fbpxΠοιος μήνας θα κρίνει τις φοροελαφρύνσεις του 2020 | Economistas.gr
Skip to main content

Ποιος μήνας θα κρίνει τις φοροελαφρύνσεις του 2020

Ποιος μήνας θα κρίνει τις φοροελαφρύνσεις του 2020
Φωτο: Eurokinissi

Διφορούμενα είναι τα σημάδια για το πως θα αντιμετωπίσουν οι θεσμοί τις ελαφρύνσεις που σχεδιάζει να ενσωματώσει η κυβέρνηση στον Προϋπολογισμό του 2020, ένα μόλις μήνα πριν ξεκινήσουν οι επίσημες διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους τεχνοκράτες.

Το θετικό στοιχείο είναι η έως τώρα ανταπόκριση της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στον οικονομικό σχεδιασμό της Αθήνας. Από την άλλη, όμως, εάν δεν βγαίνουν τα νούμερα, τότε οι Ευρωπαίοι αποκλείεται να γίνουν ξαφνικά γενναιόδωροι. Τα πράγματα ενδεχομένως, μάλιστα, να γίνουν λίγο πιο περίπλοκα, από τη στιγμή που αλλάζουν οι επικεφαλής στα κλιμάκια της Κομισιόν και του ESM, χωρίς να έχει γίνει αλλαγή φρουράς στα κρίσιμα πόστα των Βρυξελλών.

Οι κρίσιμες ημερομηνίες

Το πρώτο κρας-τεστ θα γίνει στις 5 Σεπτεμβρίου, στη συνεδρίαση του Euroworking Group. Στο μεσοδιάστημα, το υπουργείο Οικονομικών θα συνεχίσει να αποστέλει πληροφορίες, διευκρινίσεις και στοιχεία στους Θεσμούς, για το φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο θα συνοδεύσει τον Προϋπολογισμό, έτσι ώστε να μην υπάρχουν «γκρίζες» ζώνες. «Δεν θα υπάρξει ο παραμικρός αιφνιδιασμός» σημειώνουν ελληνικές πηγές.

Στις 16 Σεπτεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσει η 4η αξιολόγηση από τους Θεσμούς, ενώ το κρίσιμο crash test θα γίνει στο Euroworking Group της 26ης Σεπτεμβρίου, όπου θα συζητηθούν τα συμπεράσματα της αξιολόγησης. Στις 7 Οκτωβρίου, το ελληνικό ζήτημα θα συζητηθεί στο Eurogroup, ενώ την ίδια ημέρα θα φτάνει στη Βουλή το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, ο οποίος θα έχει «χτιστεί» πάνω στη δέσμευση για πλεόνασμα 3,5%, ανεξαρτήτως του τι θα μπορούσε να συμβεί στη διάρκεια των επόμενων μηνών.

Το «γκρίζα σημεία» στις διαβουλεύσεις

Το πραγματικό στοίχημα για το 2020, είναι να «χωρέσει» ελαφρύνσεις, με ένα κόστος που μπορεί να ξεπερνά τα 1,7 δισ ευρώ, χωρίς να «πειράξει», μάλιστα, το αφορολόγητο. Το υπουργείο Οικονομικών κρατά πολύ χαμηλά τους τόνους, γνωρίζοντας ότι οι διαβουλεύσεις από εδώ και πέρα απαιτούν χειρουργικού τύπου χειρισμούς. Η άλλη πλευρά, κρατά επί του παρόντος κλειστά τα χαρτιά της, αναμένοντας- ως συνήθως- τα νούμερα, κοινώς τι θέλει να φέρει η ελληνική πλευρά, πόσο κοστίζει και πάνω απ’ όλα αν «χωράει» στον επόμενο Προϋπολογισμό, ο οποίος ήδη «κουβαλάει» από φέτος την πρώτη μείωση του ΕΝΦΙΑ, τη μείωση του ΦΠΑ σε προϊόντα που μεταφέρθηκαν στο χαμηλότερο συντελεστή, την αποκαλούμενη «13η σύνταξη», ενώ αδιαπραγμάτευτη χαρακτηρίζεται από την κυβέρνηση η εφαρμογή μειωμένων συντελεστών- από το 29% στο 24%- για τις επιχειρήσεις. Άγνωστος «Χ» παραμένει η δημοσιονομική επίπτωση από τις 120 δόσεις.

