fbpxΈρχεται φόρος στις ψηφιακές υπηρεσίες! | Economistas.gr
Skip to main content

Έρχεται φόρος στις ψηφιακές υπηρεσίες!

Έρχεται φόρος στις ψηφιακές υπηρεσίες!
Φωτο: Shutterstock

Οι ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία και η αλματώδης αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και των ηλεκτρονικών συναλλαγών εν γένει, αιφνιδίασαν όχι μόνο τις φορολογικές Αρχές στα κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών, που “τρέχουν” πίσω από τις εξελίξεις. Όχι όμως για πολύ.

Την περασμένη χρονιά η Ευρωπαϊκή Ένωση έβαλε στο τραπέζι μια Πρόταση για τη φορολόγηση των εσόδων από συγκεκριμένες ψηφιακές δραστηριότητες, κυρίως πολυεθνικών εταιρειών. Αρχικά το Δεκέμβριο του 2018 κι εν συνεχεία το Μάρτιο του 2019, το ECOFIN απέτυχε να καταλήξει σε συμφωνία για ένα κοινό πλαίσιο, ενώ παρά την πρωτοβουλία που έχει αναλάβει για μια διεθνώς εφαρμοζόμενη λύση για την επιβολή ψηφιακού φόρου, πολλές χώρες έχουν ήδη προχωρήσει μονομερώς στην υιοθέτηση τέτοιου είδους φορολογίας.

screenshot_20190718-234412.png

Όπως αναφέρει, σε μια ακόμα αποκαλυπτική μελέτη το Tax Foundation, μεταξύ των χωρών που ήδη εφαρμόζουν ή ετοιμάζονται να εφαρμόσουν ψηφιακό φόρο, συμπεριλαμβάνονται πολλές ευρωπαϊκές. Η πιο πρόσφατη περίπτωση είναι αυτή της Γαλλίας, με ένα φόρο 3%, ο οποίος “φωτογραφίζει” τους αμερικανικούς κολοσσούς κι ως εκ τούτου άνοιξε μέτωπο με τον “ευαίσθητο” σε τέτοια θέματα Ντόναλντ Τραμπ.

Ουγγαρία, Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Ιταλία, Πολωνία, Σλοβενία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο έχουν προαναγγείλει ή δημοσιεύσει σχετικές νομοθετικές προτάσεις για ψηφιακό φόρο, “χρωματίζοντας” έτσι περαιτέρω τον ευρωπαϊκό χάρτη. Για παράδειγμα, στην Ισπανία προτάθηκε αλλά απορρίφθηκε φόρος 3% σε ψηφιακές υπηρεσίες π.χ. ηλεκτρονική διαφήμιση, ωστόσο το θέμα θα επανέλθει στο ισπανικό κοινοβούλιο. Αντιθέτως, στη Γερμανία, αποφασίστηκε από το υπουργείο Οικονομικών να μην προχωρήσει αντίστοιχη νομοθετική πρωτοβουλία. Και η Ελλάδα; Επί του παρόντος συμπεριλαμβάνεται στις χώρες που αναμένουν την κατάληξη των διαβουλεύσεων στα ευρωπαϊκά όργανα.

dst-countries-final-01.png

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, είναι πολύ πιθανόν ως το τέλος της επόμενης χρονιάς να έχει συμφωνηθεί μια ενιαία λύση, που θα αντιμετωπίζει διεθνώς το θέμα του ψηφιακού φόρου, συστήνοντας κυρίως στους Ευρωπαίους να αποφύγουν μονομερείς νομοθετικές πρωτοβουλίες, που κινδυνεύουν να καταστούν αναποτελεσματικές και να υπονομεύσουν το όλο εγχείρημα.

Ψηφιακός φόρος (Tax Foundation)     
      
ΧώρεςΠαγκόσμιο κατώφλι εσόδων Εγχώριο κατώφλι εσόδων Συντελεστής (%)Στόχος Κατάσταση
ΑΥΣΤΡΙΑ€750 million€10 million0,05Online advertisingΠρόταση
ΒΕΛΓΙΟ€750 million€50 million in the EU0,03Selling of user dataΠρόταση
ΤΣΕΧΙΑ€750 million€2 million0,07· Placing targeted advertising on digital interfacesΑνακοίνωση
 
· Use of multilateral digital interfaces
 
· Sales of data collected about users of digital services
ΓΑΛΛΙΑ€750 million€25 million0,03· Provision of a digital interface to enable users of platforms to interact with each other in order to exchange goods or servicesΕγκρίθηκε- Εν αναμονή υπογραφής από τον Πρόεδρο Μακρόν
 
· Advertising conducted on digital interfaces
 
· Resale and management of personal data for advertising purposes
ΟΥΓΓΑΡΙΑ100 million HUF (€306,890)N/A7.5%Advertising revenueΕφαρμόζεται
ΙΤΑΛΙΑ€750 million€5.5 million0,03· Advertising on a digital interfaceΠρόταση
 
· Multilateral digital interface that allows users to buy/sell goods and services
 
· Transmission of user data generated from using a digital interface
ΠΟΛΩΝΙΑΕν αναμονή ανακοινώσεων
ΣΛΟΒΕΝΙΑΑνακοινώθηκε πρόθεση εισαγωγής φόρου
ΙΣΠΑΝΙΑ€750 million€3 million0,03· Online advertising servicesΑπορρίφθηκε η αρχική πρόταση
  
· Selling of online advertisingΑναμένεται νέα πρόταση φόρου
  
· Selling of data 
ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ£500 million (€554 million)£25 million (€28 million)0,02Revenues of search engines, social media platforms, and online marketplacesΠρόταση

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