Πώς να απαντήσετε στην ερώτηση «Μιλήστε μου για εσάς» σε συνέντευξη εργασίας

NEWSROOM
Υποψήφιοι για συνέντευξη εργασίας
Υποψήφιοι για συνέντευξη εργασίας/Φωτογραφία: Shutterstock

«Μιλήστε μου για εσάς»: Μπορεί να ακούγεται σαν μια εύκολη ερώτηση για συνέντευξη εργασίας, αλλά οι περισσότεροι δεν ξέρουν από πού να ξεκινήσουν.

Πόσα πράγματα να πεις για τον εαυτό σου μέσα σε 2,3 άντε 5 λεπτά; Άραγε, ο άνθρωπος που παίρνει τη συνέντευξη θέλει να μάθει πραγματικά το σύνολο του εργασιακού σας ιστορικού και της προσωπικής σας ζωής;

Αυτή η συνηθισμένη ερώτηση είναι στην πραγματικότητα μια κρίσιμη δοκιμασία των επικοινωνιακών δεξιοτήτων ενός υποψηφίου επομένως, δεν θέλετε να τα πάτε χάλια. Τα καλά νέα είναι πως αν επιλέξετε να μιλήσετε για την καριέρα σας και τα όσα έχετε πετύχει μέχρι σήμερα, αυτό θα στρώσει το έδαφος για κάθε ερώτηση που θα ακολουθήσει. «Είναι η καρδιά ολόκληρης της συνέντευξης» λέει η Τζούντιθ Χάμφρεϊ, ιδρυτής της καναδικής εταιρείας επικοινωνίας The Humfrey Group. «Αυτό που ουσιαστικά κάνεις, είναι να παρουσιάζεις τον εαυτό σου ως τον ιδανικό υποψήφιο για αυτή την θέση».

Η Σαμπίνα Ναβάζ, διεθνής CEO coach που εργάστηκε στην Microsoft για περισσότερα από 14 χρόνια, δήλωσε ότι είναι το πρώτο ερώτημα για το οποίο προετοιμάζει όσους απευθύνονται σε αυτήν για καθοδήγηση σχετικά με μια συνέντευξη εργασίας. «Είναι η ευκαιρία για έναν υποψήφιο να πάρει τον έλεγχο της συνέντευξης και να πει την ιστορία του με τρόπο που πραγματικά να τραβήξει το ενδιαφέρουν του ακροατηρίου» όπως λέει.

Φυσικά, χρειάζεται πολύ σκληρή δουλειά και αρκετή προετοιμασία για να απαντηθεί καλά αυτό το ερώτημα, αλλά μπορείτε να τα καταφέρετε. Δείτε πως:

Όταν πηγαίνετε σε μία συνέντευξη για δουλειά, ο άνθρωπος που παίρνει τη συνέντευξη έχει προφανώς διαβάσει το βιογραφικό σας, οπότε μην επαναλαμβάνετε τις πληροφορίες. Με άλλα λόγια, μην αρχίσετε να λέτε: «Έχω εμπειρίες επάνω σε αυτό, ή έχω λάβει την εκπαίδευσή μου σε αυτό το μέρος, ή έχω αυτό το πτυχίο, ή έχω δουλέψει επάνω σε αυτό το πρότζεκτ» δήλωσε ο Τζος Ντούντι, πρώην διευθυντής προσλήψεων. «Αυτό συνηθίζουν να κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι. Είναι εύκολο. Είναι ενστικτώδες να αναφέρει κανείς πράγματα που βρίσκονται ήδη στο βιογραφικό του». Κάνοντάς το όμως αυτό, χάνετε μια σπουδαία ευκαιρία να δώσετε στον άνθρωπο που κάνει τη συνέντευξη νέες πληροφορίες για τον εαυτό σας.

Η Χάμφρεϊ προτείνει να διαμορφώσετε την απάντηση γύρω από ένα μήνυμα που θέλετε να περάσετε για τον εαυτό σας και έχοντας υπόψιν τρία σημεία προκειμένου να το δείξετε. Εάν το κύριο μήνυμά σας είναι πως είστε επιχειρηματίας, προσπαθήστε να εντάξετε τις εξής φράσεις: «Πιστεύω ότι έχω τις ιδιότητες ενός καλού επιχειρηματία. Έχω κάποια εμπειρία στον τομέα αυτό. Και ανυπομονώ για αυτή την θέση που θα μου δώσει την ευκαιρία να βελτιώσω τις δεξιότητές μου».

Για να διαφοροποιήσετε τον εαυτό σας από τους υπόλοιπους υποψηφίους, θα πρέπει να πείτε μια ιστορία για το πώς θα τα καταφέρετε στην συγκεκριμένη εταιρεία, αν τελικά πάρετε την θέση. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει κάποια σχετική έρευνα με τους στόχους της επιχείρησης, έτσι ώστε η ιστορία σας να είναι αυτή που θέλουν να ακούσουν.

