fbpxΙΕΛΚΑ: Ανακατατάξεις στη δαπάνη σε είδη παντοπωλείου | Economistas.gr
Skip to main content

ΙΕΛΚΑ: Ανακατατάξεις στη δαπάνη σε είδη παντοπωλείου

ΙΕΛΚΑ: Ανακατατάξεις στη δαπάνη σε είδη παντοπωλείου

Σημαντικές αλλαγές στη δαπάνη ανά κατηγορία και γεωγραφική περιοχή σε είδη παντοπωλείου την τελευταία διετία διαπιστώνει μελέτη που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης η δαπάνη ανά νοικοκυριό σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2018 στα 366,67 ευρώ αυξημένη κατά 0,86%, η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου στη χώρα έμεινε σχεδόν αμετάβλητη με ελάχιστη μεταβολή κατά 0,10% στα 17,81 δισ. ευρώ λόγω της μείωσης που παρουσίασε ο αριθμός των νοικοκυριών.

Με δεδομένο ότι οι αλυσίδες σουπερμάρκετ πραγματοποιούν πωλήσεις συνολικά περί τα 10 δισ. ευρώ (πηγή: Πανόραμα των Αλυσίδων Σούπερ μάρκετ 2019) πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον το 43% της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων πραγματοποιείται εκτός αλυσίδων σουπερμάρκετ (καθώς οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν και είδη εκτός των ειδών παντοπωλείου). Το 57% είναι από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, όπου το επίπεδο του μεριδίου αγοράς των αλυσίδων σουπερμάρκετ κυμαίνεται στο 70-80% της συνολικής αγοράς.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι η τάση είναι προς την προσέγγιση των Ευρωπαϊκών μέσων όρων. Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο, τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ) παρουσιάζουν αύξηση το 2018 κατά 3,55% σε σχέση με το 2017, ενώ τα υπόλοιπα καταστήματα τροφίμων-ποτών-καπνού παρουσιάζουν την ίδια περίοδο μείωση κατά 2,19%.

Οι τάσεις ανά κατηγορία προϊόντων

Η μεταβολή αυτή δεν είναι συνολική και υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά κατηγορία. Μείωση παρουσίασε η δαπάνη σε έλαια και λίπη (-0,87%), σε οινοπνευματώδη ποτά (-1,08%) και σε γαλακτοκομικά και αυγά (-1,68%). Οι υπόλοιπες γενικές κατηγορίες παρουσίασαν αύξηση με μεγαλύτερη αυτή στα φρούτα (+5,21%), στα είδη ατομικού ευπρεπισμού (+2,50%) και στα μη οινοπνευματώδη ποτά (+2,43%). Σημειώνεται ότι οι μεταβολές αυτές έχουν πολύ μικρή επίδραση από τις αλλαγές στις τιμές καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ για τα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά παρουσιάζει ελάχιστη αύξηση το 2018 κατά 0,40% σε σχέση με το 2017, ενώ και οι επιμέρους δείκτες έχουν μικρότερες μεταβολές. Π.χ. ο αντίστοιχος δείκτης τιμών για τα φρούτα παρουσιάζει αύξηση κατά 1,64%, ενώ οι αγορές φρούτων αυξήθηκαν κατά 5,21%. Οι διαφοροποιήσεις μπορούν επομένως να αποδοθούν σε εναλλακτικές επιλογές των καταναλωτών, σε επιλογή διαφορετικού μείγματος προϊόντων, ακόμα και σε διαφοροποίηση στις διατροφικές συνήθειες.

Σημαντικές διαφοροποιήσεις καταγράφονται και στη δαπάνη ανά περιφέρεια, με τη δαπάνη να παρουσιάζει μείωση στα Ιόνια Νησιά (-11,87%), στην Πελοπόννησο (-12,15%) και στην Ήπειρο (-8,92%), ενώ αντίστοιχα αύξηση στη Δυτική Μακεδονία (+21,93%), στη Στερεά Ελλάδα (+19,35%) και στο Βόρειο Αιγαίο (+10,43%).

Στη δυτική Μακεδονία και στη Στερεά Ελλάδα συγκεκριμένα υπάρχει αύξηση τόσο στη δαπάνη ανά νοικοκυριό, όσο και αύξηση των νοικοκυριών κατά 11,50% και 5,21% αντίστοιχα, κάτι που οδηγεί σε συνολική αύξηση της δαπάνης.

