fbpxΤο κέρδος για τους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα | Economistas.gr
Skip to main content

Το κέρδος για τους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα

Το κέρδος για τους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα
Φώτο: Shutterstock

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις κυβερνήσεις που θέλουν να μειώσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα. Ο σημερινός χρήστης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξ ορισμού προβάλλεται ως άτομο ευαισθητοποιημένο που πρωτοπορεί στις εξελίξεις. Η οικονομία της ενέργειας, η καθαρή ατμόσφαιρα στα αστικά κέντρα και η μείωση των θορύβων που βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής, όχι μόνο αποτελούν εθνικούς στόχους, αλλά και θεμελιώδη υποχρέωση όλων μας στην παγκόσμια προσπάθεια προστασίας του περιβάλλοντος.

Πόσο κοστίζει η φόρτιση

Όμως το ερώτημα που τίθεται κάθε φορά είναι πόσο κοστίζει σήμερα στην Ελλάδα η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου; Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτίζονται το βράδυ στο σπίτι ή στο χώρο στάθμευσης της επιχείρησης αν αναφερόμαστε για εταιρικούς στόλους. Σε αυτή την περίπτωση η εγκατάσταση συστημάτων φόρτισης Επιπέδου 2, που φορτίζουν λίγο πιο γρήγορα από την απλή παροχή του σπιτιού μας στοιχίζουν από 600 έως 1.200 ευρώ, ανάλογα με την μάρκα, ενώ σε αυτή την τιμή θα πρέπει να βάλουμε και το κόστος εγκατάστασης που γίνεται από ειδικευμένο προσωπικό και στοιχίζει περίπου 300 ευρώ.

Σημαντική επισήμανση αποτελεί ότι η απλή ολονύκτια φόρτιση στο σπίτι δεν χρειάζεται κανένα είδους φορτιστή και η κατανάλωση της ενέργειας είναι αυτή ακριβώς που θα «γράψει» ο μετρητής του ηλεκτρικού παρόχου.

Η σύγκριση με τη βενζίνη

Με τις ισχύουσες τιμές να αναφέρουμε ότι σ' ένα οικιακό τιμολόγιο χρεώνεται 0,11 ευρώ κάθε kWh, ενώ παράλληλα υπάρχουν και άλλες επιβαρύνσεις που σχετίζονται με την κατανάλωση και αυξάνουν την τιμή περίπου κατά 50%, ανεβάζοντας την τιμή κάθε kWh στα 0,165 ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που καταναλώνει 20 kWh για κάθε 100 χιλιόμετρα διαδρομής θα απαιτήσει για τη διαδρομή αυτή ενέργεια αξίας 3,30 ευρώ. Δηλαδή την τιμή δύο λίτρων βενζίνης. Όμως σε περίπτωση που μιλάμε για ένα ενεργειακά μικρότερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που χρειάζεται από 13 kWh έως και 16 kWh για κάθε 100 χιλιόμετρα, το λειτουργικό κόστος μειώνεται σημαντικά και είναι μειωμένο περίπου κατά 30% περίπου.

Αν παράλληλα αξιοποιηθεί για τη φόρτιση το μειωμένο νυκτερινό τιμολόγιο, τότε έχουμε ακόμη μεγαλύτερη μείωση, ενώ δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι μπορεί να επιλεγεί και άλλο πάροχος που ενδεχόμενα να είναι φθηνότερος, μέσα στο φάσμα της ελεύθερης αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι η αξία της ενέργειας που θα δαπανηθεί θα εντοπίζεται στην αξία ενός λίτρου βενζίνης για να διανύσει 100 χιλιόμετρα. Τιμή υπερβολικά χαμηλή, αν αναλογιστούμε ότι ακόμη και τα αυτοκίνητα πόλης έχουν καταναλώσεις πάνω από τα 4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Φυσικά το ίδιο ισχύει και για τα υβριδικά αυτοκίνητα τα οποία έχουν αυτονομία περίπου 50-60 χιλιομέτρων και μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες μεγάλης μερίδας οδηγών σε ημερήσιες αποστάσεις.

