fbpx«Έκρηξη» των ηλεκτρονικών αγορών! | Economistas.gr
Skip to main content

«Έκρηξη» των ηλεκτρονικών αγορών!

«Έκρηξη» των ηλεκτρονικών αγορών!
Αγορές Online/ Φωτογραφία shutterstock

Κάθε λόγο να… τρίβουν τα χέρια τους, έχουν στο υπουργείο Οικονομικών, καθώς η λαίλαπα της πανδημίας αφήνει τουλάχιστον ένα θετικό: την εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών.

Το τι σημαίνει να περνάει από το ηλεκτρονικό κανάλι, ολοένα και μεγαλύτερος τζίρος της αγοράς είναι προφανές για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και το «μάζεμα» της «τρύπας» από τα έσοδα του ΦΠΑ, που υπολογίζεται σε 5-6 δις ευρώ ετησίως. Αλλά και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, που επένδυσαν στα e- shops, τα οφέλη αποτυπώνονται στις κλαδικές μελέτες, όπου φαίνεται ότι οι απώλειες τζίρου ήταν λιγότερες σε σχέση με τις επιχειρήσεις, που έμειναν στα φυσικά καταστήματα και μόνο.

eu-online-shop.jpg

Τα στοιχεία της Eurostat είναι λίαν αποκαλυπτικά, καθώς φαίνεται ότι σε πολλές περιπτώσεις χωρών, η πανδημία και οι περιορισμοί που επέβαλε, λειτούργησαν ως καταλύτης, προκειμένου όλο και περισσότεροι χρήστες του Ίντερνετ να κάνουν και την επόμενη κίνηση: να αγοράζουν διαδικτυακά.

Είναι ενδεικτικό ότι το 90% των πολιτών ηλικίας 16- 74 ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έκανε χρήση του Ίντερνετ την περασμένη χρονιά. Από αυτούς, το 74% αγόρασε ή παρήγγειλε διαδικτυακά αγαθά ή υπηρεσίες. Η σύγκριση με το 2020 δείχνει αύξηση μιας μονάδας, ωστόσο αυτός ο μέσος όρος δεν αποτυπώνει καθαρά το τι συνέβη σε κάθε χώρα, αφού ειδικά στον ευρωπαϊκό Βορρά τα ηλεκτρονικά κανάλια αγοραπωλησιών ήταν ήδη διαδεδομένα.

2022-02-04_08_49_16-window.jpg

Τα υψηλότερα ποσοστά χρηστών Ίντερνετ, που προχωρούν και σε διαδικτυακές αγορές, καταγράφονται στην Ολλανδία, τη Δανία, τη Σουηδία. Ωστόσο, το πραγματικό ενδιαφέρον είναι το πού καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με το 2016. Την πρωτιά έχει η Τσεχία με «άλμα» 27 ποσοστιαίων μονάδων, τη δεύτερη θέση μοιράζονται Σλοβενία, Ουγγαρία και Ρουμανία, την τρίτη θέση καταλαμβάνουν Κροατία και Λιθουανία με αύξηση 25 ποσοστιαίων μονάδων και αμέσως μετά βρίσκεται η Ελλάδα, που «πέταξε» από 45% στο 69%, δείγμα και της διείσδυσης του Ίντερνετ στα ελληνικά νοικοκυριά.

Όσο για πιο δημοφιλή προϊόντα, προηγούνται με διαφορά τα είδη ρουχισμού (68%) και ακολουθούν τα… delivery  και τα είδη οικιακού εξοπλισμού.

eu-popular-online-shop.jpg

Το πρόβλημα είναι ότι η ραγδαία εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικά σε μια χώρα με χαμηλή εξοικείωση στις παγίδες που μπορεί να κρύβονται πίσω από κάθε δυνητική ηλεκτρονική αγορά ή ακόμα και με την επίσκεψη σε κάποιο e- shop, πολλαπλασιάζει τις πιθανότητες εξαπάτησης των ανυποψίαστων καταναλωτών.

