fbpxΕρευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά | Economistas.gr
Skip to main content

Ερευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά

Ερευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά
Φωτογραφία: Eurokinissi

Τη σημαντική επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος στην Ελλάδα, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, καταγράφει έρευνα που δημοσιοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ). 

Από την έρευνα προκύπτουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία όπως το ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (9 στους 10) εκτιμά ότι η οικονομική κρίση της πανδημίας θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2021. Σε ό,τι αφορά τα νοικοκυριά, 3 στα 4 δηλώνουν ότι ξοδεύουν μηνιαίως πάνω από το 80% του εισοδήματός τους και πως έχουν μειώσει κατά 8% τις δαπάνες τους για αγορές λιανικής. 

Η μείωση στις επισκέψεις στα λιανικά καταστήματα, σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019, αγγίζει το 48%. Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-19 Ιουνίου 2020 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 865 καταναλωτών. 

ΣΕΛΠΕ: «Σύννεφα» στην κατανάλωση

Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Ιούνιο του 2020 διαμορφώθηκε στο -38, σαφώς μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης και την
προηγούμενη μέτρηση, τον Οκτώβριο του 2019. Όπως φαίνεται, η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα οικονομικές εξελίξεις, αλλά κυρίως
λόγω των μειωμένων προσδοκιών των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα.

selpe-ereuna-1.jpg

Απαισιόδοξοι οι πολίτες

Συγκεκριμένη η μείωση στον υπο-Δείκτη παρούσας κατάστασης ήταν περιορισμένη στο -22, ενώ αντίθετα ο υπό-δείκτης προσδοκιών παρουσίασε μεγάλη πτώση και έπεσε στο -50.Πρακτικά, η παραπάνω εξέλιξη σημαίνει ότι μέχρι σήμερα η διαχείριση του οικονομικού σκέλους της κρίσης του COVID-19 οδήγησε σε μία οικονομική
κατάσταση των καταναλωτών χειρότερη σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά που προκαλεί μεγαλύτερη ανησυχία σε σχέση στο καταναλωτικό κοινό για το επερχόμενο χρονικό διάστημα.

Αυτό άλλωστε αποτυπώνεται και στις επί μέρους ερωτήσεις (σχήμα 2), όπου φαίνεται ότι τόσο το προηγούμενο 6μηνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού χειροτέρεψε (πτώση ποσοστού από 32% σε 10%), όσο και ότι το επόμενο 6μηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο γιατους ίδιους και τη χώρα (πτώση από 30% σε 11% και από 27% σε 16%).

selpe-ereuna-2.jpg


Όπως φαίνεται στο σχήμα 3, 9 στους 10 καταναλωτές εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας του COVID-19 θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του
2021 ενώ 4 στους 10 εκτιμούν ότι θα ξεπεράσει το 2022. Καταγράφεται επίσης η οικονομική πίεση που ήδη αντιμετωπίζει το Ελληνικό καταναλωτικό κοινό.

selpe-ereuna-3.jpg

Σε μεγάλη πίεση τα νοικοκυριά -Ελάχιστοι αποταμιεύουν

Από την έρευνα προκύπτει ότι το 75% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς (Σχήμα 5) ανέρχονται στο 27% του εισοδήματος, όσο σχεδόν και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων με 28%. Οι φόροι ακολουθούν με 15% και οι υπηρεσίες με 14%. Χαρακτηριστικό είναι ότι η τάση για αγορές προϊόντων, αλλά και για πάγιους λογαριασμούς υπηρεσιών είναι αυξητική (ως ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος), ενώ η τάση για τους φόρους και τις υπηρεσίες πτωτική.

Στην κατανομή των λιανικών αγορών στις παραπάνω δαπάνες αποτυπώνεται η επίδραση της κρίσης του COVID-19. Όπως καταγράφεται στο σχήμα 6, η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 46% με αύξηση από 41% στην προηγούμενη μέτρηση. Η εστίαση η οποία στην προηγούμενη μέτρηση βρισκόταν στη δεύτερη θέση υποχωρεί από 12% σε 9% και τα εισιτήρια ξενοδοχεία από 5% σε μόλις 1%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 12%, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες έχουν μικρές μεταβολές. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εκτιμώμενη μέση αξία δαπάνης ανά νοικοκυριό για λιανικές αγορές είναι αμετάβλητη σε σχέση με το Οκτώβριο.

