Το «μπουμ» των βραχυχρόνιων μισθώσεων -Το στοίχημα του Τουρισμού για τους επόμενους μήνες

SOOC/ Alexandros Michailidis

Αύξηση 9% στις κρατήσεις on line το περασμένο καλοκαίρι, κατέγραψε η Eurostat σε όλη την Ευρώπη και από την ποιοτική ανάλυση των στοιχείων, μπορεί να διαπιστώσει κανείς ότι πρόκειται κυρίως για βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Επί της ουσίας, στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου, δηλαδή κατά την... παραδοσιακή περίοδο των θερινών διακοπών, καταγράφηκαν γύρω στα 251 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις σε καταλύματα τύπου Airbnb και πρόκειται για μια αύξηση της τάξης του 24% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021.

Οι διανυκτερεύσεις στο Βέλγιο, τη Σουηδία και τη Γαλλία το τρίτο τρίμηνο του 2022 αυξήθηκαν κατά περίπου 30%, αλλά συνολικά η Ε.Ε. υστέρησαν σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Η Πορτογαλία (-4%) ήταν η πιο σημαντική χώρα προορισμού με σημαντική μείωση.

Στα καθ’ ημάς, η Αττική, η Κρήτη, οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα είχαν- ως ήταν αναμενόμενο- το μεγαλύτερο αριθμό διανυκτερεύσεων, σε καταλύματα βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Οι παραδοσιακοί παράκτιοι προορισμοί διακοπών παρέμειναν δημοφιλείς το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Οι πιο δημοφιλείς περιοχές ήταν η Ανδαλουσία στην Ισπανία με 6,5 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις, η Jadranska Hrvatska στην Κροατία με 5,5 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις και η Προβηγκία-Άλπεις-Κυανή Ακτή στη Γαλλία με 5,2 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις. Αυτές οι τρεις περιοχές, καθώς και η Καταλονία στην Ισπανία και το Île de France στη Γαλλία, είχαν περισσότερες από 4 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις η καθεμία.

Η Γαλλία και η Ισπανία είχαν έξι περιφέρειες η καθεμία στις 20 πρώτες περιφέρειες, η Ιταλία είχε πέντε περιφέρειες, η Πορτογαλία δύο και η Κροατία μία.

Η εορταστική περίοδος ουσιαστικά δικαίωσε τις προσδοκίες για μια ακόμα καλλίτερη σεζόν από αυτήν του 2022, αν και όσο τα νέφη της αβεβαιότητας σκιάζουν την Ευρώπη, ο προβληματισμός δεν λείπει.

Η μέση πληρότητα για περίπου 1.400 επιχειρήσεις κυμάνθηκε στο 80% για το 15νθήμερο των εορτών, ωστόσο από εδώ και πέρα το στοίχημα θα είναι ο καιρός γιατί μεσολαβούν 40 μέρες μέχρι την Καθαρά Δευτέρα και ήδη από τις 10 Ιανουαρίου και μετά δεν υπάρχει κάτι. «Έχουμε δηλαδή ένα καλό δεκαπενθήμερο εορταστικό και ένα κακό επόμενο 40ημερο. Η όποια κερδοφορία των επιχειρήσεων θα εξαντληθεί το επόμενο διάστημα”, επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρ. Τάσιος.

Ένα ακόμα στοιχείο για το στοίχημα του 2023, είναι ο ανταγωνισμός. Όπως επισημαίνει το Greek Hotelier, η Κροατία, μια χώρα ανταγωνίστρια στον τουρισμό για την Ελλάδα, υιοθέτησε πριν μερικές μέρες επίσημα το ευρώ κι εντάχθηκε στον χώρο Σένγκεν, γεγονός που επιτρέπει την ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων και των αγαθών.

Σημειωτέον ότι η Κροατία δέχθηκε φέτος τέσσερις φορές περισσότερους τουρίστες από όσους κατοίκους έχει και η ένταξή της στη ζώνη Σένγκεν αναμένεται να δώσει περαιτέρω ώθηση στον κλάδο. Οι μεγάλες ουρές αναμονής στα σύνορα της χώρας με τους γείτονές της της ΕΕ θα αποτελούν παρελθόν κι αυτό εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ως κίνητρο για όσους σκοπεύουν να περάσουν τις διακοπές τους στις Δαλματικές Ακτές.

ΣΧΕΤΙΚΑ