Τι τρέχει με την Booking -Γιατί ξεσηκώνονται οι Ευρωπαίοι ξενοδόχοι εναντίον της, τι καταγγέλλουν
Περισσότερα από 10.000 ξενοδοχεία σε ολόκληρη την Ευρώπη στρέφονται νομικά κατά της Booking.com, υποβάλλοντας ομαδική αγωγή που μπορεί να εξελιχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες που έχουν κατατεθεί στον ευρωπαϊκό κλάδο φιλοξενίας.
Η αγωγή κατατέθηκε με πρωτοβουλία της HOTREC (Ένωση Ξενοδοχείων, Εστιατορίων και Καφέ της Ευρώπης), η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην υπόθεση συμμετέχουν 30 εθνικές ενώσεις ξενοδοχείων, μεταξύ των οποίων και η Βρετανική. Η προθεσμία για ένταξη στην αγωγή παρατάθηκε έως τις 29 Αυγούστου λόγω αυξημένου ενδιαφέροντος.
Γιατί οι ξενοδόχοι τα έβαλαν με την Booking
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Gurdian, στο επίκεντρο της διαμάχης βρίσκονται οι λεγόμενες ρήτρες «καλύτερης τιμής» (parity clauses), τις οποίες φέρεται να επέβαλλε η Booking.com για περίπου δύο δεκαετίες, από το 2004 έως το 2024. Σύμφωνα με τη HOTREC, οι ρήτρες αυτές υποχρέωναν τα ξενοδοχεία να μην προσφέρουν φθηνότερες τιμές σε άλλες πλατφόρμες ή στις δικές τους ιστοσελίδες, ασκώντας τεράστια πίεση στους επιχειρηματίες.
Διαβάστε επίσης: Γιατί ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ αφήνει τους εργαζομένους του Facebook να κάνουν πράγματα με τα οποία διαφωνεί
Η Booking.com κατηγορείται επίσης ότι χρησιμοποιούσε τις συγκεκριμένες ρήτρες για να αποτρέψει αυτό που αποκαλούσε «κρατήσεις free-rider» – δηλαδή την εύρεση ξενοδοχείου μέσω της πλατφόρμας αλλά την απευθείας κράτηση με το κατάλυμα, χωρίς τη μεσολάβηση της εταιρείας.
Η HOTREC τονίζει ότι η υπόθεση στηρίζεται σε απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) το 2024, το οποίο έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com παραβίαζαν το δίκαιο ανταγωνισμού της ΕΕ. Παράλληλα, υπογραμμίζει πως η υπόθεση διεκδικεί αποζημιώσεις για τις ζημίες που υπέστησαν οι ξενοδόχοι τα τελευταία 20 χρόνια, μέχρι την κατάργηση των ρητρών το 2024, σε συμμόρφωση με τον νέο νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές της ΕΕ.
Τι απαντά η εταιρεία
Από την πλευρά της, ο κορυφαίος ιστότοπος κρατήσεων παγκοσμίως δηλώνει ότι δεν έχει λάβει επίσημη κοινοποίηση της αγωγής και χαρακτηρίζει τις δηλώσεις της HOTREC και των ξενοδοχειακών ενώσεων «εσφαλμένες και παραπλανητικές».
Επισημαίνει ότι η απόφαση του ΔΕΕ δεν έκρινε τις ρήτρες ως αντι-ανταγωνιστικές, αλλά ότι πρέπει να αξιολογούνται κατά περίπτωση. Η εταιρεία υποστηρίζει επίσης πως οι ρήτρες συνέβαλαν στη διατήρηση ανταγωνιστικών τιμών, και παραθέτει έρευνα σύμφωνα με την οποία το 74% των ξενοδόχων θεωρεί ότι η πλατφόρμα αύξησε την κερδοφορία τους.
Διαφωνούν οι εκπρόσωποι του κλάδου
Ωστόσο, εκπρόσωποι του κλάδου εκφράζουν διαφορετική εικόνα.
Η Βερονίκ Σιγκέλ, πρόεδρος του ξενοδοχειακού τομέα της γαλλικής ένωσης Umih, δήλωσε ότι η αύξηση της επιρροής της Booking.com οδήγησε σε υψηλότερες προμήθειες και πίεση στα περιθώρια κέρδους των ξενοδόχων. «Για ένα δωμάτιο που ο πελάτης πληρώνει €100, ο ξενοδόχος λαμβάνει το πολύ €75, από τα οποία πρέπει να πληρώσει προσωπικό και επενδύσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αν και πολλές επιχειρήσεις εξαρτώνται από την πλατφόρμα για την προβολή τους, η HOTREC εκτιμά πως η μητρική εταιρεία της Booking.com ελέγχει πλέον το 71% της ευρωπαϊκής αγοράς, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 68,4% του 2019.
Ο Ρούπρεχτ Ποντσούν, διευθυντής Ινστιτούτου Δικαίου Ανταγωνισμού στο Πανεπιστήμιο του Ντίσελντορφ, περιγράφει την υπόθεση ως «εξέγερση των ξενοδοχείων», προσθέτοντας πως η δικαστική διαδικασία θα είναι μακρά και δαπανηρή. «Δεν μπορείτε να κάνετε ό,τι θέλετε με εμάς», φαίνεται να είναι το μήνυμα των ξενοδόχων προς τον ψηφιακό κολοσσό.