Όταν οι δισεκατομμυριούχοι Έλον Μασκ και Μπιλ Γκέιτς συγκρούστηκαν ξαφνικά δημόσια -Μια χαοτική διαφορά φιλοσοφίας
Η συζήτηση για το μέλλον των μεταφορών χωρίς ρύπους έχει φέρει πολλές φορές αντιμέτωπους ισχυρούς επιχειρηματίες και τεχνολογικούς οραματιστές. Μία από τις πιο χαρακτηριστικές συγκρούσεις των τελευταίων ετών είναι αυτή των δισεκατομμυριούχων, Έλον Μασκ και Μπιλ Γκέιτς.
Η αντιπαράθεση ξεκίνησε το 2020, όταν ο Γκέιτς δημοσίευσε μια ανάλυση στο προσωπικό του ιστολόγιο GatesNotes, με τίτλο «Πώς θα μεταβούμε σε έναν κόσμο μηδενικών εκπομπών άνθρακα», παρουσιάζοντας τη στρατηγική του για την απανθρακοποίηση των μεταφορών. Αν και επαίνεσε την πρόοδο της ηλεκτροκίνησης στα ΙΧ, εμφανίστηκε σκεπτικιστής όσον αφορά τα ηλεκτρικά φορτηγά βαρέως τύπου, θεωρώντας ότι οι τεχνικοί περιορισμοί των μπαταριών καθιστούν τη συγκεκριμένη τεχνολογία ανεπαρκή για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων.
Το άρθρο του Γκέιτς που εξόργισε τον Μασκ
«Οι μπαταρίες είναι βαριές και ογκώδεις. Όσο περισσότερες χρειάζεσαι, τόσο πιο βαρύ γίνεται το όχημα και αυξάνονται οι ενεργειακές απαιτήσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γκέιτς, προτείνοντας αντί για ηλεκτροκίνηση τη χρήση βιοκαυσίμων και ηλεκτροκαυσίμων για φορτηγά, πλοία και αεροσκάφη.
Διαβάστε επίσης: Μπιλ Γκέιτς: Τα 3 επαγγέλματα που θα επιβιώσουν από την Τεχνητή Νοημοσύνη -Και αυτοί είναι οι λόγοι
Στο άρθρο του, έκανε αναφορά σε αρκετές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα ηλεκτρικά φορτηγά -όπως η Rivian και η Bollinger- αλλά δεν ανέφερε πουθενά την Tesla και το Semi, το ηλεκτρικό φορτηγό βαρέως τύπου της εταιρείας.
Ο Έλον Μασκ, γνωστός για τις άμεσες τοποθετήσεις του, δεν άφησε ασχολίαστα τα όσα έγραψε ο ιδρυτής της Microsoft. Όταν χρήστης του X (πρώην Twitter) τον ρώτησε για τις δηλώσεις του Γκέιτς, απάντησε με τη φράση: «Δεν έχει ιδέα».
Πίσω από τις λέξεις, βαθύτερες διαφορές
Η αντίδραση του Μασκ δεν περιορίστηκε σε μία φράση. Η διαφωνία τους φαίνεται να αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη διαφορά φιλοσοφίας: ο Μπιλ Γκέιτς ακολουθεί μια προσέγγιση βασισμένη στην επιστημονική τεκμηρίωση και την επιφυλακτικότητα, ενώ ο Έλον Μασκ επιμένει στην ταχεία προώθηση και εφαρμογή τεχνολογιών, ακόμα και όταν θεωρούνται «ανέφικτες».
Το θέμα επανήλθε στο προσκήνιο το 2023, όταν κυκλοφόρησε η βιογραφία του Μασκ από τον Γουόλτερ Άιζακσον, στην οποία αποκαλύπτονταν και άλλες πτυχές της διαμάχης: η αντίθεσή τους σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, το σχέδιο για αποικισμό στον Άρη, ακόμα και η πληροφορία ότι ο Γκέιτς είχε ποντάρει χρηματιστηριακά ενάντια στην Tesla.
Ο Μασκ εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να απαντήσει ξανά:
«Ο Γκέιτς είπε πως το Tesla Semi είναι αδύνατο, παρόλο που ήδη κυκλοφορεί στους δρόμους της χώρας», ανέφερε. «Όταν τον ρώτησα τι ενεργειακές τιμές Wh/kg και Wh/mile χρησιμοποίησε για να καταλήξει σε αυτό το συμπέρασμα, δεν είχε ιδέα — αλλά επέμεινε στην άποψή του».
Η χαοτική διαφορά φιλοσοφίας
Η αλήθεια είναι πως το βάρος και η αυτονομία των μπαταριών αποτελούν μέχρι σήμερα σημαντικές τεχνικές προκλήσεις για τα ηλεκτρικά φορτηγά μεγάλων αποστάσεων. Όμως, η Tesla προχώρησε στην ανάπτυξη του Semi, το οποίο ήδη έχει ενσωματωθεί σε εμπορικούς στόλους -όπως αυτόν της PepsiCo- καταγράφοντας εντυπωσιακά χιλιόμετρα.
Παράλληλα, ο Γκέιτς επιμένει στην ολιστική προσέγγιση για την κλιματική κρίση, υπενθυμίζοντας ότι οι μεταφορές ευθύνονται μόνο για το 16% των παγκόσμιων εκπομπών, λιγότερο από την ενέργεια, τη βιομηχανία και τη γεωργία. Για τον ίδιο, η λύση περιλαμβάνει καθαρή ηλεκτρική ενέργεια όπου είναι δυνατό, και εναλλακτικά καύσιμα για τις πιο ενεργοβόρες ανάγκες -παρά τα σημερινά κόστη και τις προκλήσεις χρηματοδότησης.
Απεναντίας ο Έλον Μασκ παραμένει προσηλωμένος στο όραμά του: πλήρης μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση — ακόμα και για τα πιο απαιτητικά μέσα μεταφοράς. Και όπως πάντα, δεν διστάζει να υπερασπιστεί τις θέσεις του μετωπικά και χωρίς περιστροφές.