Τέλος το «Καλάθι του Νοικοκυριού»- Μπαίνει και η τιμή παραγωγού στα νωπά τρόφιμα
Τίτλοι τέλους πέφτουν από αύριο, 1η Νοεμβρίου, στο «Καλάθι του Νοικοκυριού», το οποίο μας… συνόδευσε τη δύσκολη περίοδο των «εκρηκτικών» αυξήσεων σε τρόφιμα κι άλλα είδη ευρείας κατανάλωσης.
Μετά από αλλεπάλληλες παρατάσεις, τον περασμένο Μάιο νομοθετήθηκε άλλη μία ως τις 31 Οκτωβρίου. Αν και πολλοί πίστευαν ότι θα δοθεί μια ακόμα παράταση, αφού η μάχη του πληθωρισμού δεν έχει κερδηθεί ακόμα, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής για την εποπτεία της αγοράς και την προστασία του καταναλωτή, δεν έχει την παραμικρή πρόβλεψη.
Όπως λένε κάποιοι, το τέλος του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» ήταν μάλλον αναμενόμενο από τη στιγμή που «τρέχει» η πρωτοβουλία με τις μειώσεις τιμών σε 2.500 κωδικούς. Ωστόσο, σε επικοινωνιακό επίπεδο το παραπάνω επιχείρημα είναι μάλλον δύσκολο να καθησυχάσει τους προβληματισμούς των καταναλωτών.
Η νέα παρέμβαση
Με το ίδιο νομοσχέδιο επιχειρείται, πάντως, η μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς τη διαμόρφωση των τελικών τιμών στα νωπά προϊόντα, κυρίως φρούτα και λαχανικά, καθώς υπήρχαν και υπάρχουν πολλές καταγγελίες από τους παραγωγούς για «φούσκωμα» των τιμών στη διαδρομή από το χωράφι ως το ράφι. Για παράδειγμα, ένα κιλό τομάτες, που μπορεί να φεύγει από το χωράφι γύρω στο μισό ευρώ, μπορεί να φτάσει στον καταναλωτή με τιμή ένα ή και ενάμιση ευρώ υψηλότερη.
Όπως προβλέπει, λοιπόν, το νομοσχέδιο, «στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου αναγράφονται, κατά τρόπο προσήκοντα και ευκρινή, τα στοιχεία από τα οποία προκύπτει η πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα, με σκοπό την προστασία του καταναλωτικού κοινού και τη διαφύλαξη του υγιούς ανταγωνισμού». Από τη στιγμή που έχει καταργηθεί το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, προφανής στόχος είναι να φανούν τα ποσοστά κέρδους στα ενδιάμεσα στάδια της αλυσίδας.
Οι παρατάσεις
Αν και το «Καλάθι του Νοικοκυριού» αποσύρεται από τη δέσμη των μέτρων κατά της ακρίβειας, το νομοσχέδιο παρατείνει τη ζωή σε τρεις άλλες ασφαλιστικές δικλείδες για τους καταναλωτές:
- οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης («super markets»), των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90.000.000 ευρώ, συνεχίζουν να ανακοινώνουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης οποιαδήποτε αύξηση τιμής αγοράς από προμηθευτή καταναλωτικών προϊόντων, που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση.
- οι ίδιες επιχειρήσεις θα πρέπει, επίσης, να ανακοινώνουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης λιανικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων σε τακτά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε το υπουργείο ανακοινώνει ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων στους καταναλωτές, ιδίως μέσω «e-katanalotis».
- για τα καταναλωτικά προϊόντα των επιχειρήσεων, για τα οποία ανακοινώνεται αύξηση τιμής, δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια κατά τη διάθεσή τους στους καταναλωτές για τρεις μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία εφαρμόζεται η αύξηση τιμής.
Και στις τρεις παραπάνω περιπτώσεις, προβλέπεται η παράταση της ισχύος τους ως τις 30 Ιουνίου του 2026.
 
    