Κάποιοι «παίζουν» πάλι με το πετρέλαιο - Νέος πονοκέφαλος από το μίνι ράλι προς τα 90 δολάρια

Αγορά πετρελαίου/ Φωτογραφία AP

Στις επικαιροποιημένες προβλέψεις του Μαρτίου, η ΕΚΤ έβαλε λίγο πιο κάτω τον πήχη της τιμής του πετρελαίου για την τριετία 2024- 2026.

Κατά πως φαίνεται, το πεδίο της Ενέργειας θα συνεχίσει να προσφέρει «συγκινήσεις» στα οικονομικά επιτελεία, του ελληνικού μη εξαιρουμένου, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για τις μακροοικονομικές παραδοχές αλλά και τις εκτιμήσεις για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.

Αν ήθελε κανείς να δει το ποτήρι μισογεμάτο, αναμφίβολα θα εστίασε στη «βουτιά» του φυσικού αερίου στα επίπεδα του 2021 και στην αντίστοιχη αποκλιμάκωση της τιμής του ρεύματος. Ο συνδυασμός των δύο ήταν, άλλωστε, καθοριστικός στην υποχώρηση του πληθωρισμού, που φέρνει (;) πιο κοντά την πρώτη μείωση επιτοκίων μετά τον Ιούλιο του 2022. Υπάρχει όμως κι ένα «αλλά».

Κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει τα «παιχνίδια» της τιμής του πετρελαίου, που κρύβει ένα μπρα ντε φερ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών με τις χώρες που καταναλώνουν τον «μαύρο χρυσό». Τα πράγματα είναι απλά. Η μια πλευρά προσπαθεί να κρατήσει τις τιμές σε όσο το δυνατόν ψηλότερα επίπεδα, χωρίς να διαβρώνεται η ζήτηση και η άλλη πλευρά αλλάζει κάθε λίγο και λιγάκι τις προβλέψεις της για τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου και πώς αυτές επηρεάζουν το αναιμικό ΑΕΠ και την ανατροφοδότηση των πληθωριστικών πιέσεων.

Στις επικαιροποιημένες προβλέψεις του Μαρτίου, η ΕΚΤ έβαλε λίγο πιο κάτω τον πήχη της τιμής του πετρελαίου για την τριετία 2024- 2026 και συγκεκριμένα στα 79,7 δολάρια, στα 74,9 δολάρια και στα 72,2 δολάρια αντιστοίχως. Πάνω και σε αυτές τις παραδοχές, «έχτισε» την πρόβλεψη για αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 1,9% ως το τέλος του 2026.

Με τα σημερινά δεδομένα, δεν θα προκαλούσε έκπληξη αν βλέπαμε μια ακόμα αναθεώρηση από την ΕΚΤ τον Απρίλιο ή τον Ιούνιο. Αυτήν τη φορά προς τα πάνω.

Το Brent σκαρφάλωσε πάνω από τα 87 δολάρια, δηλαδή στο υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο, όντας έτσι 7-8 δολάρια πάνω από το βασικό σενάριο της ΕΚΤ για τη μέση τιμή έτους. Προφανώς και είναι νωρίς για να πει κανείς αν και πόσο πάνω από αυτό το βασικό σενάριο θα κινηθεί το πετρέλαιο, ωστόσο από την αρχή του χρόνου καταγράφει κέρδη άνω του 14%, ενώ σε σχέση με πέρσι είναι περίπου 18,5% ψηλότερα.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Trading Economics, η άνοδος υποστηρίχθηκε από τις χαμηλότερες εξαγωγές αργού από το Ιράκ και τη Σαουδική Αραβία, παράλληλα με τις ενδείξεις για ισχυρότερη ζήτηση και οικονομική ανάπτυξη τόσο στην Κίνα όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το Ιράκ ανακοίνωσε ότι θα μειώσει τις εξαγωγές αργού σε 3,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως τους επόμενους μήνες για να αντισταθμίσει την υπέρβαση της ποσόστωσης του ΟΠΕΚ+ από τον Ιανουάριο. Επίσης, η Σαουδική Αραβία είδε τις εξαγωγές αργού να μειώνονται για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, πέφτοντας στα 6,297 εκατ. Βαρέλια την ημέρα τον Ιανουάριο, έναντι 6,308 εκατ. Βαρελιών τον Δεκέμβριο).

Από την πλευρά της ζήτησης, η εργοστασιακή παραγωγή και οι λιανικές πωλήσεις της Κίνας ξεπέρασαν τις προσδοκίες την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, ενώ την περασμένη εβδομάδα, ο ΙΕΑ αύξησε τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ζήτηση για το 2024. Συγκεκριμένα, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου προβλέπεται να αυξηθεί περισσότερο από το αναμενόμενο κατά 1,7 εκατ. Βαρέλια την ημέρα το 1ο τρίμηνο του 2024.

Στην εξίσωση θα πρέπει να προσθέσει κανείς παράγοντες, που πάντα λειτουργούν σαν... βούτυρο στο ψωμί για «παιχνίδια» με τις τιμές. Κατ' αρχάς, στη διάρκεια του Φεβρουαρίου, η τιμή «τσίμπησε» 2 δολάρια λόγω της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα. Με τα δεξαμενόπλοια να παίρνουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική, περισσότερο πετρέλαιο παρέμεινε στο νερό, σφίγγοντας περαιτέρω την αγορά της λεκάνης του Ατλαντικού. Τα γεωπολιτικά ρίσκα αυξήθηκαν, αφού η Ουκρανία ενίσχυσε τις επιθέσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών στα ρωσικά διυλιστήρια πετρελαίου την τελευταία εβδομάδα, αδρανοποιώντας το 7% της ρωσικής διυλιστικής ικανότητας το πρώτο τρίμηνο.

Στα καθ’ ημάς, η διαφορά έχει γίνει προ πολλού αισθητή στους οδηγούς. Η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται, πλέον, στα 1,905 ευρώ, δηλαδή 5 λεπτά πάνω από τις αρχές του Φεβρουαρίου, με τάσεις σαφώς ανοδικές.  

Στα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες στην πραγματικότητα δεν έχουν δει τη βενζίνη να πέφτει κάτω από τα 2 ευρώ, ενώ στην Κρήτη και τα νησιά του Ιονίου οι τιμές «φλερτάρουν» με τα 2 ευρώ. Πάνω από τα μέσα επίπεδα και πιο κοντά προς τα 2 ευρώ κινείται η αμόλυβδη και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, όπως η Ευρυτανία και η Φωκίδα.

Σύμφωνα με το τελευταίο συγκριτικό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα διατηρείται στο 3ο υψηλότερο σκαλοπάτι της Ευρώπης, πίσω μόνο από τη Δανία και την Ολλανδία. Απέχει, δε, γύρω στα 16 λεπτά από τον μέσο όρο της Ε.Ε. και περίπου 12 λεπτά από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.

ΣΧΕΤΙΚΑ