fbpx«Ράλι» της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων | Economistas.gr
Skip to main content

«Ράλι» της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων

«Ράλι» της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων
Φωτογραφία: Eurokinissi

Ο κλάδος των τροφίμων δεν άντεξε απλώς σε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία, αλλά συνέβαλε καθοριστικά και στη συγκράτηση της ύφεσης και στην ενίσχυση των φορολογικών εσόδων αλλά και στην απασχόληση, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του παρουσία από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας ακόμα κι εν μέσω της οικονομικής κρίσης.  

Ειδικά όσον αφορά στην απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων, τα στοιχεία της Στατιστικής Αρχής, όπως τα επεξεργάζεται το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, δείχνουν ότι την περίοδο 2000-2021 καταγράφηκε αύξηση κατά 55%%, σε αντίθεση με το υπόλοιπο λιανικό εμπόριο το οποίο παρουσιάζει μείωση κατά 15%. Πρακτικά το λιανεμπόριο τροφίμων το 2021 απασχολεί σχεδόν 75 χιλ. περισσότερους εργαζόμενους σε σχέση με το 2000 ξεπερνώντας τις 215 χιλ. άμεσα απασχολούμενους!  

Συγκεκριμένα για το 2020 καταγράφεται σημαντική επίδραση της πανδημίας. Το λιανεμπόριο τροφίμων αύξησε την απασχόληση του κατά 3,1% σε σχέση με το 2019, δηλαδή κατά 7 χιλ. εργαζομένους. Η τάση αυτή ήταν αντίστροφη με το λοιπό λιανικό εμπόριο, όπου η τάση ήταν μειωτική κατά 2,9% σε σχέση με το 2019. Εξαιτίας της αύξησης που παρουσιάζει την τελευταία 6ετία το λιανεμπόριο τροφίμων και της ταυτόχρονης μείωσης των άλλων εμπορικών κλάδων, πλέον η απασχόληση του λιανεμπορίου τροφίμων αντιπροσωπεύει πάνω από το 30% συνολικά του λιανικού και χονδρικού εμπορίου, έχοντας σημαντικά μεγαλύτερες πωλήσεις μάλιστα από το λοιπό λιανεμπόριο. Σημειώνεται ότι το λιανεμπόριο τροφίμων το 2020 αντιπροσωπεύει πάνω από το 5% στην συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα, ξεπερνώντας κλάδους όπως είναι οι Κατασκευές, οι Τράπεζες, οι Μεταφορές και η Υγεία! 

grafima-econ.jpg

 

Το 2021 με βάση τα στοιχεία του πρώτου 3μήνου καταγράφεται αύξηση κατά 0,5% το Α’ 3μηνο του 2021 σε σχέση με το Δ’ 3μηνο του 2020 και αύξηση κατά 3,4% σε σχέση με το Α’ 3μηνο του 2021. Αντίθετα το λοιπό λιανεμπόριο καταγράφει μείωση -0,8% το Α’ 3μηνο 2020 σε σχέση με το Δ’ 3μηνο 2020 και μείωση κατά 7,1% σε σχέση με Α’ 3μηνο 2020. Πρακτικά, φαίνεται ότι το λιανεμπόριο τροφίμων αύξησε τις θέσεις εργασίας κατά 7.000 σε σχέση με το προηγούμενο έτος και διατηρεί τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτιο αυτές τις θέσεις με μία μικρή αύξηση μάλιστα περίπου 1.000 θέσεων εργασίας ακόμα, ανεβάζοντας τη συνολική αύξηση της απασχόλησης στην περίοδο lockdown-Πανδημίας στις 8.000. 

Όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, η αύξηση αυτή της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων είναι αποτέλεσμα αρκετών παραγόντων με κυριότερη αιτία την πανδημία: 

Ένα σημαντικό μέρος του προσωπικού των καταστημάτων εντάσσεται στις ευπαθείς ομάδες και με την εμφάνιση της πανδημίας και για την προστασία του μπήκε σε αναστολή εργασίας και επομένως προσλήφθηκε νέο προσωπικό για την αντικατάσταση του. Σημειώνεται ότι σημαντικό μέρος αυτών των εργαζομένων μέχρι τον Απρίλιο 2021 τουλάχιστον δεν έχει επανέλθει ακόμα στην εργασία του. 

