fbpxΝέο άλμα πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ το 2020 | Economistas.gr
Skip to main content

Νέο άλμα πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ το 2020

Νέο άλμα πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ το 2020
Φωτο: Shutterstock

Σχεδόν 900 εκατ. ευρώ επιπλέον εισέπραξαν τα σούπερ μάρκετ το 2020 σε σχέση με το 2019, όπως προκύπτει από το «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021» βάσει των ισολογισμών 34 αλυσίδων, που αποτελούν το δείγμα ανάλυσης.

Συγκεκριμένα το 2020, οι 34 υπό μελέτη επιχειρήσεις κατέγραψαν πωλήσεις αξίας 9,98 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή 9,54% σε σχέση με τα 9,11 δισ. ευρώ του 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή είναι η τέταρτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής αύξησης. Συνολικά αυτή την τετραετία η αύξηση ξεπερνά το 28% και αντιπροσωπεύει επιπλέον ποσό ύψους 2,19 δισ. ευρώ, κάτι που αποδίδεται σε τρεις παράγοντες: στην πανδημία COVID-19 και τα επακόλουθα lockdown, την ολοκλήρωση της επαναλειτουργίας του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος, αλλά και την οργανική ανάπτυξη του κλάδου. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να υποβαθμίζεται η επίδραση της πανδημίας. Η καταγραφόμενη συνολική αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου για το 2020 (3,70%, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ) οφείλεται κυρίως στα lockdown της εξεταζόμενης χρονιάς, τις «αγορές πανικού» της άνοιξης του 2020 και το κλείσιμο της εστίασης για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Θα πρέπει τέλος να σημειωθεί και η αλματώδης αύξηση των online πωλήσεων του κλάδου, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, ήταν 260% σε σχέση με το 2019, διαμορφώνοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ.

Στην ανάλυση όπου εξετάζονται τα βασικά οικονομικά μεγέθη των 10 μεγαλύτερων σε πωλήσεις εταιρειών του κλάδου, λαμβάνοντας υπόψη και τους ενοποιημένους ισολογισμούς όσων εξ αυτών δημοσιεύουν, τις υψηλότερες πωλήσεις -αλλά και τη μεγαλύτερη αύξηση στον κλάδο-, καταγράφει ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με 3,79 δισ. ευρώ, με αύξηση κατά 15,59% και επιπλέον 511,46 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Πρόκειται για ένα πραγματικά τεράστιο ποσό, που αντιστοιχεί σε πωλήσεις υψηλότερες της 5ης επιχείρησης του δείγματος. Στη δεύτερη θέση βάσει κύκλου εργασιών βρίσκεται ο όμιλος 'Αλφα Βήτα Βασιλόπουλος με 2,02 δισ. ευρώ και αύξηση κατά 3,76% σε σχέση με το 2019 (μετά από 2 έτη μικρών μειώσεων), προσθέτοντας στον συνολικό του τζίρο 70,20 εκατ. ευρώ. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό, με σημαντική αύξηση πωλήσεων κατά 6,00%, φτάνοντας τα 1,36 δισ. ευρώ. Ακολουθεί η Δ. Μασούτης με 882,47 εκατ. ευρώ και μεγάλη αύξηση κατά 6,34%.

Αθροιστικά οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες παρουσιάζουν το 2020 εντυπωσιακή αύξηση στα κέρδη σε σχέση με το 2019. Συνολικά οι 10 μεγαλύτεροι οργανισμοί του κλάδου εμφάνισαν το 2020 καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) 171,73 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 167,56% σε σχέση με τα 64,18 εκατ. ευρώ του 2019. Ως εκ τούτου, ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των 10 μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών διαμορφώθηκε στο 1,76% έναντι 0,72% το 2019. H καθαρή κερδοφορία για το σύνολο των 34 υπό εξέταση επιχειρήσεων το 2020 είναι λίγο υψηλότερη, αλλά παρουσιάζει μικρότερη ποσοστιαία μεταβολή, λόγω της επίδρασης των μεγεθών των μεγαλύτερων εταιρειών. Συγκεκριμένα, τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζονται αυξημένα κατά 113,60% από 89,36 εκατ. ευρώ σε 190,87 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε σε 1,91% έναντι 0,98% το 2019.

