fbpxΚατατέθηκε ο προϋπολογισμός: Οι προβλέψεις και η αβεβαιότητα | Economistas.gr
Skip to main content

Κατατέθηκε ο προϋπολογισμός: Οι προβλέψεις και η αβεβαιότητα

Κατατέθηκε ο προϋπολογισμός: Οι προβλέψεις και η αβεβαιότητα
Eurokinissi

Κατατέθηκε σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2021.

Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, η οικονομία φέτος θα κινηθεί πτωτικά με ρυθμούς 8,2%. Για το επόμενο έτος, εκτιμάται ότι το ΑΕΠ θα “τρέξει” με ρυθμούς 5,5%, αλλά με τη συνδρομή του Ταμείου Ανάκαμψης, οι ρυθμοί υπολογίζεται ότι μπορούν να φτάσουν στο 7,5%!  

Σε ότι αφορά το έλλειμμα, το βασικό σενάριο εργασίας καταλήγει σε πρωτογενές έλλειμμα 1%, ενώ στην απευκταία περίπτωση του δυσμενούς σεναρίου, η “τρύπα” θα διευρυνθεί. Υπενθυμίζεται ότι το ΔΝΤ έχει συστήσει πρωτογενές έλλειμμα τουλάχιστον 2%.  

Στον προϋπολογισμό του 2021 διατηρείται, για λόγους ασφάλειας, το ειδικό αποθεματικό που δημιουργήθηκε το 2020 για τον Covid-19, ώστε να υπάρχει δυνατότητα αντιμετώπισης αναγκών που μπορεί να δημιουργηθούν τόσο από τις υγειονομικές όσο και από τις οικονομικές πτυχές της πανδημίας τους πρώτους μήνες του 2021.

Με αυτό το δεδομένο, η εκπόνηση ενός αξιόπιστου και ρεαλιστικού Σχεδίου Ανάκαμψης αναδεικνύεται σε πρωταρχικό στόχο, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι πέρα από τη τεχνική βοήθεια που λαμβάνει η Αθήνα από τις υπηρεσίες της Κομισιόν, θα υπογραφούν συμβάσεις με εξειδικευμένους εξωτερικούς Συμβούλους. Σύμφωνα, άλλωστε, με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το κόστος των μεταρρυθμίσεων που θα ενσωματωθούν στο Σχέδιο, θα πρέπει να αξιολογηθεί από Ανεξάρτητο σύμβουλο. Όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, ο πήχης δυσκολίας αυτού του εγχειρήματος ανεβαίνει ακόμα πιο ψηλά, αν αναλογιστεί κανείς ότι η εκταμίευση των πόρων δεν θα γίνεται απολογιστικά- όπως συμβαίνει με το ΕΣΠΑ- αλλά με ορόσημα, όπως δηλαδή οι δόσεις στη διάρκεια των τριών Χρηματοδοτικών Προγραμμάτων.  

Δείτε συνημμένο το προσχέδιο του προϋπολογισμού:

Όπως έγραφε νωρίτερα ο Γ. Παππούς, το μόνο σίγουρο στο σχεδιασμό του 2021, είναι οι ελαφρύνσεις που έχουν ανακοινωθεί:  

  1. η μείωση ασφαλιστικών εισφορών εργοδοτών και μισθωτών του ιδιωτικού τομέα κατά 3 μονάδες, με κόστος 820 εκατ. ευρώ. 
  2. η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα, εισοδηματίες, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, με κόστος 770 εκατ. ευρώ.
  3. η εφαρμογή της νέας φορολογικής κλίμακας για τους ελεύθερους επαγγελματίες, που οδηγεί σε ελάφρυνση τουλάχιστον 1.300 ευρώ για τη συντριπτική πλειοψηφία των αυταπασχολούμενων 
  4. η θέσπιση του μέτρου των υπερ-εκπτώσεων για ψηφιακές και πράσινες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου. 
  5. η παράταση της προθεσμίας καταβολής κάθε φορολογικής και ασφαλιστικής οφειλής για όσους πλήττονται από τον κορωνοϊό ως το τέλος Απριλίου κι εν συνεχεία η καταβολή σε ορίζοντα ως δύο ετών 
  6. η παράταση της εφαρμογής μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ σε τουρισμό, εστίαση, μεταφορές, θεάματα, ως το τέλος Απριλίου με συνολικό κόστος 150 εκατ. ευρώ. 

