fbpxΕρευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά | Economistas.gr
Skip to main content

Ερευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά

Ερευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά
Φωτογραφία: Eurokinissi

Τη σημαντική επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος στην Ελλάδα, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, καταγράφει έρευνα που δημοσιοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ). 

Από την έρευνα προκύπτουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία όπως το ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (9 στους 10) εκτιμά ότι η οικονομική κρίση της πανδημίας θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2021. Σε ό,τι αφορά τα νοικοκυριά, 3 στα 4 δηλώνουν ότι ξοδεύουν μηνιαίως πάνω από το 80% του εισοδήματός τους και πως έχουν μειώσει κατά 8% τις δαπάνες τους για αγορές λιανικής. 

Η μείωση στις επισκέψεις στα λιανικά καταστήματα, σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019, αγγίζει το 48%. Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-19 Ιουνίου 2020 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 865 καταναλωτών. 

ΣΕΛΠΕ: «Σύννεφα» στην κατανάλωση

Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Ιούνιο του 2020 διαμορφώθηκε στο -38, σαφώς μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης και την
προηγούμενη μέτρηση, τον Οκτώβριο του 2019. Όπως φαίνεται, η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα οικονομικές εξελίξεις, αλλά κυρίως
λόγω των μειωμένων προσδοκιών των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα.

selpe-ereuna-1.jpg

Απαισιόδοξοι οι πολίτες

Συγκεκριμένη η μείωση στον υπο-Δείκτη παρούσας κατάστασης ήταν περιορισμένη στο -22, ενώ αντίθετα ο υπό-δείκτης προσδοκιών παρουσίασε μεγάλη πτώση και έπεσε στο -50.Πρακτικά, η παραπάνω εξέλιξη σημαίνει ότι μέχρι σήμερα η διαχείριση του οικονομικού σκέλους της κρίσης του COVID-19 οδήγησε σε μία οικονομική
κατάσταση των καταναλωτών χειρότερη σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά που προκαλεί μεγαλύτερη ανησυχία σε σχέση στο καταναλωτικό κοινό για το επερχόμενο χρονικό διάστημα.

Αυτό άλλωστε αποτυπώνεται και στις επί μέρους ερωτήσεις (σχήμα 2), όπου φαίνεται ότι τόσο το προηγούμενο 6μηνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού χειροτέρεψε (πτώση ποσοστού από 32% σε 10%), όσο και ότι το επόμενο 6μηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο γιατους ίδιους και τη χώρα (πτώση από 30% σε 11% και από 27% σε 16%).

selpe-ereuna-2.jpg


Όπως φαίνεται στο σχήμα 3, 9 στους 10 καταναλωτές εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας του COVID-19 θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του
2021 ενώ 4 στους 10 εκτιμούν ότι θα ξεπεράσει το 2022. Καταγράφεται επίσης η οικονομική πίεση που ήδη αντιμετωπίζει το Ελληνικό καταναλωτικό κοινό.

selpe-ereuna-3.jpg

Σε μεγάλη πίεση τα νοικοκυριά -Ελάχιστοι αποταμιεύουν

Από την έρευνα προκύπτει ότι το 75% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς (Σχήμα 5) ανέρχονται στο 27% του εισοδήματος, όσο σχεδόν και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων με 28%. Οι φόροι ακολουθούν με 15% και οι υπηρεσίες με 14%. Χαρακτηριστικό είναι ότι η τάση για αγορές προϊόντων, αλλά και για πάγιους λογαριασμούς υπηρεσιών είναι αυξητική (ως ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος), ενώ η τάση για τους φόρους και τις υπηρεσίες πτωτική.

Στην κατανομή των λιανικών αγορών στις παραπάνω δαπάνες αποτυπώνεται η επίδραση της κρίσης του COVID-19. Όπως καταγράφεται στο σχήμα 6, η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 46% με αύξηση από 41% στην προηγούμενη μέτρηση. Η εστίαση η οποία στην προηγούμενη μέτρηση βρισκόταν στη δεύτερη θέση υποχωρεί από 12% σε 9% και τα εισιτήρια ξενοδοχεία από 5% σε μόλις 1%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 12%, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες έχουν μικρές μεταβολές. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εκτιμώμενη μέση αξία δαπάνης ανά νοικοκυριό για λιανικές αγορές είναι αμετάβλητη σε σχέση με το Οκτώβριο.

