συνδυασμός παραγόντων πιέζει τις τιμές αυξητικά. Η μειωμένη διάθεση προϊόντων από το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω Brexit προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, οδήγησε σε απορρόφηση προϊόντων από την ελληνική αγορά προς το εξωτερικό για το καθολικό Πάσχα (ειδικά Ιταλία και Ισπανία), λόγω και του ότι το καθολικό Πάσχα φέτος «έπεσε» αρκετά νωρίτερα από το ορθόδοξο. Το ότι το ορθόδοξο Πάσχα φέτος «πέφτει» τόσο αργά σημαίνει ότι τα αμνοερίφια βάρους 10-13 κιλών τα οποία ζητούνται κυρίως από τους καταναλωτές είναι λιγότερα (γιατί τέτοια εποχή τα ζώα έχουν μεγαλώσει) και η μειωμένη προσφερόμενη ποσότητα σε αυτό το βάρος πιέζει την τιμή αυξητικά.

Το συνολικά χαμηλό συγκριτικά με την προηγούμενη δεκαετία επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, τόσο στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, όσο και με τα ανταγωνιστικά κανάλια (π.χ. κρεοπωλείο, λαϊκή αγορά κλπ). Η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σούπερ μάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΙΕΛΚΑ: Καμία ανησυχία για έλλειψη προϊόντων
ΙΕΛΚΑ: Καμία ανησυχία για έλλειψη προϊόντων
Mε 4.500 καταστήματα σούπερ μάρκετ η Ελλάδα διαθέτει το πιο πυκνό δίκτυο στην Ευρώπη για άμεση εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
ΙΕΛΚΑ: Καμία ανησυχία για έλλειψη προϊόντων
Τι κέρδισαν τα νοικοκυριά το 2020 από τις προσφορές σούπερ μάρκετ
Τι κέρδισαν τα νοικοκυριά το 2020 από τις προσφορές σούπερ μάρκετ
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση της συνολικής αξίας αγορών ανέρχεται σε 13%, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.
Τι κέρδισαν τα νοικοκυριά το 2020 από τις προσφορές σούπερ μάρκετ
Το ωράριο των σούπερ μάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα
Το ωράριο των σούπερ μάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα
Από χθες και μέχρι την Μεγάλη Πέμπτη, ανοίγουν στις 8 το πρωί και κλείνουν στις 21:00. Αντίθετα θα κλείσουν νωρίτερα την Μεγάλη Παρασκευή και το Μεγάλο Σάββατο.
Το ωράριο των σούπερ μάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα
Πάσχα: Πώς θα λειτουργήσουν τα σούπερ μάρκετ
Πάσχα: Πώς θα λειτουργήσουν τα σούπερ μάρκετ
Πέρα από το καθιερωμένο εορταστικό ωράριο, λόγω της μεταφοράς της αργίας της Πρωτομαγιάς, τα σούπερ μάρκετ της χώρας θα παραμείνουν κλειστά για τρεις ημέρες.
Πάσχα: Πώς θα λειτουργήσουν τα σούπερ μάρκετ
Το ωράριο λειτουργίας καταστημάτων και σούπερ μάρκετ τις επόμενες ημέρες
Το ωράριο λειτουργίας καταστημάτων και σούπερ μάρκετ τις επόμενες ημέρες
Ειδικά διαμορφωμένο είναι το ωράριο των καταστημάτων και των σούπερ μάρκετ. Τα σούπερ μάρκετ άνοιξαν σήμερα, Μεγάλη Παρασκευή, από τις 9 το πρωί και θα μείνουν ανοιχτά μέχρι τις 7 το απόγευμα.
Το ωράριο λειτουργίας καταστημάτων και σούπερ μάρκετ τις επόμενες ημέρες
ΙΕΛΚΑ: Πιο φτηνό το τυπικό καλάθι του σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση άλλες ευρωπαϊκές χώρες
ΙΕΛΚΑ: Πιο φτηνό το τυπικό καλάθι του σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Χαμηλότερες παραμένουν οι τιμές του τυπικού καλαθιού του νοικοκυριού στα ελληνικά σούπερ μάρκετ σε σχέση με Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία και Ισπανία, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών
ΙΕΛΚΑ: Πιο φτηνό το τυπικό καλάθι του σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση άλλες ευρωπαϊκές χώρες