Όπως σημειώνεται η ανάκαμψη διευκολύνεται επίσης από τα εκτεταμένα αλλά συνετά μέτρα στήριξης του 2020,  που έχουν δημοσιονομικές επιπτώσεις και το 2021.

ΥΠΟΙΚ: Υπό παράδοξες και αντίξοες συνθήκες καταρτίζεται ο προϋπολογισμός

Καταθέτοντας το κείμενο του Προσχεδίου, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωσαν:

«Καταθέτουμε προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2021, σε μια περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια οικονομία και οι κοινωνίες συνεχίζουν να δοκιμάζονται από τη σοβαρότερη υγειονομική κρίση της τελευταίας εκατονταετίας και τη – συνεπακόλουθη – χειρότερη ετήσια παγκόσμια ύφεση από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο προϋπολογισμός του 2021 καταρτίζεται, δυστυχώς, υπό παράδοξες και εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και υπό το καθεστώς σοβαρής αβεβαιότητας, που συνεπάγεται η ευμετάβλητη πιθανολόγηση του χρόνου λήξης της πανδημίας και επιστροφής της παγκόσμιας οικονομίας σε τροχιά κανονικότητας, σημαντικής ανάταξης και διατηρήσιμης ανάπτυξης.

Η εγγενής αυτή αβεβαιότητα και οι μεταφερόμενες οικονομικές και δημοσιονομικές συνέπειες της ύφεσης το επόμενο έτος, οδήγησαν τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα στην απόφαση να ισχύσει, και το 2021, στα δημοσιονομικά των χωρών μελών της ευρωζώνης, η γενική ρήτρα διαφυγής. Απόφαση που έχει ως στόχο να προφυλαχθεί, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τις επιπτώσεις της πανδημίας ο παραγωγικός και κοινωνικός ιστός και να μην παρεμποδιστεί η σημαντική ανάκαμψη που σε κάθε περίπτωση προβλέπεται για το επόμενο έτος. Στο πλαίσιο της γενικής ρήτρας διαφυγής, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού, η εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η χώρα τόσο στις αγορές όσο και μεταξύ των εταίρων και πιστωτών της. Αυτή αντανακλάται στα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων που βρίσκονται σήμερα σε ιστορικά χαμηλά και είναι κατά τάξεις μεγέθους μικρότερα από αυτά με τα οποία δανειζόταν η προηγούμενη κυβέρνηση.

Επίσης πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν στον προϋπολογισμό του 2021 οι ευρωπαϊκοί πόροι που η χώρα διασφάλισε στη διαπραγμάτευση του Ιουλίου του 2020 και θα εισρεύσουν το 2021 στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης και του React EU. Οι πόροι αυτοί ενισχύουν την ανάκαμψη της χώρας προσθέτοντας δύο ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη το 2021, ανεβάζοντάς την από το 5,5% (σενάριο βάσης), στο 7,5% (τελική πρόβλεψη Προσχεδίου). Στο δυσμενές σενάριο για την εξέλιξη της πανδημίας, είτε εντός του 2020, είτε στο δεύτερο τρίμηνο του 2021, η ανάπτυξη στο επόμενο έτος θα περιοριστεί, ως ποσοστό του ΑΕΠ, στο 4,5% με 5%.

Η δυναμική ανάκαμψη η οποία προβλέπεται για το 2021 διευκολύνεται επίσης από τα μέτρα μείωσης του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους και ενθάρρυνσης της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του 2021. Μέτρα που αφορούν – μεταξύ άλλων – στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις μονάδες από την 1.1.2021, στην κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που προέρχονται από ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα και στη δυνατότητα προσλήψεων χωρίς ασφαλιστικές εισφορές για έξι μήνες και υπό ελάχιστες γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, που ήδη ξεκίνησε από την 1η Οκτωβρίου του 2020. Η ανάκαμψη διευκολύνεται επίσης από τα εκτεταμένα αλλά συνετά μέτρα στήριξης του 2020, που έχουν δημοσιονομικές επιπτώσεις και το 2021.

