«Αυτοκίνητα ραντάρ» εντοπίζουν όσους σταθμεύουν τζάμπα

NEWSROOM
Στρασβούργο, παρκαρισμένα αυτοκίνητα
Αυτοκίνητα σε πάρκινγκ στην πόλη του Στρασβούργου / Φωτογραφία: Shutterstock

Στο Στρασβούργο οχήματα σαρώνουν τους δρόμους εντοπίζοντας αυτοκίνητα, για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα απαιτούμενα τέλη στάθμευσης - Πρότυπο για άλλες χώρες;

O δήμος Στρασβούργου δίσταζε στην αρχή. Τώρα όμως, όπως και σε άλλες γαλλικές πόλεις, ειδικά εξοπλισμένα αυτοκίνητα διασχίζουν γειτονιές του κέντρου σαρώνοντας πινακίδες σταθμευμένων αυτοκινήτων. Στα λεγόμενα «αυτοκίνητα ραντάρ» (voitures radars) με τις κάμερες στην οροφή δεν ξεφεύγει τίποτα, όπως προειδοποιούν τους οδηγούς τα τοπικά μέσα ενημέρωσης. Μιας και οι οδηγοί πληκτρολογούν τον αριθμό της πινακίδας κυκλοφορίας όταν παρκάρουν επί πληρωμή, τα «αυτοκίνητα ραντάρ» είναι σε θέση να ελέγξουν γρήγορα αν το αυτοκίνητο έχει υπερβεί τον προβλεπόμενο χρόνο παραμονής σε μια θέση στάθμευσης. Ορισμένοι κάτοικοι της πόλης με τα παραδοσιακά ξυλόδετα σπίτια μιλούν ήδη για βιομηχανία έκδοσης κλήσεων.

Θα υιοθετήσει και η Γερμανία τα «αυτοκίνητα ραντάρ» για να εντοπίζει παράνομα σταθμευμένα οχήματα; Στο Αμβούργο η αρμόδια αρχή μεταφορών έχει ξεκινήσει διαδικασία για να επιτραπεί η χρήση των ειδικών οχημάτων σε παγγερμανικό επίπεδο. «Για να γίνει αυτό είναι απαραίτητη μια απόφαση σε ομοσπονδιακό επίπεδο», εξηγεί ο εκπρόσωπος της αρχής Ντένις Κρέμερ.

Το Στρασβούργο έχει συμβολικό χαρακτήρα, μιας και είναι η έδρα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και βρίσκεται στα σύνορα με τη Γερμανία. Στο κέντρο της γαλλικής πόλης εκτός από γαλλικά ακούγονται αγγλικά, ισπανικά και γερμανικά. Τα οχήματα σάρωσης της ιδιωτικής εταιρείας Streeteo είναι σε θέση να αναγνωρίζουν όχι μόνο γαλλικές, αλλά και ξένες πινακίδες κυκλοφορίας, όπως οι γερμανικές, διαβεβαιώνει ο δήμος Στρασβούργου.

35 ευρώ για τρεις ώρες στάθμευση

Το κάπως αινιγματικό ακρώνυμο FPS (Forfait post-stationnement) είναι πλέον γνωστό στους περισσότερους ντόπιους. Ίσως και οι υπόλοιποι θα πρέπει να το μάθουν το ταχύτερο. Πρόκειται για το πρόστιμο υπερβολικού χρόνου στάθμευσης και ανέρχεται σε τουλάχιστον 35 ευρώ. Στην απογευματινή βόλτα στη σκιά του καθεδρικού ναού δεν αποκλείεται «ο κούκος να κοστίσει αηδόνι», αν οι οδηγοί δεν καταβάλλουν το αναγκαίο αντίτιμο στάθμευσης. Ο δήμος Στρασβούργου διαβεβαιώνει πάντως ότι οι έλεγχοι σταθμευμένων οχημάτων δεν θα αφεθούν εξ ολοκλήρου στα αυτοκίνητα σάρωσης. Οι υπάλληλοι της Streeteo θα συνεχίσουν και στο μέλλον τους επιτόπιους ελέγχους για να διαπιστώνουν αν υπάρχει παράβαση.

Τα τέλη στάθμευσης έχουν ήδη αυξηθεί σημαντικά στο Στρασβούργο το τελευταίο διάστημα. Οι τουρίστες εκπλήσσονται όταν διαπιστώνουν ότι θα πρέπει να καταβάλουν στους δρόμους του κέντρου για τρεις ώρες περίπου 35 ευρώ για στάθμευση. Χαμηλότερες είναι οι τιμές μόνο στα πάρκινγκ εκτός κέντρου.

Οι απόψεις για το ζήτημα στάθμευσης διίστανται, όπως δείχνουν τα σχόλια χρηστών στην ιστοσελίδα του δήμου Στρασβούργου. Ορισμένοι κάτοικοι επικρίνουν τους νέους, «σαρωτικούς» ελέγχους ως αντικοινωνικό μέτρο. Άλλοι πάλι τάσσονται ανοιχτά υπέρ. Πίσω από τα νέα, αυστηρά μέτρα του δήμου Στρασβούργου, στον οποίο τον πρώτο λόγο έχουν οι Πράσινοι, κρύβεται μια περιβαλλοντική στρατηγική με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Για τον λόγο αυτό επεκτείνεται το δίκτυο των τραμ. Οι επισκέπτες παροτρύνονται να παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους εκτός πόλης και να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς για να μεταβούν στο κέντρο.

Εμπόδιο στη Γερμανία τα προσωπικά δεδομένα

Στη Γερμανία θα πρέπει να ξεπεραστούν συγκεκριμένα εμπόδια μέχρι να αρχίσουν ειδικά οχήματα να σαρώνουν τις πινακίδες σταθμευμένων αυτοκινήτων, δηλώνει ο εκπρόσωπος της αρχής μεταφορών στο Αμβούργο. Κατ΄ αρχήν θα πρέπει να επιτραπεί η φωτογράφηση των πινακίδων κυκλοφορίας στον δρόμο, κάτι που σήμερα απαγορεύεται για λόγους προστασίας δεδομένων. Έπειτα θα πρέπει οι οδηγοί να δηλώνουν τον αριθμό της πινακίδας στα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων.

Το πρωτοπόρο κρατίδιο του Αμβούργου έχει ήδη συντάξει νομοσχέδιο για τα «αυτοκίνητα σάρωσης», το οποίο να προσαρμόζεται αναλόγως στους νόμους κάθε ομοσπονδιακού κρατιδίου. Το νομοσχέδιο έχει ήδη αξιολογηθεί θετικά σε παγγερμανικές επιτροπές. «Μέχρι να υπάρξει νομική βάση εκ μέρους της ομοσπονδιακής κυβέρνησης δεν θα πραγματοποιηθούν στο Αμβούργο δοκιμαστικές διαδρομές με «αυτοκίνητα σάρωσης», κατέστησε πάντως σαφές ο δήμος Αμβούργου.

Πηγή: Deutche Welle / Κρίστιαν Μπέμπερ, dpa / Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος

ΣΧΕΤΙΚΑ