Η αξιοποίηση νέων καναλιών πώλησης όπως π.χ. τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, οι τηλεφωνικές παραγγελίες, δημιούργησαν την ανάγκη για επιπλέον προσωπικό για τη διαχείριση, εκτέλεση και παράδοση των παραγγελιών. 

Τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας, όπως ο έλεγχος του αριθμού ατόμων στα καταστήματα, η απολύμανση ή ακόμα και η διάθεση σελφ τεστ (π.χ. στην Αχαϊα) κλπ, δημιούργησαν νέες θέσεις εργασίας. 

Οι παραπάνω εξελίξεις προκαλούν αλυσίδα προσλήψεων καθώς απαιτούν νέες επιπλέον επενδύσεις στην οργάνωση, μηχανογράφηση και συντήρηση του δικτύου, προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγικότητα των επιχειρήσεων, οι οποίες με τη σειρά τους προκαλούν νέες ανάγκες σε υψηλών προσόντων προσωπικού. 

Δυναμική παραμένει και η αύξηση του τζίρου στο λιανεμπόριο τροφίμων, διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες, που προέβλεπαν καθίζηση μετά την υπερκατανάλωση των lockdowns. Τα τελευταία στοιχεία (Απρίλιος) δείχνουν ότι οι αυξήσεις πωλήσεων στα super markets ήταν αυξημένες κατά 7,2% σε σχέση με πέρσι και κατά 2,9% σε σχέση με το Μάρτιο, ενώ για τα λοιπά καταστήματα τροφίμων η αύξηση ήταν 40,4% και 3% αντιστοίχως!  

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εφιαλτικές προβλέψεις για τον Τουρισμό
Εφιαλτικές προβλέψεις για τον Τουρισμό
Τα «μαύρα» σενάρια των υπηρεσιών του ΟΗΕ για τις απώλειες στο ΑΕΠ και την απασχόληση- Η Ελλάδα μεταξύ των πιο «πληγωμένων» χωρών παγκοσμίως
Εφιαλτικές προβλέψεις για τον Τουρισμό
«Βαραίνει» ο πληθωρισμός των τροφίμων
«Βαραίνει» ο πληθωρισμός των τροφίμων
Τα ευχολόγια των Ευρωπαίων για την ανεύρεση εναλλακτικών οδών για τα ουκρανικά σιτηρά και η απουσία τολμηρών αποφάσεων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα, επέτειναν την ανησυχία για το ενδεχόμενο ελλείψεων (και) στην ευρωπαϊκή αγορά και πολύ περισσότερο για τον κίνδυνο εκτόξευσης των τιμών σε βασικά είδη διατροφής.  
«Βαραίνει» ο πληθωρισμός των τροφίμων
Νέα εποχή στο ηλεκτρονικό εμπόριο – Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Νέα εποχή στο ηλεκτρονικό εμπόριο – Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να επιτρέπει, πλέον, τη δημιουργία εικονικών δοκιμαστηρίων για όσους καταναλωτές προτιμούν τις εξ αποστάσεως αγορές, μπορεί η ταχύτητα παράδοσης των ηλεκτρονικών παραγγελιών να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την προτίμηση του ενός ή του άλλου e- shop, ωστόσο το ηλεκτρονικό εμπόριο εξακολουθεί να ταλανίζεται από “παιδικές ασθένειες”, όπως η προσπάθεια εξόφθαλμης εξαπάτησης των καταναλωτών.  
Νέα εποχή στο ηλεκτρονικό εμπόριο – Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Αλλάζει το τοπίο στην αγορά εργασίας -Κερδίζει έδαφος το μοντέλο του 4ήμερου
Αλλάζει το τοπίο στην αγορά εργασίας -Κερδίζει έδαφος το μοντέλο του 4ήμερου
Μέχρι πολύ πρόσφατα, οι αποδοχές ήταν ίσως ο πιο καθοριστικός παράγοντας στο να επιλέξει κάποιος το εργασιακό του περιβάλλον. Η πανδημία φαίνεται, όμως, πως άλλαξε τα δεδομένα.  
Αλλάζει το τοπίο στην αγορά εργασίας -Κερδίζει έδαφος το μοντέλο του 4ήμερου