Η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα της πλήρους αντιστροφής των ζημιών σε κέρδη που εμφάνισε το 2020 ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης σε σχέση με το 2019 (και ακόμα περισσότερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια), καθώς επίσης και της γενικότερης τάσης αύξησης της κερδοφορίας των περισσότερων άλλων εταιρειών. Συγκεκριμένα, οι 8 από τις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις-ομίλους καταγράφουν συνολικά αυξημένα κέρδη, όπως και οι 28 από τις 34 στο σύνολο.

Μία πιο ρεαλιστική εικόνα δίνει και ο δείκτης προ Χρηματοοικονομικού Κόστους και Αποσβέσεων (EBITDA), ο οποίος, ενσωματώνοντας την αυξητική τάση των αποσβέσεων, και ειδικά των αποσβέσεων μισθώσεων (που πρωτοεμφανίστηκαν το 2019), παρουσίασε μεγάλη αύξηση, από 5,50% σε 6,26% για τους 10 μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες, ενώ για το σύνολο των 34 εταιρειών και ομίλων αυξήθηκε από 5,69% σε 6,48%. Πρακτικά, μετά την εφαρμογή των νέων λογιστικών προτύπων, ο συγκεκριμένος δείκτης θα καταγράφεται πάντα σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με το παρελθόν, κάτι που πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπ' όψιν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λιανικό εμπόριο: Αυξήθηκε κατά 10,8% ο όγκος των πωλήσεων τον Ιούνιο του 2021
Λιανικό εμπόριο: Αυξήθηκε κατά 10,8% ο όγκος των πωλήσεων τον Ιούνιο του 2021
Αύξηση 10,8% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Ιούνιο εφέτος, καθώς κινήθηκε ανοδικά σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων και μόνο στα πολυκαταστήματα παρέμεινε αμετάβλητος.
Λιανικό εμπόριο: Αυξήθηκε κατά 10,8% ο όγκος των πωλήσεων τον Ιούνιο του 2021
Ανατιμήσεις: Ελεγχοι της Επιτροπής Ανταωνισμού σε σούπερ μάρκετ
Ανατιμήσεις: Ελεγχοι της Επιτροπής Ανταωνισμού σε σούπερ μάρκετ
Την ίδια στιγμή, ο υπ. Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης δήλωσε πως θα ζητήσει από τα σούπερ μάρκετ να απορροφήσουν τις αναμενόμενες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων.
Ανατιμήσεις: Ελεγχοι της Επιτροπής Ανταωνισμού σε σούπερ μάρκετ
ΙΕΛΚΑ: Εκτιμήσεις για αυξημένες πωλήσεις κατά 0,7% το δεύτερο εξάμηνο και 0,8% το 2021 στο λιανεμπόριο
ΙΕΛΚΑ: Εκτιμήσεις για αυξημένες πωλήσεις κατά 0,7% το δεύτερο εξάμηνο και 0,8% το 2021 στο λιανεμπόριο
Αύξηση 0,7% των πωλήσεων το δεύτερο εξάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020 αλλά και συνολικά το 2021 (+0,8%) αναμένουν στελέχη του κλάδου λιανεμπορίου και βιομηχανίας Ταχέως Διακινούμενων Καταναλωτικών Προϊόντων.
ΙΕΛΚΑ: Εκτιμήσεις για αυξημένες πωλήσεις κατά 0,7% το δεύτερο εξάμηνο και 0,8% το 2021 στο λιανεμπόριο
 Ανάπτυξη 60% στο τρίτο τρίμηνο του 2021 για τα online σούπερ μάρκετ
Ανάπτυξη 60% στο τρίτο τρίμηνο του 2021 για τα online σούπερ μάρκετ
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύει σήμερα η Convert Group το τρίτο τρίμηνο του 2021 παρατηρήθηκε αύξηση της τάξεως του 60% στην αξία των πωλήσεων συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίτο τρίμηνο του 2020.
Ανάπτυξη 60% στο τρίτο τρίμηνο του 2021 για τα online σούπερ μάρκετ
NielsenIQ: Μειωμένες οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του 2022
NielsenIQ: Μειωμένες οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του 2022
Μειωμένες πωλήσεις σε αξία κατά 1,4% παρουσίασε η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των Νησιών) το πρώτο τρίμηνο του 2022 (στοιχεία YTD έως 27 Μαρτίου 2022), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.
NielsenIQ: Μειωμένες οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του 2022