Ο Μασκ δεν στηρίζει το νομοσχέδιο Μπάιντεν για τις υποδομές – Η «κόντρα» της Tesla με την κυβέρνηση των ΗΠΑ

Έλον Μασκ/ Φωτογραφία shutterstock

Ο Έλον Μασκ έχει περιγράψει τα ηλεκτρικά οχήματα ως ένα μέσο ζωτικής σημασίας για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, η οποία σύμφωνα με τον ίδιο μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερη καταστροφή και από όλους τους πολέμους μαζί.

Θα περίμενε κανείς ότι αυτός ο άνθρωπος θα υποστήριζε με θέρμη το νομοσχέδιο του Μπάιντεν για τις υποδομές που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη χρηματοδότηση για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο για την ώρα ο CEO της Tesla δεν είναι καθόλου θετικός.

Μιλώντας σε συνέδριο των CEO της Wall Street Journal πρότεινε να καταργηθεί το πακέτο των υποδομών που προωθεί ο Αμερικανός πρόεδρος. Ο Μασκ υποστήριξε ότι δεν χρειάζεται έκπτωση φόρου 7.500 δολαρίων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων για να αυξηθεί η ζήτηση για τα μοντέλα της Tesla.

Παράλληλα χαρακτήρισε περιττή την ομοσπονδιακή στήριξη για τις υποδομές φόρτισης. «Χρειαζόμαστε υποστήριξη για τα πρατήρια βενζίνης; Δεν χρειαζόμαστε», ήταν αρχικά τα λόγια του και στη συνέχεια πρόσθεσε: «Το δίκτυο φόρτισης δεν χρειάζεται υποστήριξη. Εγώ θα το διέγραφα», πρόσθεσε.

Στόχος του Μπάιντεν οι 500.000 σταθμοί

Σήμερα υπάρχουν περίπου 45.000 σταθμοί φόρτισης στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Το νομοσχέδιο για τις υποδομές προβλέπει να δαπανηθούν 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια για τη δημιουργία περισσότερων κέντρων φόρτισης, βάζοντας στόχο να φτάσουν συνολικά τους 500.000 σταθμούς.

Μέχρι τώρα οι σταθμοί της Tesla στις ΗΠΑ είναι προσβάσιμοι μόνο για τα οχήματα της Tesla. Η εταιρεία έχει δηλώσει ότι θα ανοίξει τους σταθμούς της και για άλλα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά οι ιδιοκτήτες άλλων οχημάτων θα πρέπει να προμηθευτούν έναν ειδικό αντάπτορα καθώς τα Tesla έχουν διαφορετικό βύσμα. Επίσης οι νέοι σταθμοί θα είναι πιο προσιτοί οικονομικά για όσους δεν έχουν Tesla.

Η αλλαγή πλεύσης του Μασκ

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αντίθεση του Μασκ με το νομοσχέδιο αποτελεί έκπληξη καθώς στο παρελθόν οι εταιρείες του έχουν «αγκαλιάσει» τις κρατικές δαπάνες. Ενδεικτικά μπορεί κάποιος να ανατρέξει στο 2010 όταν η Tesla έλαβε δάνειο 465 εκατομμυρίων δολαρίων από το Υπουργείο Ενέργειας.

Παράλληλα η Tesla επωφελείται από την πώληση ρυθμιστικών πιστώσεων σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες τη βοηθούν να είναι κερδοφόρα. Πολλές κρατικές κυβερνήσεις απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πωλούν ορισμένα οχήματα μηδενικών εκπομπών. Όσες δεν πληρούν τις απαιτήσεις μπορούν να αγοράσουν πιστώσεις από την Tesla, η οποία έχει πλεόνασμα δεδομένου ότι πουλάει μόνο ηλεκτρικά οχήματα. Όλα αυτά τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Η σχέση της Tesla με τις κρατικές επιχορηγήσεις δεν σταματάει εδώ. Η Νεβάδα έδωσε στην εταιρεία επιδοτήσεις ύψους 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή εργοστασίου όπου κατασκευάζει μπαταρίες στο Σπαρκς.

Η «κόντρα» της Tesla με τον Μπάιντεν

Η Tesla έχει καταφέρει να εξελιχθεί από μια μη δοκιμασμένη Νεόφυτη επιχείρηση, στην πολυτιμότερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, μια εταιρεία αξίας τρισεκατομμυρίων δολαρίων που έχει στην φαρέτρα της τον πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου.

Η Tesla διαθέτει περισσότερους από 30.000 σταθμούς ταχείας φόρτισης παγκοσμίως. Μερικά μοντέλα είναι τόσο δημοφιλή που οι καταναλωτές θα πρέπει να περιμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να τα παραλάβουν, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία αύξησε τις τιμές.

Η εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να περιγράψει το American Dream, ωστόσο δεν συμπεριλήφθηκε όταν η κυβέρνηση Μπάιντεν διοργάνωσε σύνοδο κορυφής για τα ηλεκτρικά οχήματα στον Λευκό Οίκο φέτος το καλοκαίρι. Πρέπει να σημειωθεί ότι η Tesla είναι η εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν διαφωνεί με την Tesla σε πολλά θέματα. Ένα από αυτά είναι τα συνδικαλιστικά δικαιώματα. Ο Αμερικανός πρόεδρος υποστηρίζει την συνδικαλιστική εργασία, χαρακτηρίζοντας την ως δημιουργό της μεσαίας τάξης. Από την πλευρά της η Tesla δεν βασίζεται σε συνδικαλιστές εργαζόμενους.

Το ιστορικό ασφάλειας των εργαζομένων της Tesla έχει κατά καιρούς επικριθεί ως χειρότερο από την υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία γενικά χρησιμοποιεί συνδικαλιστικό εργατικό δυναμικό. Η Tesla δήλωσε πέρυσι ότι το ποσοστό τραυματισμών ανά παραγόμενο όχημα είχε μειωθεί κατά 50% σε σχέση με το 2019.

Η νομοθεσία «Build Back Better» που πέρασε από την Βουλή των Αντιπροσώπων δίνει επιπλέον επιδότηση ύψους 4.500 δολαρίων για ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται από συνδικαλιστική εργασία. Σε αυτή την περίπτωση η Tesla δεν πληροί τις προϋποθέσεις για αυτές τις επιδοτήσεις.

Παρά το γεγονός ότι η Tesla έχει λάβει κυβερνητικές επιδοτήσεις, ο Μασκ έχει ζητήσει στο παρελθόν να πάψουν να υπάρχουν. «Ήταν πάντα η άποψη της Tesla ότι όλες οι επιδοτήσεις θα πρέπει να καταργηθούν, αλλά αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει και τις μαζικές επιδοτήσεις για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο», έγραψε ο Μασκ στο twitter τον περασμένο μήνα.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Μασκ μπορεί να ζήτησε την κατάργηση του νομοσχεδίου για τις υποδομές, αλλά υποστήριξε ότι η Αμερική χρειάζεται καλύτερα αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομους. Ωστόσο δεν εξήγησε το πως θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν. Το CNN ζήτησε ένα σχόλιο από την Tesla η οποία δεν απάντησε σε αυτό το αίτημα.

ΣΧΕΤΙΚΑ