Το «χρηματιστήριο» του καφέ -Στοιχεία έκπληξη για την κατανάλωση των Ελλήνων

Φωτογραφία: Shutterstock

Η διεθνής τιμή του καφέ “παίζει” γύρω στα 1,82 δολάρια, υποχωρώντας από τα υψηλά τετραμήνου, ενώ παίκτες της αγοράς υποστηρίζουν ότι κερδοσκοπικά παιχνίδια “έσπρωξαν” την τιμή του κοντά στα 2 δολάρια στις 22 Φεβρουαρίου.

Αν και η... τρέλα του περσινού Φεβρουαρίου, όταν και η τιμή του καφέ είχε πιάσει τα 2,6 δολάρια, έχει παρέλθει, ουδείς μπορεί να αγνοήσει το γεγονός ότι η παραγωγή και οι εξαγωγές από τους δύο μεγάλους- δηλαδή τη Βραζιλία και την Κολομβία- έχουν πέσει κατά 45% και 19% αντιστοίχως, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την τιμή του καφέ μεσοπρόθεσμα.

Με αυτά τα δεδομένα, αποκτούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα στοιχεία έρευνας της Pricefox για την τιμή που πληρώνουν οι καταναλωτές στην Ευρώπη. Κι όπως θα μπορούσε να φανταστεί κανείς, στην Ελλάδα είναι αρκούντως “αλμυρή”.

Στην Πορτογαλία ένα φλιτζάνι καφέ ξεκινάει από €1 και φτάνει μέχρι τα €5. Στην Ισπανία οι τιμές είναι ακόμα πιο χαμηλές ξεκινώντας από τα €0.60 και φτάνοντας τα €2.50. Στην Ιταλία, η τιμή ενός espresso δεν ξεπερνά το €1,5 ακόμα και στην πιο τουριστική πόλη. Στην Ελλάδα οι τιμές του καφέ ξεκινάνε από τα €1,5 και μπορεί να φτάσει μέχρι και τα €4,5 σε μερικές περιοχές στην Αθήνα.

Ακόμα κι έτσι, οι Έλληνες δεν φαίνεται να έχουν περιορίσει την κατανάλωση καφέ, καθώς συνδέεται με μια μορφή κοινωνικοποίησης.

Η Φινλανδία χάνει για πρώτη φορά την παγκόσμια πρωτιά στην κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ. Οι Φινλανδοί που δεν χάνουν ευκαιρία να πιούν καφέ για να γιορτάσουν γενέθλια, ορκωμοσίες και κάθε χαρούμενο γεγονός, παρέδωσαν την πρωτιά στους Λουξεμβουργιανούς που καταναλώνουν σχεδόν 10 κιλά καφέ ετησίως κατά κεφαλήν. Αντίθετα, οι Φινλανδοί βρίσκονται στα 6,6 κιλά καφέ.

Οι Έλληνες μπαίνουν στην κορυφαία δεκάδα με 3 κιλά καφέ κατά κεφαλήν ετήσια κατανάλωση, ενώ η Ιταλία που είναι γνωστή για την εκλεπτυσμένη κουλτούρα της στον καφέ βρίσκεται στην 21η θέση στην κατάταξη με μόλις 2,5 κιλά καφέ κατά κεφαλήν. Τρίτη στην κατάταξη έρχεται η Σουηδία με 4,8 κιλά καφέ και την ακολουθούν σε κατανάλωση η Νορβηγία με τη Δανία στα 3,9 και 3,7 κιλά καφέ αντιστοίχως.

Σύμφωνα με την έρευνα, πέντε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων καλύπτουν περίπου το 60% της ελληνικής αγοράς καφέ.

Το Coffee Island έχει τα περισσότερα καταστήματα και είναι το μόνο που ξεπερνάει τα 400, ενώ ακολουθούν το Γρηγόρης και το Mikel με 348 και 269 καταστήματα αντιστοίχως. Αν και στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν κι άλλες επιτυχημένες αλυσίδες με πολλά καταστήματα, οι μεγαλύτερες έχουν παρουσία και στην Αθήνα, την επαρχία και σε επιλεγμένα νησιά. Η αμερικανική αλυσίδα Starbucks με περισσότερα από 18 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα και μόλις 28 καταστήματα, δεν έχει καταφέρει να κατακτήσει μεγάλο μερίδιο της αγοράς.

ΣΧΕΤΙΚΑ