fbpxΜια ακόμα «βόμβα» στην παγκόσμια οικονομία | Economistas.gr
Skip to main content

Μια ακόμα «βόμβα» στην παγκόσμια οικονομία

Μια ακόμα «βόμβα» στην παγκόσμια οικονομία
Φωτογραφία shutterstock

Μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας να είναι στραμμένα- και δικαίως- στο ράλι τιμών στην Ενέργεια, όμως μια ακόμα «βόμβα» φαίνεται πως απειλεί την «πράσινη» μετάβαση, βασικό συστατικό της οποίας είναι η ηλεκτροκίνηση.  

Την ώρα που αναλυτές, κυβερνήσεις και καταναλωτές παρακολουθούν τα γεωστρατηγικά παιχνίδια με φόντο την εκτόξευση της τιμής του φυσικού αερίου ως και τα 160 ευρώ στην Ευρώπη, μια άλλη κούρσα κόβει την ανάσα. Η τιμή του λιθίου έχει ανέβει 323% από την αρχή του χρόνου και τίποτα δεν μοιάζει ικανό να ανακόψει αυτήν την ανοδική πορεία. Αιτία; Τι άλλο; Η αυξανόμενη ζήτηση ειδικά για μπαταρίες, η οποία δεν μπορεί να καλυφθεί από την υφιστάμενη παραγωγή. Σύμφωνα με την Trading Economics, η τιμή του υπερπολύτιμου- όπως εξελίσσεται- μετάλλου, όχι μόνο δεν αναμένεται να υποχωρήσει στο επόμενο 12μηνο, αλλά να αυξηθεί περαιτέρω κατά τουλάχιστον 8% σύμφωνα με το βασικό σενάριο.  

pinakas-1.jpg

Ποιο είναι το πρόβλημα που απειλεί την παγκόσμια οικονομία; Την ώρα που οι κυβερνήσεις αναλώνονται σε υποσχέσεις για «πράσινη» ενέργεια και «πράσινη» ανάπτυξη, δείχνουν να αγνοούν τον ελέφαντα στο δωμάτιο: οι “πράσινες” μετακινήσεις και μεταφορές, δηλαδή η απαλλαγή από το διοξείδιο του άνθρακα, προϋποθέτουν την εξόρυξη απίστευτων ποσοτήτων λιθίου. Το πρόβλημα είναι προφανές κι όπως σημειώνει ο Luke Sweeney της Energy & Capital, από τη στιγμή που η Κίνα είναι ο αδιαμφισβήτητος leader λόγω φτηνού κόστους εξόρυξης, το δίλημμα που προκύπτει είναι η Ευρώπη θέλουν και μπορούν να απεξαρτηθούν από το “Δράκο”.  

Το λίθιο χρησιμοποιείται σε μικρές μπαταρίες οικιακής χρήσης αλλά και σε μπαταρίες αυτοκινήτων. Στην πραγματικότητα, δεν νοείται ηλεκτροκίνηση χωρίς λίθιο. Κι αν για τους επενδυτές αυτό ισοδυναμεί με... εγγυημένα κέρδη από τοποθετήσεις σε μετοχές τέτοιων εταιριών, το πρόβλημα από την «έκρηξη» της ζήτησης είναι προφανές. Υπολογίζεται ότι πάνω από 2,9 εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα βγήκαν στους δρόμους το 2020 και ειδικά στην Ευρώπη οι πωλήσεις τέτοιων αυτοκινήτων αυξήθηκαν περισσότερο από 44%. Υπολογίζεται ότι ως το τέλος της δεκαετίας οι πωλήσεις θα έχουν φτάσει στα 4 εκατομμύρια.  

pinakas-no-2.jpg

Στα καθ’ ημάς, η στροφή στην ηλεκτροκίνηση αποτυπώνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης. «Κλειδί» θεωρείται η μεταρρύθμιση που θεσπίζει ολοκληρωμένο κανονιστικό πλαίσιο για την εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό θα θέσει την Ελλάδα σε πορεία επίτευξης του στόχου για μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων της τάξης του 30 % στην εγχώρια αγορά έως το 2030. Έως το τέλος του 2022 το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα εγκρίνει τουλάχιστον 300 σχέδια που θα υποβληθούν από τοπικές αρχές για την εγκατάσταση δημόσια διαθέσιμων σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Η υλοποίηση της μεταρρύθμισης θα ολοκληρωθεί έως τις Σάββατο, 31 Δεκεμβρίου 2022. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπαράζ φορολογικών κινήτρων για ηλεκτροκίνηση
Μπαράζ φορολογικών κινήτρων για ηλεκτροκίνηση
Αναλυτική εγκύκλιος της ΑΑΔΕ για τις εκπτώσεις και απαλλαγές σε επιχειρήσεις κι εργαζόμενους- Ειδική πριμοδότηση για νησιά και παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Μπαράζ φορολογικών κινήτρων για ηλεκτροκίνηση
Τρία ενεργειακά projects ελληνικού ενδιαφέροντος στην ατζέντα της Κομισιόν - Στο τραπέζι και ο East Med 
Τρία ενεργειακά projects ελληνικού ενδιαφέροντος στην ατζέντα της Κομισιόν - Στο τραπέζι και ο East Med 
Οι Βρυξέλλες προτείνουν παράταση των μέτρων για την ενεργειακή ασφάλεια αλλά όχι των μέτρων στήριξης για τα νοικοκυριά.
Τρία ενεργειακά projects ελληνικού ενδιαφέροντος στην ατζέντα της Κομισιόν - Στο τραπέζι και ο East Med 
Άνιση η μάχη με τη μεγάλη φοροδιαφυγή - Πώς ενισχύεται το εθνικό πλαίσιο με νέες ελεγκτικές μεθόδους
Άνιση η μάχη με τη μεγάλη φοροδιαφυγή - Πώς ενισχύεται το εθνικό πλαίσιο με νέες ελεγκτικές μεθόδους
Πάνω από 12 τρισ. δολάρια σε φορολογικούς παραδείσους. Κενά στο πλαίσιο για τον ελάχιστο εταιρικό φόρο.
Άνιση η μάχη με τη μεγάλη φοροδιαφυγή - Πώς ενισχύεται το εθνικό πλαίσιο με νέες ελεγκτικές μεθόδους