Η τηλεργασία αλλάζει τη στρατηγική και του κλάδου των τροφίμων

Φωτογραφία: Shutterstock

Ο Βρετανός πρωθυπουργός ανακοίνωσε χθες ένα σκληρό lockdown, με βασικό στοιχείο την απασχόληση εξ αποστάσεως σε μια αγορά εργασίας περίπου 32,5 εκατομμυρίων ανθρώπων. Στην Ελλάδα, το ειδικό καθεστώς της υποχρεωτικής τηλεργασίας σε ποσοστό 50% παρατάθηκε ως το τέλος Ιανουαρίου και βλέπουμε. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές- και όχι μόνο- χώρες. Αβίαστο συμπέρασμα, μετά από σχεδόν ένα χρόνο πανδημίας; Η τηλεργασία ήρθε όχι απλώς για να μείνει αλλά για να υποκαταστήσει τη φυσική παρουσία.

Νέες έρευνες δείχνουν ότι οι επενδύσεις σε τεχνολογίες θα αγγίξουν τα 7 τρις δολάρια παγκοσμίως, έως το 2023. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της International Data Corporation, το 65% του παγκόσμιου ΑΕΠ θα παράγεται ψηφιακά έως το 2022! Με αυτά τα δεδομένα είναι μάλλον αφελές να πιστεύει κανείς ότι η δομή και λειτουργία ολόκληρων κλάδων θα παραμείνουν αμετάβλητα.

Αποκαλυπτική είναι η έρευνα που «μετράει» τις επιπτώσεις της ραγδαίας εξάπλωσης της τηλεργασίας ακόμα και στον κλάδο των τροφίμων. Ποιο είναι το βασικό στοιχείο της έρευνας; Ότι η εξ αποστάσεως απασχόληση φέρνει μοιραία τροποποίηση στο διατροφικό πρόγραμμα και τις συνήθειες των εργαζομένων, με απλά λόγια το γνωστό «διάλειμμα για φαγητό» στη δουλειά, έχει μετατραπεί, πλέον, σε κανονικό γεύμα στο σπίτι.

Έχοντας προεξοφλήσει μια τέτοια εξέλιξη, οι εταιρείες συσκευασμένων τροφίμων αναπροσαρμόζουν τη στρατηγική τους. Ήδη, κολοσσοί του κλάδου, όπως οι “Conagra Brands”, “General Mills” και “Kraft Heinz”, έχουν επενδύσει σε αναβαθμισμένο εξοπλισμό για παρασκευή περισσότερων τροφίμων, κατάλληλων για πρωινό ή γεύμα στο σπίτι, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της “The Wall Street Journal”. Οι αλλαγές στην καθημερινότητα των εργαζομένων ευνόησαν πολλές εταιρείες του κλάδου συσκευασμένων τροφίμων, καθώς εκτινάχθηκαν οι πωλήσεις συγκεκριμένων προϊόντων που θεωρούνται βασικά για την παρασκευή οικιακών γευμάτων, όπως τα ζυμαρικά, οι σάλτσες, οι κονσέρβες λαχανικών, οι καφέδες κ.λ.π. Άλλες εταιρείες ωστόσο αναγκάστηκαν να μειώσουν τον αριθμό των διατιθέμενων ετικετών, προκειμένου να διατηρήσουν την επάρκεια προσφοράς βασικών προϊόντων υψηλής ζήτησης, ενώ κάποιες άλλες θεώρησαν εσφαλμένα ότι πρόκειται για μια κρίση μικρής διαρκείας και ως εκ τούτου δεν προσαρμόστηκαν εγκαίρως στα νέα δεδομένα.

Το ερώτημα είναι το εξής: Με δεδομένο ότι ένα μεγάλο τμήμα του εργατικού δυναμικού αναμένεται να εξακολουθήσει να εργάζεται από το σπίτι του, είναι έτοιμες οι εταιρείες συσκευασμένων τροφίμων να αξιοποιήσουν σε βάθος χρόνου την τάση; Το “Twitter” ήταν η πρώτη κολοσσιαία εταιρεία που προεξόφλησε τις απαιτήσεις της νέας εποχής, ανακοινώνοντας στους υπαλλήλους της ότι έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν την δια βίου εξ αποστάσεως εργασία. Και ενώ προφανώς αυτό είναι ένα μοντέλο εργασίας που εξαρτάται από τη φύση των υπηρεσιών που παρέχει, ή του προϊόντος που παράγει μια εταιρεία, και ως εκ τούτου δεν είναι γενικής εφαρμογής, η τάση είναι ήδη εδώ και όλες οι ενδείξεις συντείνουν στην περαιτέρω παραμονή της.

Όπως επισημαίνεται σε ειδικό report της ελληνικής πρεσβείας στην Ουάσιγκτον, αυτή είναι η πρόβλεψη της γνωστής συμβουλευτικής “McKinsey and Co”, σύμφωνα με την οποία, η εξ αποστάσεως εργασία θα παραμείνει ως σημαντική διαθέσιμη επιλογή, έστω και σε υβριδική μορφή. Η έρευνα εκτιμά ότι ένα 20% του εργατικού δυναμικού μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του από το σπίτι του για διάστημα τριών έως πέντε ημερών την εβδομάδα, με την ίδια παραγωγική αποτελεσματικότητα που θα είχε αν εργαζόταν στο εταιρικό γραφείο του. Η εξέλιξη αυτή έχει την προφανή συνέπεια της αύξησης των σπιτικών γευμάτων, με παράλληλη ωστόσο διατήρηση της ανάγκης για ταχύτητα και ευκολία στην παρασκευή τους. Οι επιχειρήσεις του κλάδου καλούνται να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις των καταναλωτών που θέλουν να φτιάξουν μόνοι τους κάτι γρήγορο, υγιεινό και εύκολο και θέλουν να αποφύγουν τις παραγγελίες έτοιμων γευμάτων είτε λόγω κόστους είτε λόγω ανησυχίας για την υγεία τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