fbpxDeloitte- ΙΝΣΕΤΕ: Γιατί οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις δεν κάνουν βήματα προς την πράσινη μετάβαση | Economistas.gr
Skip to main content

Deloitte- ΙΝΣΕΤΕ: Γιατί οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις δεν κάνουν βήματα προς την πράσινη μετάβαση

Deloitte- ΙΝΣΕΤΕ: Γιατί οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις δεν κάνουν βήματα προς την πράσινη μετάβαση
Φωτογραφία: Shutterstock

Η συντριπτική πλειονότητα των τουριστικών επιχειρήσεων δήλωσε ότι εφαρμόζει ήδη ή προτίθεται να υιοθετήσει άμεσα τουλάχιστον ένα μέτρο περιβαλλοντικής (80%) και κοινωνικοοικονομικής (77%) βιωσιμότητας.

Αυτό προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας της Deloitte και του ΙΝΣΕΤΕ με τίτλο "Sustainability in the Greek tourism market - Paving the way for sustainable tourism growth", που καταγράφει, για πρώτη φορά στο σύνολο της αλυσίδας αξίας του κλάδου, την ανάγκη για άμεση ενίσχυση και επιτάχυνση των δράσεων και πρωτοβουλιών βιωσιμότητας στις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις

Στο μεταξύ είναι χαρακτηριστικό πως μόλις το 7% των επιχειρήσεων που πήραν μέρος στην έρευνα δεν έχει λάβει ή δεν προτίθεται να υιοθετήσει μέτρα και δράσεις περιβαλλοντικής και κοινωνικής υπευθυνότητας.

Οι τομείς στους οποίους εστιάζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου τις βιώσιμες πρακτικές τους είναι, μεταξύ άλλων, η διαχείριση της ενέργειας (91%), των απορριμμάτων (61%) και των υδάτινων πόρων (60%). Παράλληλα, δίνουν έμφαση τόσο στον κοινωνικό αντίκτυπο όσο και στο αποτύπωμά τους χρησιμοποιώντας τοπικά προϊόντα και υλικά (75%), προσφέροντας θέσεις εργασίας στους κατοίκους των περιοχών δραστηριοποίησής τους (61%) ή/και ενισχύοντας την τοπική επιχειρηματικότητα (60%).

Πέρα από τα παραπάνω, υπάρχουν και μια σειρά από ευρήματα στην έρευνα που καταδεικνύουν πως η βιωσιμότητα και οι αντίστοιχες πρακτικές δεν βρίσκονται ακόμα στο επίκεντρο της στρατηγικής και λειτουργίας των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων, αλλά αποτελούν περισσότερο μια παράπλευρη πρωτοβουλία. Είναι ενδεικτικό πως το 73% των ερωτηθέντων δεν έχει θέσει στόχο μείωσης των εκπομπών άνθρακα για το 2030, ενώ μόλις το 34% βρίσκεται στη διαδικασία ορισμού κάποιου σχετικού στόχου. Οι μισές επιχειρήσεις (52%) δεν συμμετέχουν σε στρατηγικές συνεργασίες / συμμαχίες για την προώθηση της βιωσιμότητας, ενώ το 60% δεν πραγματοποιεί μετρήσεις σχετικά με τη βιωσιμότητα, με κύριο λόγο το γεγονός ότι δε γνωρίζει πώς και με ποιον τρόπο. Στο ίδιο πλαίσιο, περίπου το 78% των επιχειρήσεων δεν έχει υιοθετήσει πρακτικές, εργαλεία και πρότυπα αναφοράς βιωσιμότητας, όπως ενδεικτικά το Global Reporting Initiative (GRI) ή τον Οδηγό Δημοσιοποίησης Πληροφοριών ESG του Χρηματιστηρίου Αθηνών και ούτε εκφράζει την πρόθεση να το κάνει στο άμεσο διάστημα.

Αντίστοιχα, περισσότερες από τις μισές (55%) εκ των ερωτηθέντων επιχειρήσεων δεν έχει οποιαδήποτε πιστοποίηση βιωσιμότητας, ενώ οι μισές (50%) δεν ενδιαφέρονται να αποκτήσουν κάποια νέα πιστοποίηση. Επιπλέον, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων δεν έχει εντάξει τη βιωσιμότητα στις δομές διακυβέρνησης (82%) και στην οργανωτική τους δομή (84%), ενώ μόνο το 20% θεωρεί ότι παρέχει επαρκή εκπαίδευση για τη βιωσιμότητα στο προσωπικό τους.

Σημαντικό είναι να τονιστεί το αρκετά μεγάλο χάσμα μεταξύ των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, με ετήσια έσοδα κάτω των Euro10 εκατ., και των μεγαλύτερων. Με βάση τα ευρήματα της μελέτης, οι τουριστικές επιχειρήσεις μικρότερου μεγέθους δυσκολεύονται σημαντικά να αναλάβουν δράσεις που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα, κυρίως εξαιτίας της έλλειψης ενημέρωσης και γνώσης, αλλά και χρηματικών και ανθρώπινων πόρων.

Γενικότερα, ο βασικός περιορισμός που αναγνωρίζουν οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις αναφορικά με την υλοποίηση περισσότερων επενδύσεων και δράσεων βιωσιμότητας είναι το υψηλό κόστος (62%), ενώ ένα ικανό ποσοστό αναφέρει ότι δεν βρίσκει επαρκείς βιώσιμες λύσεις (28%), δεν μπορεί να τεκμηριώσει την απόδοση των σχετικών επενδύσεων (20%) και δεν γνωρίζει τί είδους βιώσιμες πρακτικές και επενδύσεις θα πρέπει να υλοποιήσει (19%). Αντίστοιχα, η παροχή περισσότερων φορολογικών και χρηματικών κινήτρων είναι μακράν η πιο δημοφιλής επιλογή (89%) στην ερώτηση αναφορικά με το τί πρέπει να κάνει η Πολιτεία για να ενισχύσει τη βιωσιμότητα.