Φανταστείτε ότι υποβάλετε αίτηση για να μπείτε σε μια ομάδα μάρκετινγκ που προσπαθεί να χρησιμοποιήσει περισσότερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για παράδειγμα. Σύμφωνα με τον Ντούντι, η απάντηση στην ερώτηση «Πείτε μου μερικά πράγματα για εσάς» θα μπορούσε να είναι: «Είμαι πραγματικά παθιασμένος με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Χρησιμοποιώ τα social media εδώ και 10 χρόνια, τόσο προσωπικά όσο και επαγγελματικά. Ένα από τα αγαπημένα μου πράγματα είναι να βρίσκω νέες ευκαιρίες προκειμένου να προσεγγίσω νέο κοινό με νέες πλατφόρμες. Και γνωρίζω πως η ομάδα σας χρησιμοποιεί το Instagram ως διαφημιστική πλατφόρμα. Αυτό είναι κάτι το οποίο πραγματικά με ενδιαφέρει να βοηθήσω να αναπτυχθεί» Όπως λέει ο πρώην διευθυντής προσλήψεων, με αυτά έχετε πει ήδη πολλά για τον εαυτό σας, αλλά όλα αποσκοπούν σε έναν συγκεκριμένο στόχο, σε αντίθεση με το να μιλούσατε μόνο για τον εαυτό σας.

Δεν λέτε απλά σε κάποιον ένα γεγονός για εσάς. Λέτε μια ιστορία και οι ιστορίες χρειάζονται χρόνο για να γίνουν. Το να εμφανιστείτε με μια καλή ιστορία σημαίνει πως πρέπει να έχετε σκεφτεί από πριν ποια ήταν αυτά τα επιτεύγματα για τα οποία είστε περήφανοι και ποια τα πλεονεκτήματα από τα επιτεύγματα αυτά. Η Ναβάζ λέει πως οι υποψήφιοι θα πρέπει να αναρωτηθούν προηγουμένως: «Ποια από τα προηγούμενα δυνατά σας κατορθώματα θέλετε όντως να τονίσετε και να έχετε μαζί σας και στην επόμενη εργασία σας;».

Μην επιλέξετε ένα γενικό χαρακτηριστικό. «Όλοι θα πουν: ‘Είμαι έξυπνος, δουλεύω σκληρά και πετυχαίνω πράγματα’» λέει η Ναβάζ. «Επιλέξτε αυτά που θα σας κάνουν να ξεχωρίσετε και απαντήστε στην ερώτηση γιατί. Γιατί έχει σημασία για αυτή την συγκεκριμένη δουλειά;».

Και προκειμένου να σκεφτείτε τι μπορεί να είναι αυτό, η Ναβάζ προτείνει να μιλήσετε με άλλους. Τους ενθαρρύνω να μιλούν με ανθρώπους που τους γνωρίζουν. Συνεργάτες, φίλους, συντρόφους, που θα μπορούν να σκεφτούν διαφορετικέ ιστορίες από αυτές που μπορεί να έχουν οι ίδιοι στο νου τους».

Το άλλο μέρος της έρευνας είναι να γνωρίζει κανείς γιατί η εταιρεία αυτή θέλει να προσλάβει κάποιο άτομο. «Αυτό που πραγματικά σας ρωτάνε είναι: ‘Πες μου πώς θα με βοηθήσεις» λέει ο Ντούντι. «Εάν είστε ένας προετοιμασμένος υποψήφιος, αυτό που πρέπει να έχεις κάνει από πριν, είναι να έχεις καταλάβει τι θέλουν».

Όταν προετοιμάζεστε για την συνέντευξη, ο Ντούντι προτείνει να διαβάσετε την περιγραφή της θέσης εργασίας, γκουγκλάροντας την εταιρεία και διαβάζοντας αναρτήσεις σε μπλογκς αλλά και ειδήσεις σχετικά με αυτή. «Αυτό που ψάχνετε, στην πραγματικότητα, είναι τι σχεδιάζει η εταιρεία, τι προσπαθεί να πετύχει και ποια είναι αυτά τα πράγματα που τους εμποδίζουν από το να πετύχουν τον στόχο τους».

Σύμφωνα με την Χάμφρεϊ, το ένα λεπτό πρέπει να είναι το μέγιστο. Ο Ντούντι λέει ότι κάτω από το ένα λεπτό, μπορεί να θεωρηθεί βεβιασμένη απάντηση, ενώ τα δύο λεπτά, θα μπορούσαν να θεωρηθούν «περισσότερο μονόλογος παρά απάντηση σε ερώτημα».

Η διάρκεια της απάντησης δεν είναι επιστήμη. Πρέπει να χρησιμοποιήσετε την λογική για να καταλάβετε πότε ενδιαφέρεται κάποιον με αυτά που λέτε ή πότε τον απογοητεύεται. Δεν θέλετε να έχετε έναν άνθρωπο που σας παίρνει συνέντευξη που να αναρωτιέται αν έχουν κανένα νόημα τα όσα λέτε. Εάν ο διάλογος γίνει βαρετός, σύμφωνα με την Χάμφρεϊ, είναι κάτι που δείχνει ότι «ο υποψήφιος δεν έχει πραγματική αίσθηση του εαυτού του».

ΣΧΕΤΙΚΑ