selpe-ereuna-6.jpg

Όπως φαίνεται στο σχήμα 7, η συνολική μέση αξία αγορών παρουσιάζει μείωση κατά 8% από 420 ευρώ σε 388 ευρώ, αλλά αν δεν συνυπολογιστεί η αξία εστίασης και
εισιτηρίων τότε είναι αμετάβλητη στα 350 ευρώ. Στην πραγματικότητα δηλαδή καταγράφεται μία αναδιανομή της δαπάνης από το διαθέσιμο εισόδημα στις λιανικές αγορές. Αντίθετα όμως σημαντική μείωση καταγράφουν οι δαπάνες για διασκέδαση (εστίαση -32%, ψυχαγωγία -81%).

selpe-ereuna-7.jpg

Η σημασία της κρίσης του COVID-19 είναι ιδιαίτερα έκδηλη στην καθημερινότητα του κοινού όπως καταγράφεται στον μέσο αριθμό επισκέψεων για την πραγματοποίηση
λιανικών αγορών ανά έτος (σχήμα 8). Συγκεκριμένα, καταγράφεται μείωση στην πρόθεση επίσκεψης κατά 48%, από 19,2 αγοραστικά ταξίδια ανά μήνα κατά κεφαλήν σε μόλις 10,1. Τη μεγαλύτερη μείωση καταγράφει ο κλάδος της εστίασης, από 5,5 επισκέψεις σε 2,0, ενώ ο κλάδος των τροφίμων παρά τη μεγάλη μείωση από 9,9 επισκέψεις σε 5,4 παραμένει με διαφορά η πιο τακτική συνήθεια των καταναλωτών.

Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό το τελευταίο 6μήνο και την μεγάλη επίδραση της κρίσης του COVID-19 στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

selpe-ereuna-8.jpg

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μετά το lockdown οι καταναλωτές επέστρεψαν στα μαγαζιά: Μεγάλη αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ
Μετά το lockdown οι καταναλωτές επέστρεψαν στα μαγαζιά: Μεγάλη αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ
-Οι πωλήσεις στην Ευρωζώνη αυξήθηκαν κατά 17,8% τον Μάιο σε σχέση με τον Απρίλιο -Η ανάκαμψη, όμως, δεν ήταν πλήρης, καθώς οι πωλήσεις είναι μειωμένες σε σχέση με ένα χρόνο πριν -Οι πωλήσεις ρούχων και υποδημάτων σημείωσαν αύξηση 147%
Μετά το lockdown οι καταναλωτές επέστρεψαν στα μαγαζιά: Μεγάλη αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ
Εγκρίθηκαν 20.976 αιτήσεις επιδότησης τόκων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον κορωνοϊό
Εγκρίθηκαν 20.976 αιτήσεις επιδότησης τόκων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον κορωνοϊό
Εγκρίθηκαν 20.976 αιτήσεις χρηματοδότησης στο πλαίσιο της πρόσκλησης για επιδότηση τόκων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων πληττόμενων από τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας
Εγκρίθηκαν 20.976 αιτήσεις επιδότησης τόκων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον κορωνοϊό
Grant Thornton: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε το τι και το πώς ψωνίζουν οι Ελληνες
Grant Thornton: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε το τι και το πώς ψωνίζουν οι Ελληνες
Τις τάσεις που διαμορφώθηκαν εν μέσω πανδημίας στον κλάδο του λιανικού εμπορίου κατέγραψε η Grant Thornton, αλλά και τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις στη μετά Covid-19 εποχή.
Grant Thornton: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε το τι και το πώς ψωνίζουν οι Ελληνες
Eurostat: Ιστορικό ρεκόρ η πτώση της κατανάλωσης κατά 3% στην Ευρωζώνη
Eurostat: Ιστορικό ρεκόρ η πτώση της κατανάλωσης κατά 3% στην Ευρωζώνη
Η μείωση αυτή του 3% στην πραγματική κατά κεφαλή κατανάλωση είναι η μεγαλύτερη από το 1999 οπότε ξεκίνησε η ερευνητική ομάδα της Εurostat να καταγράφει τα σχετικά στοιχεία.
Eurostat: Ιστορικό ρεκόρ η πτώση της κατανάλωσης κατά 3% στην Ευρωζώνη
ΕΛΣΤΑΤ: Ανέκαμψε το λιανεμπόριο μετά την καραντίνα
ΕΛΣΤΑΤ: Ανέκαμψε το λιανεμπόριο μετά την καραντίνα
Οπως προκύπτει, οι πωλήσεις αυξήθηκαν, σε ετήσια βάση, σε: Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (5,5%), Έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακό εξοπλισμό (5%) και Φαρμακευτικά- καλλυντικά (1,6%).
ΕΛΣΤΑΤ: Ανέκαμψε το λιανεμπόριο μετά την καραντίνα