Δρόμος χωρίς επιστροφή

Σε αντίθετη περίπτωση αν χρησιμοποιηθεί για ανεφοδιασμό ένας από τους εγκατεστημένους στη χώρα μας ταχυφορτιστής συνεχούς ρεύματος στο εθνικό μας δίκτυο, τότε τα πράγματα αλλάζουν. Οι ταχυφορτιστές είναι συνήθως ισχύος 50 kW και για να γεμίσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που διαθέτει συσσωρευτή χωρητικότητας 40 kWh με αντίστοιχη αυτονομία περίπου 270 χιλιομέτρων, θα χρειαστεί περίπου 45 λεπτά. Σήμερα μια συμβολική τιμή χρέωσης για κάθε kWh σε αυτούς τους ταχυφορτιστές είναι περίπου 0,25 ευρώ. Ετσι για να γεμίσει ο συσσωρευτής από το 20% της χωρητικότητας θα πρέπει να δαπανήσει περίπου 11.25 ευρώ (45λεπτά Χ0,25 ευρώ), ενώ με το που θα μπει το καλώδιο φόρτισης στο αυτοκίνητο, υπάρχει πάγιο 2,5 ευρώ. Έτσι το κόστος σε αυτή την περίπτωση είναι πολλαπλάσιο από το ποσό που θα δαπανήσει ο οδηγός αν θα το φορτίσει στο σπίτι του. Όμως και σε αυτό το επίπεδο τα πράγματα θα αλλάζουν σημαντικά τα επόμενα χρόνια, αφού θα υπάρξουν αρκετοί πάροχοι που μέσα στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς θα παρέχουν μειωμένο κόστος ενέργειας.

Τέλος, είναι διαπιστωμένο και αποτελεί ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των οδηγών που έχουν οδηγήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ότι μετά δεν διανοούνται καν να επιστρέψουν σε κάποιο βενζινοκίνητο ή ντιζελοκίνητο όχημα. Και με δεδομένο ότι πολύ σύντομα θα υπάρχουν ταχυφορτιστές που θα φορτίζουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γρηγορότερα, άρα και φθηνότερα που θα κάνουν περίπου 30 λεπτά για μια πλήρη φόρτιση, δηλαδή όσο διαρκεί περίπου ένας καφές, η ηλεκτροκίνηση φαίνεται ότι αποκτά σημαντικά πλεονεκτήματα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

42 ερωτήσεις-απαντήσεις για το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά»
42 ερωτήσεις-απαντήσεις για το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά»
χρηστικό οδηγό που δείχνει βήμα - βήμα τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων στο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά, καθώς και τις πιο συχνές ερωτήσεις που τίθενται με τις αντίστοιχες απαντήσεις τους
42 ερωτήσεις-απαντήσεις για το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά»
5.000 αιτήσεις για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων σε 15 ημέρες
5.000 αιτήσεις για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων σε 15 ημέρες
Με εντατικούς ρυθμούς η αξιολόγηση των αιτήσεων. Ξεκινούν άμεσα οι πρώτες καταβολές στους δικαιούχους. Απορροφήθηκε το 10% των διαθέσιμων πόρων για φέτος (4,5 εκατ. ευρώ).
5.000 αιτήσεις για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων σε 15 ημέρες
Έρευνα: Πιο οικονομική η χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα
Έρευνα: Πιο οικονομική η χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας της LeasePlan, το κόστος χρήσης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι ακόμα ανταγωνιστικό σε σχέση με το κόστος χρήσης αυτοκινήτου με μηχανή εσωτερικής καύσης (ICE).
Έρευνα: Πιο οικονομική η χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ξεκινά το σχέδιο για φορτιστές και θέσεις στάθμευσης
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ξεκινά το σχέδιο για φορτιστές και θέσεις στάθμευσης
Ενα ακόμα βήμα προς την ηλεκτροκίνηση και την καθιέρωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και άλλων οχημάτων κάνει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ξεκινά το σχέδιο για φορτιστές και θέσεις στάθμευσης