fbpxΗ ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα πρόβλημα που αναζητά άμεσα την επίλυσή του | Economistas.gr
Skip to main content

Η ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα πρόβλημα που αναζητά άμεσα την επίλυσή του

Η ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα πρόβλημα που αναζητά άμεσα την επίλυσή του
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο/ Φωτογραφία AP

Είναι φανερό ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων για μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA) για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να υπάρξει αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων κατά 36% ετησίως, έτσι ώστε να φθάσουν να κυκλοφορούν πάνω από 245 εκατομμύρια οχήματα το 2030.

Έτσι, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα δεν εκπέμπουν CO2, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που κατασκευάζονται από πρώτες ύλες όπως κοβάλτιο, λίθιο και νικέλιο, προκαλούν ηθικές και περιβαλλοντολογικές ανησυχίες ως προς τον τρόπο εξόρυξής τους. Από την άλλη η έλλειψη πολλών τέτοιων μετάλλων θα μπορούσε να περιορίσει την κατασκευή συσσωρευτών, με όλα τα επακόλουθα στις γραμμές παραγωγής πολλών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Ενώ οι απλές μπαταρίες των αυτοκινήτων ανακυκλώνονται σε ποσοστό 99%, το αντίστοιχο ποσοστό των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιορίζεται σήμερα μόλις στο 5%. Αυτό συμβαίνει γιατί αρχικά οι μπαταρίες δεν έχουν σχεδιαστεί για ανακύκλωση ή επαναχρησιμοποίηση. Αν τα επόμενα χρόνια δεν υπάρξουν εταιρείες που να δραστηριοποιούνται στην ανακύκλωση μπαταριών αυτοκινήτων, αυτές αναμένεται να βρεθούν σε χώρους υγειονομικής ταφής με επιβλαβή αποτελέσματα για το υπέδαφος.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εκτιμά ότι η χωρητικότητα των μπαταριών θα αυξηθεί πολύ σύντομα, δίνοντας τελικά τη λύση στο σημαντικότερο πρόβλημα που υπάρχει σήμερα στην ηλεκτροκίνηση. Αν αυξηθεί η αυτονομία των μπαταριών αυτό θα σημάνει παράλληλα και την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, άρα και αύξηση των παλιών συσσωρευτών τα αμέσως επόμενα χρόνια που θα κληθούν να ανακυκλωθούν.

Το καλό είναι ότι τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε άλλες περιοχές του πλανήτη ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται εταιρείες ανακύκλωσης μπαταριών αυτοκινήτου, που θα δώσουν λύσεις στο μεγάλο πρόβλημα. Μπορεί σήμερα να μην είναι κερδοφόρες , όμως με επιδοτήσεις και τον ανάλογο τεχνολογικό εξοπλισμό θα μπορέσουν να γίνουν βιώσιμες.

Το κλειδί για την ανακύκλωση στην περίπτωση των αυτοκινήτων είναι ο συνδυασμός μηχανικών και υδρομεταλλουργικών τεχνολογιών ανακύκλωσης που καθιστά δυνατή την ανακύκλωση του 80% των υλικών της μπαταρίας που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η υδρομεταλλουργική διαδικασία μπορεί να ανακτήσει έως και το 95% των σπάνιων μετάλλων, ενώ παράλληλα δοκιμάζονται και διάφορες λύσεις «δεύτερης ζωής», όπως η επαναχρησιμοποίηση μπαταριών για αποθήκευση ενέργειας σε σταθμούς παραγωγής ενέργειας. Ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εφαρμόσει πλάνο που προβλέπει την επαναχρησιμοποίηση των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τις δεσμεύσεις των εταιρειών για αξιοποίηση και ανακύκλωση μέρους αυτών των μπαταριών.

Με τη βοήθεια δανείου ύψους έως και 25 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, η Πολωνία θα γίνει η πρώτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα κατασκευάσει εργοστάσιο για την ανακύκλωση μπαταριών αυτοκινήτων και άλλων απορριμμάτων που περιέχουν μέταλλα, ως απάντηση στην ταχεία άνοδο των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων. Φυσικά τα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσουν και άλλα εργοστάσια, καθώς είναι ένας τομέας της αυτοκίνησης που σίγουρα έχει με σωστές κινήσεις, μεγάλο περιθώριο κέρδους και προοπτικές μεγάλης ανάπτυξης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αν όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν σήμερα ήταν ηλεκτρικά δεν θα έφθανε όλη η ηλεκτρική ενέργεια των δικτύων
Αν όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν σήμερα ήταν ηλεκτρικά δεν θα έφθανε όλη η ηλεκτρική ενέργεια των δικτύων
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης όπως δείχνει η τάση της αυτοκινητοβιομηχανίας μπαίνουν σε μια νέα φάση, όπου σταδιακά μειώνονται μέχρι τελικά να εξαλειφθούν, με την ηλεκτροκίνηση να κερδίσει κάθε μήνα όλο και μεγαλύτερο ποσοστό διείσδυσης σε όλες τις κοινωνίες.
Αν όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν σήμερα ήταν ηλεκτρικά δεν θα έφθανε όλη η ηλεκτρική ενέργεια των δικτύων
 Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί να αναπτύξει 2,8 εκατ. σημεία φόρτισης στην Ευρώπη μέχρι το 2030
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί να αναπτύξει 2,8 εκατ. σημεία φόρτισης στην Ευρώπη μέχρι το 2030
Το 2020 υπήρχαν περίπου 285.800 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι σταθμοί φόρτισης σημείωσαν μεγάλη αύξηση τα τελευταία 10 χρόνια, με σημαντικές αυξήσεις να παρουσιάζονται το 2011, το 2012 και το 2016.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί να αναπτύξει 2,8 εκατ. σημεία φόρτισης στην Ευρώπη μέχρι το 2030
Volkswagen: Κατασκευάζει νέο εργοστάσιο μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα
Volkswagen: Κατασκευάζει νέο εργοστάσιο μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα
Η Volkswagen ανακοίνωσε ότι κατασκευάζει ένα νέο εργοστάσιο μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πόλη Hefei της ανατολικής Κίνας.
Volkswagen: Κατασκευάζει νέο εργοστάσιο μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα
Μεγάλη πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Σεπτέμβριο
Μεγάλη πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Σεπτέμβριο
Σημαντική μείωση παρουσίασε ο όγκος των πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Σεπτέμβριο του 2021, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Μεγάλη πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Σεπτέμβριο
Τα αυτοκίνητα κυψελών υδρογόνου και η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσουν τον μέλλον της αυτοκίνησης
Τα αυτοκίνητα κυψελών υδρογόνου και η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσουν τον μέλλον της αυτοκίνησης
Τα αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου υδρογόνου διαφέρουν ριζικά από τα βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα, υβριδικά ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τα αυτοκίνητα κυψελών υδρογόνου και η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσουν τον μέλλον της αυτοκίνησης