selpe-ereuna-6.jpg

Όπως φαίνεται στο σχήμα 7, η συνολική μέση αξία αγορών παρουσιάζει μείωση κατά 8% από 420 ευρώ σε 388 ευρώ, αλλά αν δεν συνυπολογιστεί η αξία εστίασης και
εισιτηρίων τότε είναι αμετάβλητη στα 350 ευρώ. Στην πραγματικότητα δηλαδή καταγράφεται μία αναδιανομή της δαπάνης από το διαθέσιμο εισόδημα στις λιανικές αγορές. Αντίθετα όμως σημαντική μείωση καταγράφουν οι δαπάνες για διασκέδαση (εστίαση -32%, ψυχαγωγία -81%).

selpe-ereuna-7.jpg

Η σημασία της κρίσης του COVID-19 είναι ιδιαίτερα έκδηλη στην καθημερινότητα του κοινού όπως καταγράφεται στον μέσο αριθμό επισκέψεων για την πραγματοποίηση
λιανικών αγορών ανά έτος (σχήμα 8). Συγκεκριμένα, καταγράφεται μείωση στην πρόθεση επίσκεψης κατά 48%, από 19,2 αγοραστικά ταξίδια ανά μήνα κατά κεφαλήν σε μόλις 10,1. Τη μεγαλύτερη μείωση καταγράφει ο κλάδος της εστίασης, από 5,5 επισκέψεις σε 2,0, ενώ ο κλάδος των τροφίμων παρά τη μεγάλη μείωση από 9,9 επισκέψεις σε 5,4 παραμένει με διαφορά η πιο τακτική συνήθεια των καταναλωτών.

Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό το τελευταίο 6μήνο και την μεγάλη επίδραση της κρίσης του COVID-19 στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

selpe-ereuna-8.jpg

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΥΠΟΙΚ: Απαλλάσσονται πλήρως από το ενοίκιο του Ιανουαρίου οι επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές έως τις 11/1
ΥΠΟΙΚ: Απαλλάσσονται πλήρως από το ενοίκιο του Ιανουαρίου οι επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές έως τις 11/1
Το 80% του μηνιαίου συμφωνημένου μισθώματος, και όχι επί της απώλειας, θα αποζημιωθεί στους ιδιοκτήτες από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
ΥΠΟΙΚ: Απαλλάσσονται πλήρως από το ενοίκιο του Ιανουαρίου οι επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές έως τις 11/1
Τι ζητά η ΕΣΕΕ για τη στήριξη του λιανεμπορίου
Τι ζητά η ΕΣΕΕ για τη στήριξη του λιανεμπορίου
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις έχουν σωρεύσει από την αρχή της πανδημίας τεράστιο στοκ της περασμένης σεζόν και υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές.
Τι ζητά η ΕΣΕΕ για τη στήριξη του λιανεμπορίου
ΕΣΕΕ: Ο αντίκτυπος της πανδημίας υπερβαίνει τέσσερις φορές τον αντίστοιχο της οικονομικής κρίσης
ΕΣΕΕ: Ο αντίκτυπος της πανδημίας υπερβαίνει τέσσερις φορές τον αντίστοιχο της οικονομικής κρίσης
Στις επιπτώσεις της πανδημίας στο μέλλον της αγοράς και της εργασίας στο λιανεμπόριο, αναφέρθηκαν οι πρόεδροι των κοινωνικών εταίρων, τεχνοκράτες και εκπρόσωποι ερευνητικών και συμβουλευτικών φορέων, που συμμετείχαν στην εκδήλωση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας όπου παρουσιάστηκε η ετήσια έκθεση για το 2020.
ΕΣΕΕ: Ο αντίκτυπος της πανδημίας υπερβαίνει τέσσερις φορές τον αντίστοιχο της οικονομικής κρίσης
Έρευνα: «Κλειδί» για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις η αυτοματοποίηση στη μετά COVID εποχή
Έρευνα: «Κλειδί» για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις η αυτοματοποίηση στη μετά COVID εποχή
Άλλα βασικά ευρήματα έδειξαν ότι ποσοστό 82% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η ψηφιοποίηση των εγγράφων είναι σημαντική για την επιβίωσή του.
Έρευνα: «Κλειδί» για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις η αυτοματοποίηση στη μετά COVID εποχή
Εκπτώσεις από σήμερα μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου - Ανοικτά τα μαγαζιά την Κυριακή, 16 Ιανουαρίου
Εκπτώσεις από σήμερα μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου - Ανοικτά τα μαγαζιά την Κυριακή, 16 Ιανουαρίου
Ξεκινούν σήμερα, Δευτέρα 10 Ιανουαρίου, οι τακτικές χειμερινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν έως και τη Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου.
Εκπτώσεις από σήμερα μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου - Ανοικτά τα μαγαζιά την Κυριακή, 16 Ιανουαρίου