Θετικοί οι Ευρωπαίοι στις φοροελαφρύνσεις

Υπάρχει διάθεση από τους Ευρωπαίους να υποστηρίξουν μια αλλαγή του μίγματος δημοσιονομικής πολιτικής; Κατ’ αρχήν, ναι. Η ιδέα της μείωσης των φορολογικών βαρών για επιχειρήσεις και νοικοκυριά ταιριάζει στο σκεπτικό των ξένων τεχνοκρατών, καθώς θεωρείται ότι με αυτόν τον τρόπο υποβοηθείται η ανάπτυξη. Ωστόσο, υπάρχει πάντα ο περιορισμός των πλεονασμάτων που δεσμεύουν τη χώρα και συνδέονται με τις παραδοχές για τη βιωσιμότητα του Χρέους.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ESM ετοιμάζεται να αναθεωρήσει τις εκτιμήσεις του για τα επιτόκια αναχρηματοδότησης του Χρέους, καθώς το ράλι στις αγορές ομολόγων και η προοπτική διατήρησης χαμηλών επιτοκίων για τουλάχιστον 12 μήνες ακόμα, ακυρώνει εκ των πραγμάτων τις παραδοχές για επιτόκια στα επίπεδα του… 5%. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα κι αν αυτή η κίνηση ανοίγει διάπλατα το δρόμο για ανάλογη αναπροσαρμογή των παραδοχών για τα πλεονάσματα, έως ότου ολοκληρωθεί αυτή η- μάλλον πολύμηνη κι επίπονη πολιτικά- διαδικασία, οι Ευρωπαίοι τεχνοκράτες θα παραμένουν «κολλημένοι» στους ισχύοντες κανόνες και υπολογισμούς…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΥΠΟΙΚ: Ποιους φόρους πληρώσαμε και ποιους όχι
ΥΠΟΙΚ: Ποιους φόρους πληρώσαμε και ποιους όχι
Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 729 εκατομμύρια ευρώ παρουσίασε ο προϋπολογισμός τον Ιανουάριο έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 103 εκατομμύρια ευρώ
ΥΠΟΙΚ: Ποιους φόρους πληρώσαμε και ποιους όχι
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
Στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού θα προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα για το 2020 που θα καλύπτει, με περιθώριο ασφαλείας, τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ. 
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
ΟΟΣΑ: Στο 20,6% ο μέσος συντελεστής φορολογίας επιχειρήσεων το 2020
ΟΟΣΑ: Στο 20,6% ο μέσος συντελεστής φορολογίας επιχειρήσεων το 2020
Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, ο μέσος συντελεστής φορολογίας επιχειρήσεων που ισχύει σε 109 επικράτειες ανέρχεται φέτος στο 20,6% έναντι 20,7% το 2019 και 28% το 2000.
ΟΟΣΑ: Στο 20,6% ο μέσος συντελεστής φορολογίας επιχειρήσεων το 2020
Στα 11 δισ. το έλλειμμα του Προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση το α' εξάμηνο
Στα 11 δισ. το έλλειμμα του Προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση το α' εξάμηνο
Στα 11,08 δισ. ευρώ έφθασε το έλλειμμα του Προυπολογισμού στο εξάμηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου σε ταμειακή βάση έναντι 3,388 δισ. ευρώ που ήταν την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Στα 11 δισ. το έλλειμμα του Προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση το α' εξάμηνο
«Τρέχουν» οι επιστροφές φόρου-Ποιοί θα εξοφληθούν πρώτοι
«Τρέχουν» οι επιστροφές φόρου-Ποιοί θα εξοφληθούν πρώτοι
Οδηγίες για επιτάχυνση στις εκταμιεύσεις των ποσών που αφορούν σε επιστροφή φόρου, έδωσε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής με εγκύκλιο που απέστειλε προς όλες τις ΔΟΥ.
«Τρέχουν» οι επιστροφές φόρου-Ποιοί θα εξοφληθούν πρώτοι
Φορολογία: Οι 11 αλλαγές που προτείνει η Επιτροπή Σοφών
Φορολογία: Οι 11 αλλαγές που προτείνει η Επιτροπή Σοφών
Δύσκολο έργο έχουν οι Ομάδες Εργασίας που θα κληθούν να μετατρέψουν σε μεταρρυθμίσεις τις κατευθυντήριες γραμμές της Εκθεσης Πισσαρίδη για την ελληνική οικονομία.
Φορολογία: Οι 11 αλλαγές που προτείνει η Επιτροπή Σοφών