«Φάκελος» Εργασιακά: Οι έξι αλλαγές που ζητά ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών

NEWSROOM
Οι προτάσεις του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για τα εργασιακά
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, στο υπόμνημά του για τα εργασιακά, ζητά απαλοιφή άρθρων και τροποποιήσεις / Φωτογραφία: Eurokinissi/Κώστας Κατωμέρης

Με θετικό «μάτι» βλέπει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών τις προωθούμενες αλλαγές στα εργασιακά, επισημαίνοντας, ωστόσο, στο υπουργείο Εργασίας συγκεκριμένες διατάξεις που χρήζουν αναθεώρησης.

Αναφερόμενος στις αλλαγές που φέρνει στα εργασιακά το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Σταύρος Καφούνης δήλωσε ότι «η καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας είναι θέμα ΄υψιστης σημασίας, γιατί εκτός των άλλων αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό απέναντι στους συνεπείς επιχειρηματίες που αγωνίζονται καθημερινά για την επιβίωση τους».

Στην παρέμβασή του για τα εργασιακά, ο κ. Καφούνης προσέθεσε ότι «έχουμε τώρα μια τεράστια ευκαιρία να διορθώσουμε αγκυλώσεις και να αντιμετωπίσουμε πρακτικά ζητήματα, που θα βοηθήσουν τις συνεπείς επιχειρήσεις να λειτουργήσουν παραγωγικά, περιορίζοντας γραφειοκρατικά και άλλα εμπόδια που έχουν αρνητικό αντίκτυπο τόσο για την αγορά όσο και για την
εργασία».

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών απέστειλε υπόμνημα προς το υπουργείο Εργασίας, στο οποίο περιλαμβάνονται προτεινόμενες τροποποιήσεις για τα εργασιακά θέματα του αναπτυξιακού πολυνομοσχεδίου.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ) προτείνει τα εξής σημεία:

1) Για το άρθρο 55: Μέτρα για την προστασία εργαζομένων μερικής απασχόλησης, όπου τονίζεται πως «όταν το ημερήσιο ωράριο μερικής απασχόλησης εργαζομένου είναι άνω των 4 ωρών να παρέχεται η δυνατότητα και διακεκομμένης απασχόλησης».

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών επισημαίνει σχετικά πως «υπάρχουν χιλιάδες επιχειρήσεις που με την πιθανή κατάργηση αυτής της δυνατότητας και δεδομένου ότι ο εργαζόμενος εργάζεται περισσότερες από 4 ώρες, δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες τους».

2) Περί κατάργησης του δικαιώματος προτεραιότητας των μερικώς απασχολούμενων στην επιχείρηση, σε περίπτωση νέας πρόσληψης για κάλυψη θέσης πλήρους απασχόλησης.

Η θέση του ΕΣΑ: «Είναι βέβαιο ότι κατά την εφαρμογή του, θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που πιθανόν θα διορθώσει και θα διαταράξει αναίτια τις σχέσεις εργοδοτών και εργαζομένων».

3) Περί του άρθρου 59 (Διοικητικές κυρώσεις για αδήλωτη εργασία), στο οποίο αναφέρεται ότι
σε περίπτωση επιβολής προστίμου αδήλωτης εργασίας να παρέχεται η δυνατότητα στον εργοδότη, έγγραφης κατάθεσης εξηγήσεων πριν την επιβολή του προστίμου και να λαμβάνεται υπ’ όψη η συνολική εικόνα και το ιστορικό της επιχείρησης.

Η θέση του ΕΣΑ: «Είναι παράλογο να μην μπορεί να απολογηθεί μια συνεπής επιχείρηση και να αιτιολογήσει την θέση της».

4) Περί της πρόβλεψης δυνατότητας ενστάσεων κατά της επιβολής προστίμων, σε επιτροπή που θα συγκροτείται από εκπροσώπους του υπουργείου, των εργοδοτών και των εργαζομένων.
Τι λέει ο ΕΣΑ: «Είναι ένα μέτρο που πραγματικά θα λειτουργήσει μόνον υπέρ των συνεπών επιχειρήσεων, που τεκμηριωμένα θα μπορέσουν να απολογηθούν πριν προσφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια. Αλλωστε η μειοψηφούσα θέση των εργοδοτών, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να λειτουργήσει εναντίον των εργαζομένων».

5) Ο ΕΣΑ προτείνει: «Σε περίπτωση επιβολής προστίμου αδήλωτης εργασίας σε εργοδότη με “λευκό μητρώο” να δίνεται το δικαίωμα έκπτωσης του προστίμου αδήλωτης εργασίας από 10.500 σε 2.500 ευρώ ως επιβράβευση της έως τότε συνεπούς παρουσίας του εργοδότη»

6) Η θέση του ΕΣΑ για το άρθρο 61: «Οι επιχειρήσεις και οι εργοδότες που θα έχουν καταχωρηθεί με καταγραφή παραβάσεων, στο μητρώο επιχειρήσεων του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, να μην αποκλείονται από τις φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, στο υπόμνημά του προς το υπουργείο Εργασίας για τα εργασιακά, περιλαμβάνει πέντε ακόμη προτάσεις:

  1. * Στις περιπτώσεις εργαζομένων εκτός έδρας, να δίνεται η δυνατότητα αναγγελίας της υπερωριακής απασχόλησης εκ των υστέρων. (Υπάρχουν επαγγέλματα και εργασίες με απρόβλεπτες καθυστερήσεις (κίνηση, προβλήματα κατά τη παράδοση του είδους κ.λπ., που λόγω αυτού του μέτρου δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν και δημιουργεί απώλειες θέσεων εργασίας).
  2. * Σε περίπτωση ελέγχου δεξιοτήτων υποψηφίων προς  πρόσληψη (interview), πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα αναγγελίας της συνέντευξης και του τεχνικού τεστ, ώστε να αποφεύγεται το φαινόμενο άδικης επιβολής προστίμων για αδήλωτη εργασία. (Εξ αιτίας αυτού του λόγου έχουν επιβληθεί πολλά άδικα πρόστιμα σε συνεπείς επιχειρήσεις).
  3. * Να υπάρχει ευελιξία στον έλεγχο υπέρβασης ωραρίου, για μικρό χρονικό διάστημα, κατά την έναρξη και λήξη του ωραρίου. (Στο πλαίσιο της λειτουργίας, προκύπτουν απρόβλεπτες καθυστερήσεις που ο ελεγκτής οφείλει να λαμβάνει υπόψιν του ειδικά όταν ελέγχει μια καθόλα συνεπή και οργανωμένη επιχείρηση).
  4. * Να αναβαθμιστούν τα υποβαλλόμενα έντυπα του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ ώστε οι όποιες τροποποιήσεις να υποβάλλονται και με τη χρήση μηνύματος (sms), μέσω κινητού τηλεφώνου  ή tablet.
  5. * Να παρέχεται η δυνατότητα, σε ειδικές περιπτώσεις, της παρουσίας ατόμων α’ βαθμού συγγένειας στην επιχείρηση.  (Σε οικογενειακές επιχειρήσεις, η παρουσία συγγενών πρώτου βαθμού είναι συχνή και αφορά μέρος της παράδοσης της οικογένειας στην χώρα μας, αλλά αποτελεί και ένα παγιωμένο τρόπο εκπαίδευσης της νέας γενιάς).
ΣΧΕΤΙΚΑ