fbpxΙΕΛΚΑ: Επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι το νοικοκυριό τους σπαταλά τρόφιμα | Economistas.gr
Skip to main content

ΙΕΛΚΑ: Επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι το νοικοκυριό τους σπαταλά τρόφιμα

ΙΕΛΚΑ: Επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι το νοικοκυριό τους σπαταλά τρόφιμα
Φωτογραφία: Shutterstock

Ένα από τα βασικότερα προβλήματα στον χώρο των τροφίμων τις τελευταίες δεκαετίες, αποτελεί η σπατάλη τροφίμων. Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών την περίοδο 5-11 Νοεμβρίου 2021 με δείγμα 1.000 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό σπατάλης φαγητού (food waste) στα ελληνικά νοικοκυριά η οποία μεσοσταθμικά ανέρχεται στο 6%. Αξιοσημείωτο είναι ότι μόλις το 29% των νοικοκυριών δηλώνουν ότι δεν σπαταλούν καθόλου τρόφιμα.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η πλειοψηφία σε ποσοστό 60% δηλώνει ότι σπαταλά μέχρι 10%, το 9% από 10-25% και το 2% πάνω από 25%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η οικιακή σπατάλη τροφίμων ξεπερνά τους 300.000 τόνους τροφίμων ετησίως. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στην ετήσια κατανάλωση 200.000 καταναλωτών, κάτι ενδεικτικό της σημασίας του θέματος. Τα στοιχεία αυτά είναι η εκτίμηση των ίδιων των καταναλωτών, η οποία ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι είναι κατά κανόνα χαμηλότερη της πραγματικής σπατάλης.

Σημειώνεται όμως ότι συγκριτικά με άλλες χώρες, όπως π.χ. οι ΗΠΑ, τα στοιχεία είναι περισσότερο ενθαρρυντικά. Σύμφωνα με έρευνα της Movinga του 2019, οι περισσότερες χώρες της δυτικής Ευρώπης και της Αμερικής καταγράφουν υψηλότερα ποσοστά, όπως ΗΠΑ 24%, Καναδάς 18%, Μεγάλη Βρετανία 15%, Γαλλία 14%, Βέλγιο 14%, Ιταλία 13%, Αυστρία 13% κ.α.

Όσον αφορά τις κύριες κατηγορίες τροφίμων στις οποίες εμφανίζεται σπατάλη. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις κατηγορίες των φρούτων και λαχανικών στις οποίες σχεδόν 7 στους 10 καταναλωτές (68%) δηλώνουν ότι καταγράφουν σπατάλη και ακολουθούν το ψωμί και αρτοσκευάσματα στο 58%, τα αλλαντικά στο 37%, τα γαλακτοκομικά στο 29%, τα γλυκά και σνακ στο 28%, το γάλα στο 27%. Μικρότερη σπατάλη καταγράφεται στα ξηρά τρόφιμα, ρύζι, ζυμαρικά, όσπρια στο 15% λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας ζωής των προϊόντων και το κρέας-ψάρι στο 14% λόγω της μεγαλύτερης αξίας/κιλό των προϊόντων.

Σημειώνεται ότι οι καταναλωτές αναγνωρίζουν σε ένα βαθμό τις αρνητικές συνέπειες της σπατάλης τροφίμων. Το 81% του κοινού δηλώνει ότι νιώθει άσχημα όταν πετάει τρόφιμα, κάτι που δείχνει ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Παρόλα αυτά, μόλις το 11% δηλώνει ότι θεωρεί ότι η ποσότητα τροφίμων που σπαταλάει το νοικοκυριό του είναι μεγάλη.

Σε σχέση με τους λόγους στους οποίους αποδίδουν την σπατάλη, το 21% την αποδίδει στην κακή διαχείριση των υπολειμμάτων φαγητού στο νοικοκυριό και το 18% σε πραγματοποίηση μεγαλύτερων αγορών από όσες χρειάζονται. Οι καταναλωτές σε ποσοστό 30% θεωρούν ότι στο θέμα αυτό θα πρέπει να βοηθηθούν από τις επιχειρήσεις τροφίμων. Το στοιχείο αυτό δείχνει ότι οι καταναλωτές αποδίδουν σε μεγαλύτερο βαθμό στη δική τους κινητοποίηση την προσπάθεια μείωσης της σπατάλης, αλλά χρειάζονται και την αρωγή τρίτων.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ αναδεικνύει ότι το συγκεκριμένο θέμα έχει σημαντική επίδραση στην ελληνική κοινωνία και αρκετά μεγάλα μεγέθη, τα οποία θα πρέπει να ενταχθούν σε οργανωμένες δράσεις διαχείρισης τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι 7 διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της επόμενης δεκαετίας
Οι 7 διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της επόμενης δεκαετίας
Οι αλλαγές στις διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις των Ελλήνων βρέθηκαν στο επίκεντρο νέας μελέτης που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Οι 7 διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της επόμενης δεκαετίας
ΙΕΛΚΑ: Πόσο θα κοστίσει το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι
ΙΕΛΚΑ: Πόσο θα κοστίσει το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι
Η έρευνα αφορά 22 τυπικές κατηγορίες προϊόντων με το ΙΕΛΚΑ να εκτιμά ότι με προσεκτικές αγορές ο καταναλωτής μπορεί να εξοικονομήσει έως και 24%.
ΙΕΛΚΑ: Πόσο θα κοστίσει το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι
ΙΕΛΚΑ: Οι καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, μειώνουν την κατανάλωση ρεύματος αλλά και τις αγορές τροφίμων
ΙΕΛΚΑ: Οι καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, μειώνουν την κατανάλωση ρεύματος αλλά και τις αγορές τροφίμων
Προσφορές και εκπτώσεις κυνηγούν οκτώ στους δέκα καταναλωτές ενώ δύο στους τρεις έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων.
ΙΕΛΚΑ: Οι καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, μειώνουν την κατανάλωση ρεύματος αλλά και τις αγορές τροφίμων
Γεωργιάδης: Τον 2ο χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα στην ΕΕ
Γεωργιάδης: Τον 2ο χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα στην ΕΕ
«Η μάχη κατά της ακρίβειας συνεχίζεται αλλά τα μέτρα μας αποδίδουν καρπούς» σημειώνει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με αφορμή την ανακοίνωση των στοιχείων από την Eurostat που δείχνουν ότι η χώρα μας είχε τον Απρίλιο τον δεύτερο χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα στην ΕΕ-27.
Γεωργιάδης: Τον 2ο χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα στην ΕΕ
ΙΕΛΚΑ: Η χρηματική δαπάνη βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων για τους καταναλωτές
ΙΕΛΚΑ: Η χρηματική δαπάνη βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων για τους καταναλωτές
Η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για δύο στους τρεις καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα κυλιόμενης έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
ΙΕΛΚΑ: Η χρηματική δαπάνη βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων για τους καταναλωτές