Τέλος, η έρευνα εντόπισε μία σημαντική διαφορά μεταξύ της σημασίας που πραγματικά δίνουν οι ταξιδιώτες στη βιωσιμότητα και του τί πιστεύουν για το θέμα αυτό οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις. Ενώ διεθνείς έρευνες (Expedia) δείχνουν ξεκάθαρα την έμφαση που δίνουν οι ταξιδιώτες στα θέματα βιωσιμότητας (το 90% αναζητά βιώσιμες επιλογές όταν ταξιδεύουν), μόνο το 45% των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων θεωρεί ότι οι ταξιδιώτες βασίζουν τις επιλογές τους σε κριτήρια βιωσιμότητας. Αντίστοιχα, μόνο ένα 42% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι οι πελάτες τους είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν υψηλότερες τιμές για βιώσιμες υπηρεσίες και προϊόντα. Παρόλα αυτά, το βασικότερο κίνητρο που αναγνωρίζουν οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις για να προχωρήσουν σε επιπλέον επενδύσεις και δράσεις στον τομέα της βιωσιμότητας είναι η βελτίωση της εμπειρίας και ικανοποίησης των πελατών (64%), με τη μείωση κόστους (62%) και τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία (43%) να ακολουθούν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

‘Έρευνα Deloitte: Το πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις
‘Έρευνα Deloitte: Το πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις
Το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα επενδύσεων Next Generation EU (NGEU) και το Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» στοχεύουν στην ενίσχυση της μετάβασης σε μια πιο ανθεκτική και ανταγωνιστική οικονομία στην Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα στην Ελλάδα, μέσω της ψηφιοποίησης και της καινοτομίας. Παράλληλα θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, δημιουργώντας μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς.
‘Έρευνα Deloitte: Το πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις
Deloitte: Πώς επιδρά στον πιστωτικό κίνδυνο η μετάβαση των ελληνικών επιχειρήσεων στην πράσινη οικονομία;
Deloitte: Πώς επιδρά στον πιστωτικό κίνδυνο η μετάβαση των ελληνικών επιχειρήσεων στην πράσινη οικονομία;
Η Deloitte Ελλάδος δημοσίευσε τα αποτελέσματα της άσκησης αξιολόγησης επίπτωσης στον πιστωτικό κίνδυνο από τη μετάβαση των ελληνικών επιχειρήσεων στην πράσινη οικονομία με τίτλο «Transition risk exploratory impact assessment exercise for Greek Large Corporates» που εκπόνησε η ομάδα των Climate & Environmental Credit Analytics του Risk Advisory.
Deloitte: Πώς επιδρά στον πιστωτικό κίνδυνο η μετάβαση των ελληνικών επιχειρήσεων στην πράσινη οικονομία;
Η Αρχή για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος ερευνά υπόθεση με εμβάσματα από το εξωτερικό προς εικονικές εταιρείες
Η Αρχή για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος ερευνά υπόθεση με εμβάσματα από το εξωτερικό προς εικονικές εταιρείες
Ο επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος, πρώην αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, ερευνά υπόθεση με εταιρείες "φαντάσματα", οι οποίες, μέσω υποκαταστήματος συστημικής τράπεζας στην Αργυρούπολη, ελάμβαναν μεγάλα χρηματικά εμβάσματα από το εξωτερικό και εν συνεχεία γινόταν αυθημερόν η ανάληψή τους με πλαστά παραστατικά στοιχεία.
Η Αρχή για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος ερευνά υπόθεση με εμβάσματα από το εξωτερικό προς εικονικές εταιρείες
Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Θεαματική αύξηση σε πωλήσεις σούπερ μάρκετ -Tα επτά δημοφιλέστερα
Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Θεαματική αύξηση σε πωλήσεις σούπερ μάρκετ -Tα επτά δημοφιλέστερα
Πηγαίνοντας στο σούπερ μάρκετ, οι Έλληνες καταναλωτές αντικρίζουν μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων από την οποία μπορούν να διαλέξουν τα αγαπημένα τους brands, όμως οι ανταγωνιστικές τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχουν σημειώσει θεαματική αύξηση στις πωλήσεις τους σχεδόν σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες.
Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Θεαματική αύξηση σε πωλήσεις σούπερ μάρκετ -Tα επτά δημοφιλέστερα
Αυξήθηκαν οι δαπάνες και το προσωπικό σε δραστηριότητες Έρευνας και Ανάπτυξης το 2022
Αυξήθηκαν οι δαπάνες και το προσωπικό σε δραστηριότητες Έρευνας και Ανάπτυξης το 2022
Αυξήθηκαν οι δαπάνες και το προσωπικό σε δραστηριότητες Έρευνας και Ανάπτυξης, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία για το 2022 που δημοσιεύει το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Αυξήθηκαν οι δαπάνες και το προσωπικό σε δραστηριότητες Έρευνας και Ανάπτυξης το 2022
INΣΕΤΕ: Τέσσερις άξονες παρεμβάσεων για βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού
INΣΕΤΕ: Τέσσερις άξονες παρεμβάσεων για βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού
Παρουσιάστηκε σήμερα η έκθεση έκθεση εμπειρογνωμοσύνης της ConsiderateGroup, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ, με τίτλο: «EXPERT REPORT: Sustainable Tourism in Greece- Βιώσιμος τουρισμός στην Ελλάδα »
INΣΕΤΕ: Τέσσερις άξονες παρεμβάσεων για βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού