Βροχή καταγγελιών για απάτες από e-shops

NEWSROOM
Αγορές Online
Αγορές Online/ Φωτογραφία shutterstock

Πάνω από 3.000 αναφορές πήρε στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς ο Συνήγορος του Καταναλωτή για παρατυπίες και καραμπινάτες απάτες από καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου.

Συνολικά, στη διάρκεια των τελευταίων δέκα ετών, οι σχετικές καταγγελίες έχουν ξεπεράσει τις 30.000 κι αυτό αν μην τι άλλο αναδεικνύει την ανάγκη πιο αυστηρής εποπτείας και ελέγχων. Σε τι αφορούν αυτές οι αναφορές; Από μη παράδοση προϊόντων ως και άλλες χρεώσεις από τις αρχικές, ενώ μοιάζει, πλέον, σύνηθες το φαινόμενο να μην υπάρχουν ή να μην τηρούνται οι προβλεπόμενες εγγυήσεις. Όσο για τα προϊόντα- “μαϊμού”, η σύσταση των αρμόδιων Αρχών προς τους καταναλωτές είναι να... πονηρεύονται από τις ασυνήθιστα χαμηλές τιμές.

Η Ετήσια Έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή δείχνει ότι την περασμένη χρονιά αυξήθηκε ο αριθμός των καταγγελιών σχετικά με ηλεκτρονικές αγορές, κυρίως ειδών ρουχισμού και υποδημάτων, καθώς επίσης αρωμάτων και εργαλείων, από ιστοσελίδες που προβάλλουν επώνυμα προϊόντα σε ασυνήθιστα χαμηλές τιμές.

Από τα καταγγελλόμενα και τη διερεύνησή τους από την Αρχή προκύπτει σειρά προβληματικών ζητημάτων, όπως:

Τα προϊόντα παραδίδονται κατ’ οίκον μέσω εταιρειών ταχυμεταφορών και η πληρωμή τους γίνεται κυρίως με αντικαταβολή, αποκλειόμενων εναλλακτικών τρόπων εξόφλησης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, που εξασφαλίζουν κατά κανόνα περισσότερο τον καταναλωτή στην περίπτωση που η αγορά δεν εξελιχθεί ομαλά.

Τα συνοδευτικά δελτία αποστολής συνήθως δεν αναγράφουν στοιχεία αποστολέα, ενώ όπου αναγράφονται, αυτά είναι κατά κύριο λόγο ψευδή, αφού δεν αντιστοιχούν σε πραγματικές διευθύνσεις και σίγουρα όχι σε υπαρκτές επιχειρήσεις.

Οι καταναλωτές διαπιστώνουν συχνά κατά την παραλαβή ότι τα προϊόντα δεν είναι αυτά που παρήγγειλαν ή ότι είναι απομιμητικά.

Λόγω της απουσίας στοιχείων επικοινωνίας των επιχειρήσεων ή της γνωστοποίησης ψευδών στοιχείων, καθίσταται αδύνατον για τους καταναλωτές να λάβουν υποστήριξη μετά την πώληση ή να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους, όπως της υπαναχώρησης.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, αντιμετωπίζοντας σωρεία τέτοιων καταγγελιών και διαπιστώνοντας την τέλεση παραβάσεων, αποστέλλει τους σχετικούς φακέλους τόσο στην Οικονομική Αστυνομία όσο και στη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) του Υπουργείου Ανάπτυξης, με τις οποίες συνεργάζεται στενά και αποτελεσματικά για την εξάρθρωση των οργανωμένων κυκλωμάτων διάθεσης απομιμητικών προϊόντων στην αγορά, αλλά και τη διαγραφή των παράνομων ιστοσελίδων που παραπλανούν το καταναλωτικό κοινό. Κατά περίπτωση, οι καταγγελίες διαβιβάζονται και στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Εκτός των παραπάνω, η Αρχή απευθύνεται και στις εμπλεκόμενες ταχυδρομικές εταιρείες, οι οποίες στις περισσότερες περιπτώσεις ανταποκρίνονται θετικά, είτε αποδίδοντας οι ίδιες στους καταναλωτές τα χρηματικά ποσά που έχουν καταβάλει είτε παρέχοντας στην Αρχή στοιχεία επικοινωνίας των ηλεκτρονικών καταστημάτων, προκειμένου να καταστεί εφικτός ο εντοπισμός τους και η περαιτέρω διερεύνηση των υποθέσεων.

ΣΔΟΕ

Σε πρόσφατη μεγάλη επιχείρηση του ΣΔΟΕ, μετά από καταγγελίες για απάτη με αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα (e-Shops), εξαρθρώθηκε μεγάλη εγκληματική οργάνωση που δρούσε σε βάρος καταναλωτών.

Ειδικότερα, κατόπιν μακροχρόνιας έρευνας, εντοπίστηκαν τα πραγματικά υποκρυπτόμενα πρόσωπα τα οποία ήλεγχαν πλήθος νομικών οντοτήτων με μορφή Μονοπρόσωπης Ι.Κ.Ε. Οι εν λόγω εταιρείες εκπροσωπούνταν από «αχυρανθρώπους» διαχειριστές, δραστηριοποιούνταν για μικρό διάστημα ως e-shops και στη συνέχεια εξαφανίζονταν, χωρίς ποτέ να καταβάλουν φόρους. Μέσω του κυκλώματος, προκλήθηκε ζημιά για το Ελληνικό Δημόσιο από διαφυγόντες φόρους συνολικού ύψους περίπου 5.000.000 ευρώ.

Σε άλλη υπόθεση, από έλεγχο σε εταιρία ταχυμεταφορών, διαπιστώθηκε ότι επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου δεν εξέδωσε για τα έτη 2020-2021 τουλάχιστον 7.400 αποδείξεις λιανικής πώλησης, αποκομίζοντας περιουσιακό όφελος άνω των 370.000 ευρώ, ενώ δεν κατέβαλε ΦΠΑ στο Ελληνικό Δημόσιο άνω των 70.000 ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