Με δεδομένο ότι οι κυβερνοεπιθέσεις παρουσιάζουν έξαρση και μάλιστα με νέες, εξελιγμένες μορφές εξαπάτησης, τράπεζες, Εισαγγελικές, Εποπτικές και Διωκτικές Αρχές- εντός κι εκτός Ελλάδας- βρίσκονται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας. Χθες, σε μια ακόμα τέτοια σύσκεψη στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, έγινε ένας πρώτος απολογισμός των δράσεων που «τρέχουν» για την ενημέρωση των πολιτών και τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά, ειδικά σε ό,τι αφορά την πλέον διαδεδομένη μέθοδο υποκλοπής «ευαίσθητων» δεδομένων: το phising. Όσον αφορά τα επόμενα βήματα, αποφασίστηκε:

  • η συνέχιση ενημέρωσης του κοινού τους επομένους μήνες, με ακόμη πιο εμφατικό τρόπο, με νέο τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό ενημερωτικό υλικό, καθώς η ανάγκη διαρκούς ενημέρωσης κρίνεται επιτακτική
  • η θέσπιση σειράς θεσμικών - νομοθετικών μέτρων, ώστε οι τράπεζες να έχουν τον αναγκαίο χρόνο απόκρισης, αλλά και τα πρόσφορα μέσα, προκειμένου να παρέχουν ουσιαστική αρωγή σε πελάτες – θύματα απάτης
  • η εντατικοποίηση της συνεργασίας Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων και Αρχών Επιβολής του Νόμου στον τομέα της καταστολής, με αφορμή τις πρόσφατες επιτυχίες της Ελληνικής Αστυνομίας στην εξάρθρωση διεθνών εγκληματικών οργανώσεων στον τομέα των απατών σε συνέργεια με Ευρωπαϊκές Αστυνομικές και Δικαστικές Αρχές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει
Περί τα 14 δισ ευρώ υπολογίζεται ότι ήταν ο τζίρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων της περασμένης χρονιάς, χωρίς να διαφαίνεται τάση υποχώρησης παρά την άρση των περιορισμών που επέβαλε η πανδημία. Τουναντίον, η ευκολία επιλογής, σύγκρισης και αγοράς χωρίς ταλαιπωρία, φαίνεται ότι κέρδισε και τους πιο επιφυλακτικούς.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει
Προϋπολογισμός: Αντοχές επιδεικνύει η οικονομία παρά την ενεργειακή κρίση -Βουτιά στην κατανάλωση καυσίμων
Προϋπολογισμός: Αντοχές επιδεικνύει η οικονομία παρά την ενεργειακή κρίση -Βουτιά στην κατανάλωση καυσίμων
Αντοχές, παρά την ενεργειακή κρίση και την αβεβαιότητα του πολέμου, επιδεικνύει η οικονομία. Το υπουργείο Οικονομικών έχει κάθε λόγο να αισθάνεται ανακουφισμένο από την έως τώρα εκτέλεση του Προϋπολογισμού, αφού οι κωδικοί που αποτυπώνουν την κατάσταση στην αγορά εκπέμπουν θετικά μηνύματα.  
Προϋπολογισμός: Αντοχές επιδεικνύει η οικονομία παρά την ενεργειακή κρίση -Βουτιά στην κατανάλωση καυσίμων
«Φουντώνουν» οι ηλεκτρονικές απάτες
«Φουντώνουν» οι ηλεκτρονικές απάτες
Παράνομα λογισμικά, «ψάρεμα» ευαίσθητων προσωπικών και τραπεζικών δεδομένων, τηλεφωνικές απάτες, απατηλά e- mails, είναι μόνο μερικές από τις μεθόδους εξαπάτησης ανυποψίαστων καταναλωτών, εργαζόμενων αλλά και στελεχών εταιριών.  
«Φουντώνουν» οι ηλεκτρονικές απάτες