Παρά αυτές τις μεταβολές η Αττική εξακολουθεί να είναι η περιοχή με τη μεγαλύτερη δαπάνη, με δαπάνη 7,78 δισ. ευρώ και ποσοστό 43,66% επί του συνόλου. Ακολουθεί η Κεντρική Μακεδονία με 2,77 δισ. ευρώ και 15,56% και η Θεσσαλία με 1,02 δισ. ευρώ και ποσοστό 5,73%. Τη μικρότερη δαπάνη παρά τη σημαντική αύξηση έχει η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με 243,56 εκατ. ευρώ και ποσοστό 1,37%.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς κινήθηκαν οι τιμές στις βασικές κατηγορίες τροφίμων στην καραντίνα
Πώς κινήθηκαν οι τιμές στις βασικές κατηγορίες τροφίμων στην καραντίνα
Aνακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με τα ευρήματα έρευνας για τις επιπτώσεις της πανδημίας σε βασικές κατηγορίες τροφίμων, δηλαδή γάλα, άλευρα και σιτηρά.
Πώς κινήθηκαν οι τιμές στις βασικές κατηγορίες τροφίμων στην καραντίνα
Τρόφιμα: Η πανδημία συνεχίζει να επηρεάζει τις καταναλωτικές μας συνήθειες
Τρόφιμα: Η πανδημία συνεχίζει να επηρεάζει τις καταναλωτικές μας συνήθειες
Μείωση των επισκέψεων σε αγορές τροφίμων. Τα κριτήρια επιλογής τροφίμων και οι συμπεριφορές του καταναλωτικού κοινού, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ.
Τρόφιμα: Η πανδημία συνεχίζει να επηρεάζει τις καταναλωτικές μας συνήθειες
ΙΕΛΚΑ: Βουτιά 21,7% στις δαπάνες παντοπωλείου μέσα σε μια δεκαετία
ΙΕΛΚΑ: Βουτιά 21,7% στις δαπάνες παντοπωλείου μέσα σε μια δεκαετία
Μείωση της δαπάνης των νοικοκυρών σε ήδη παντοπωλείου κατά 21,70% την τελευταία δεκαετία (2009-2019) καταδεικνύει μελέτη του ΙΕΛΚΑ ενώ η δαπάνη μόνο σε τρόφιμα μειώθηκε κατά 17,11%.
ΙΕΛΚΑ: Βουτιά 21,7% στις δαπάνες παντοπωλείου μέσα σε μια δεκαετία
ΙΕΛΚΑ: Στα 96,1 εκατ. το κόστος της πανδημίας για τα σούπερ μάρκετ
ΙΕΛΚΑ: Στα 96,1 εκατ. το κόστος της πανδημίας για τα σούπερ μάρκετ
Το μεγαλύτερο μερίδιο κόστους προκύπτει από το επιπλέον εργασιακό κόστος, το οποίο εκτιμάται ήδη σε 76 εκατ. ευρώ. Το συνολικό κόστος για το 2020 αναμένεται να ξεπεράσει τα 160 εκατ.
ΙΕΛΚΑ: Στα 96,1 εκατ. το κόστος της πανδημίας για τα σούπερ μάρκετ
ΙΕΛΚΑ: Η χρηματική δαπάνη βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων για τους καταναλωτές
ΙΕΛΚΑ: Η χρηματική δαπάνη βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων για τους καταναλωτές
Η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για δύο στους τρεις καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα κυλιόμενης έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
ΙΕΛΚΑ: Η χρηματική δαπάνη βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων για τους καταναλωτές
Σούπερ μάρκετ: Τι έδειξε η σύγκριση τιμών με άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Σούπερ μάρκετ: Τι έδειξε η σύγκριση τιμών με άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Χαμηλότερα σε σχέση με βασικές ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία) κινούνται στην Ελλάδα οι τιμές ενός τυπικού καλαθιού προϊόντων σούπερ μάρκετ ενός νοικοκυριού, αλλά υψηλότερα σε σχέση με την Πορτογαλία
Σούπερ μάρκετ: Τι έδειξε η σύγκριση τιμών με άλλες ευρωπαϊκές χώρες