Στον προϋπολογισμό του 2021 διατηρείται, για λόγους ασφάλειας, το ειδικό αποθεματικό που δημιουργήθηκε το 2020 για τον Covid-19, ώστε να υπάρχει δυνατότητα αντιμετώπισης αναγκών που μπορεί να δημιουργηθούν τόσο από τις υγειονομικές όσο και από τις οικονομικές πτυχές της πανδημίας τους πρώτους μήνες του 2021. Οι ανάγκες αυτές και οι συνέπειες της ύφεσης του 2020 οδηγούν σε πρόβλεψη πρωτογενούς ελλείμματος ύψους 1% για το 2021, ποσοστό που συνδυάζει τη συνέχιση της επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής με την αναγκαία όμως σύνεση που απαιτεί η διασφάλιση της μακροχρόνιας ισορροπίας της Ελληνικής οικονομίας. Το ποσοστό αυτό θα επιδεινωθεί και θα κινηθεί στην περιοχή του 3% στην περίπτωση του δυσμενούς μακροοικονομικού σεναρίου.

Ο προϋπολογισμός του 2021, εκ της φύσεώς του αλλά και λόγω των υποχρεώσεων όλων των χωρών στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, δεν μπορεί να περιλαμβάνει μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα. Η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, για τον ταχύτατο ηλεκτρονικό εκσυγχρονισμό των κρατικών δομών και οι παράλληλες μεταρρυθμίσεις που προγραμματίζουν τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την αποτελεσματική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας, σε συνδυασμό με τη συνολική πολιτική της κυβέρνησης για την ενθάρρυνση νέων επενδύσεων, που ενισχύεται σημαντικά και από το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται ότι θα δημιουργήσουν μόνιμο δημοσιονομικό χώρο από το 2022 και εντεύθεν. Η δυναμική ανάκαμψη θα επιτρέψει, μετά τη λήξη της πανδημίας, να πετύχει η Ελλάδα μια σημαντική δημοσιονομική βελτίωση το 2021, και να εισέλθει στη συνέχεια, με τη βοήθεια των μεταρρυθμίσεων που υλοποιούνται, σε τροχιά εξάλειψης του επενδυτικού κενού, περιορισμού της ανεργίας και μείωσης του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους και εισόδου σε έναν ενάρετο μακροχρόνιο κύκλο υψηλής, διατηρήσιμης, έξυπνης και πράσινης οικονομικής ανάπτυξης και αυξανόμενης κοινωνικής ευημερίας».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Προϋπολογισμός: Οι πληγές της πανδημίας - Το «παράθυρο» για νέα στήριξη
Προϋπολογισμός: Οι πληγές της πανδημίας - Το «παράθυρο» για νέα στήριξη
Η μεγαλύτερη μεταπολεμική κρίση στην ελληνική οικονομία, η οποία ήρθε για να επιβαρύνει τα ήδη ταλαιπωρημένα νοικοκυριά μετά τη δεκαετή περιπέτεια των Μνημονίων, αποτυπώνεται γλαφυρά στο προσχέδιο του Πρϋπολογισμού.
Προϋπολογισμός: Οι πληγές της πανδημίας - Το «παράθυρο» για νέα στήριξη
ΣΒΑΠ: Η αισιοδοξία του προϋπολογισμού να μετατραπεί σε θετικό κλίμα
ΣΒΑΠ: Η αισιοδοξία του προϋπολογισμού να μετατραπεί σε θετικό κλίμα
«Να μετατρέψουμε σε θετικό κλίμα την αισιοδοξία, όπως την εκφράζει και το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2021», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς κ. Δημήτρης Μαθιός.
ΣΒΑΠ: Η αισιοδοξία του προϋπολογισμού να μετατραπεί σε θετικό κλίμα
Προϋπολογισμός: Από την ύφεση στην ανάπτυξη -Τι φέρνει το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού
Προϋπολογισμός: Από την ύφεση στην ανάπτυξη -Τι φέρνει το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού
Η μετάβαση της ελληνικής οικονομίας από τη βαθιά ύφεση του 10,5% φέτος, στην ανάπτυξη το 2021 αποτυπώνεται στα μεγέθη του νέου Προϋπολογισμού.
Προϋπολογισμός: Από την ύφεση στην ανάπτυξη -Τι φέρνει το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού