Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Η αγορά της Ευρώπης έχει εισέλθει στην «Κοιλάδα του Θανάτου» 

NEWSROOM
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Η αγορά της Ευρώπης έχει εισέλθει στην «Κοιλάδα του Θανάτου» 
Φώτο: Shutterstock

Έναν κύκλο επιβράδυνσης διαφαίνεται να έχουν ανοίξει οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, μετά από χρόνια ανάπτυξης, καθώς οι οδηγοί περιμένουν καλύτερα και φθηνότερα μοντέλα που θα αργήσουν δύο έως τρία χρόνια.

Οι πωλήσεις των αμιγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη πραγματοποίησαν «άλμα» κατά 47% τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, αλλά αντί να πανηγυρίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εμφανίζονται σκεπτικές.

Όπως προειδοποιούν, τα υψηλά επιτόκια και η υποτονική αγορά απομακρύνουν τους πελάτες, με τη Volkswagen να αναφέρει ότι οι παραγγελίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs) βρίσκεται στο ήμισυ σε σχέση με πέρυσι.

Οι αντιπροσωπείες στη Γερμανία και την Ιταλία καθώς και η έρευνα τεσσάρων εταιρειών ανάλυσης δεδομένων, υποστηρίζουν ότι πίσω από την επιβράδυνση των πωλήσεων κρύβονται περισσότερα από την οικονομική αβεβαιότητα, με τους καταναλωτές να μην έχουν πειστεί ότι τα EVs ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους στην ασφάλεια, στην εμβέλεια και στην τιμή.

«Το κύριο πρόβλημα είναι η αβεβαιότητα», αναφέρει ο Τόμας Νίντερμάιερ, επικεφαλής μιας οικογενειακής αντιπροσωπείας αυτοκινήτων με 45 έτη λειτουργίας στη Βαυαρία.

«Πολλοί υποθέτουν ότι η τεχνολογία θα βελτιωθεί και προτιμούν να περιμένουν τρία χρόνια για το επόμενο μοντέλο παρά να αγοράσουν τώρα ένα όχημα που θα χάσει γρήγορα την αξία του».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα που αναφέρει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο είναι το ζευγάρι Φλάβια Γκαρσία και Τομ Κάρβελ στο Εδιμβούργο της Σκωτίας.

Το 15 ετών μεταχειρισμένο Toyota Auris με το παρατσούκλι Μαρτίνα, χρειάζεται αντικατάσταση. Με την απαγόρευση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων να πλησιάζει, το ζευγάρι σκέφτεται την αγορά ενός EV, ωστόσο τους αποτρέπει η έλλειψη υποδομών για τη φόρτιση, οι φόβοι για τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας και η τιμή.

Το AutoTrader αναφέρει ότι τα νέα EVs στη Βρετανία εξακολουθούν να είναι κατά μέσο όρο 33% πιο ακριβά από τα μοντέλα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα.

Και τα περισσότερα νέα μοντέλα που απευθύνονται στους μέσους καταναλωτές δεν θα βγουν στην αγορά πριν από το 2025 το νωρίτερο -και μέχρι τότε θα πρέπει να ανταγωνιστούν τα μοντέλα των κινεζικών εταιρειών όπως των BYD και Nio.

«Θέλεις να κάνεις το σωστό για το περιβάλλον, όμως αισθάνεσαι ότι προετοιμάζεις τον εαυτό σου για μια πολύ ακριβή επένδυση που θα κάνει τη ζωή σου λίγο πιο περίπλοκη», σημειώνει ο Γκαρσία 29 χρονών διευθυντής εταιρικών μέσων ενημέρωσης. «Πιθανότατα θα πάρουμε πρώτα ένα υβριδικό».

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Οι επικριτές έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι η έλλειψη προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων θα ανακόψει τελικά την απότομη αύξηση των πωλήσεων που προήλθε από τους πρώτους χρήστες και τους εταιρικούς στόλους οχημάτων.

Οι ασθενέστερες επιδόσεις του Σεπτεμβρίου, οι έρευνες καταναλωτικού κλίματος και τα δυσοίωνα σχόλια από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις αντιπροσωπείες δείχνουν ότι η εποχή της χαμηλής ανάπτυξης για τις πωλήσεις μπορεί να έχει φτάσει.

Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αν και πιο πίσω στη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αισθάνονται επίσης την πίεση. Η Ford και η GM προειδοποίησαν πρόσφατα ότι καθυστερούν το λανσάρισμα φθηνότερων μοντέλων EVs και περιορίζουν τις δαπάνες λόγω της ασθενέστερης ζήτησης και του υψηλότερου κόστους στον απόηχο των νέων συμβάσεων εργασίας με το συνδικάτο United Auto Worker.

Η ζήτηση θα παραμείνει αργή για όσο διάστημα δεν υπάρχουν διαθέσιμα φθηνότερα EVs, εξηγεί ο Φελίπε Μουνιόζ της JATO Dynamics σχετικά με την επιβράδυνση των πωλήσεων στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο.

«Από ρυθμιστικής άποψης, δεν χρειάζεται να προωθήσουν το προϊόν αυτή τη στιγμή, έχουν την πολυτέλεια να επικεντρωθούν στην κερδοφορία», σύμφωνα με τον Άλιστερ Μπέντγουελ, επικεφαλής προβλέψεων στη GlobalData. Όμως πρέπει να έχουν το νου τους στην Tesla και τις κινεζικές εταιρείες, γιατί δεν θέλουν να μείνουν πολύ πίσω», συμπληρώνει.

Η πρόθεση για αγορά ενός EV παρέμεινε σταθερή στη Γερμανία το τελευταίο έτος, όπως έδειξε δημοσκόπηση της εταιρείας έρευνας καταναλωτών The Langston. Κάτι που σημαίνει ότι αν και ο αριθμός των EVs που πωλούνται αυξάνεται, ο αριθμός των ανθρώπων που θέλουν να αγοράσουν ένα EV δεν ακολουθεί την ίδια τάση.

Η αύξηση των πωλήσεων μπορεί απλώς να είναι μια ένδειξη ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δυσκολεύονταν να παράγουν EVs λόγω προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού μπορούν επιτέλους να ανταποκριθούν στις καθυστερημένες παραγγελίες, παρά ένα σημάδι αυξανόμενης ζήτησης, δήλωσε ο διευθυντής του τμήματος Insights της The Langston, Μπεν Ντουσάρμ.

Ο Φίλιπ Νόθαρντ , διευθυντής Insights στην εταιρεία παροχής υπηρεσιών Cox Automotive, τονίζει ότι οι χαμηλές αξίες μεταπώλησης αποτρέπουν επίσης τους αγοραστές, καθώς οι εταιρείες και πολλοί καταναλωτές επιλέγουν νέα αυτοκίνητα με βάση το πόσο μπορούν να τα πουλήσουν σε λίγα χρόνια.

«Το αποκαλούμε Κοιλάδα του Θανάτου, την οποία θα περάσουμε το 2024 έως το 2027: χαμηλές αξίες μεταπώλησης, υψηλή προσφορά και χαμηλή ζήτηση», προσθέτει ο Νόθαρντ.

ΣΧΕΤΙΚΑ