Skip to main content

Πρωταθλήτρια η Ελλάδα στην αύξηση φόρου των επιχειρήσεων!!!

Πρωταθλήτρια η Ελλάδα στην αύξηση φόρου των επιχειρήσεων!!!
Φωτο: Shutterstock

Τι κι αν στα χρόνια της κρίσης, ειδικά την τελευταία τετραετία, έγινε «καραμέλα» η ανάγκη για προσέλκυση επενδύσεων, τι κι αν οι ξένοι τεχνοκράτες ζητούσαν και ζητούν πιο φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, τα νούμερα για μια ακόμα φορά αποκαλύπτουν ότι όταν οι φορολογικές Αρχές θέλουν να κρύψουν την αλήθεια, τα καταφέρνουν μια χαρά. Όχι όμως για πολύ.

Ποια είναι η πικρή αλήθεια, που σκιάζει την ελληνική οικονομία, η οποία αναζητά τρόπους για να «ξεκολλήσει» από το τέλμα της πολυετούς ύφεσης; Ότι την 10ετία της κρίσης, ενώ φαινομενικά ο φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις μειώθηκε, οι πραγματικές φορολογικές επιβαρύνσεις τελικά αυξήθηκαν και μάλιστα πολύ περισσότερο σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες!!!

Την ώρα που οι συσκέψεις στο οικονομικό επιτελείο αρχίζουν να πυκνώνουν εν όψει της κατάθεσης του φορολογικού νομοσχεδίου, στην «καρδιά» του οποίου βρίσκεται η μείωση του φόρου επιχειρήσεων από το 28% στο 20% και των μερισμάτων από το 10% στο 5%, η συγκριτική μελέτη του Tax Foundation αποκαλύπτει ότι ενώ οι επιχειρήσεις- μικρές και μεγάλες- πάλευαν για να επιβιώσουν την περίοδο 2008- 2018, η πραγματική τους φορολογική επιβάρυνση αυξανόταν με την ανοχή ή και τις ευλογίες των δανειστών, σε μια ακόμα απόδειξη της «τυφλής» συνταγής λιτότητας.

cit-changes-final-2-01.png

Αν ανατρέξει κανείς στους ονομαστικούς φορολογικούς συντελεστές μπορεί να μείνει με την εντύπωση ότι στην Ελλάδα παρά τα εκρηκτικά ελλείμματα στο ξέσπασμα της κρίσης, οι επιχειρήσεις πήραν στο μέτρο το δυνατού μια ώθηση από τις Αρχές. Το 2008 βρήκε τις επιχειρήσεις με συντελεστή 25%, στον οποίο προστέθηκε έκτακτη εισφορά ως 10%, ενώ το 2018 ο συντελεστής βρέθηκε στο 29%. Αν και η προηγούμενη κυβέρνηση αύξησε με μοναδική ευκολία το συντελεστή από το 26% στο 29% το 2015, θα μπορούσε να πει κανείς ότι τελικά έχουμε μια μείωση 6 ποσοστιαίων μονάδων, στο διάστημα 2008- 2018, δηλαδή πολύ παραπάνω από τη μέση μείωση του 1,7% στις υπόλοιπες χώρες. Δυστυχώς η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (με πρόσθετες επιβαρύνσεις)

            
 20082009201020112012201320142015201620172018
ΒΕΛΓΙΟ34,034,034,034,034,034,034,034,034,034,029,6
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ10,010,010,010,010,010,010,010,010,010,010,0
ΤΣΕΧΙΑ21,020,019,019,019,019,019,019,019,019,019,0
ΔΑΝΙΑ25,025,025,025,025,025,024,523,522,022,022,0
ΓΕΡΜΑΝΙΑ29,429,429,529,629,629,629,729,829,829,929,9
ΕΣΘΟΝΙΑ21,021,021,021,021,021,021,020,020,020,020,0
ΙΡΛΑΝΔΙΑ12,512,512,512,512,512,512,512,512,512,512,5
ΕΛΛΑΔΑ*35,035,024,020,020,026,026,029,029,029,029,0
ΙΣΠΑΝΙΑ30,030,030,030,030,030,030,028,025,025,025,0
ΓΑΛΛΙΑ34,434,434,436,136,138,038,038,034,444,434,4
ΚΡΟΑΤΙΑ20,020,020,020,020,020,020,020,020,018,018,0
ΙΤΑΛΙΑ31,431,431,431,431,331,331,331,331,327,827,8
ΚΥΠΡΟΣ10,010,010,010,010,012,512,512,512,512,512,5
ΛΕΤΟΝΙΑ15,015,015,015,015,015,015,015,015,015,020,0
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ15,020,015,015,015,015,015,015,015,015,015,0
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ29,628,628,628,828,829,229,229,229,227,126,0
ΟΥΓΓΑΡΙΑ21,321,320,620,620,620,620,620,620,610,810,8
ΜΑΛΤΑ35,035,035,035,035,035,035,035,035,035,035,0
ΟΛΛΑΝΔΙΑ25,525,525,525,025,025,025,025,025,025,025,0
ΑΥΣΤΡΙΑ25,025,025,025,025,025,025,025,025,025,025,0
ΠΟΛΩΝΙΑ19,019,019,019,019,019,019,019,019,019,019,0
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ26,526,529,029,031,531,531,529,529,529,531,5
ΡΟΥΜΑΝΙΑ16,016,016,016,016,016,016,016,016,016,016,0
ΣΛΟΒΕΝΙΑ22,021,020,020,018,017,017,017,017,019,019,0
ΣΛΟΒΑΚΙΑ19,019,019,019,019,023,022,022,022,021,021,0
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ26,026,026,026,024,524,520,020,020,020,020,0
ΣΟΥΗΔΙΑ28,026,326,326,326,322,022,022,022,022,022,0
ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ28,028,028,026,024,023,021,020,020,019,019,0
ΙΣΛΑΝΔΙΑ15,015,018,020,020,020,020,020,020,020,020,0
ΝΟΡΒΗΓΙΑ28,028,028,028,028,028,027,027,025,024,023,0

*ενσωματώνεται έκτακτη εισφορά 10%

πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Όπως επισημαίνει στη μελέτη του το Tax Foundation, πολλές είναι οι χώρες που μειώνουν τους συντελεστές αλλά «πειράζουν» την τελική φορολογική επιβάρυνση, π.χ. ενσωματώνοντας τον εταιρικό φόρο στο φόρο εισοδήματος, αλλάζοντας τους κανόνες αποτίμησης των αποθεματικών και υιοθετώντας διεθνείς φορολογικούς κανόνες. Ποιο είναι το τελικό αποτέλεσμα; «Κρυφές» επιβαρύνσεις, που αυξάνουν κατακόρυφα το πραγματικό φορολογικό βάρος για τις επιχειρήσεις.

Από τις 31 χώρες, που καλύπτει η μελέτη, η μεγαλύτερη μείωση του πραγματικού φορολογικού βάρους στις επιχειρήσεις καταγράφεται στην Ουγγαρία (-8,4%), όπου σημειώθηκε μείωση κατά 10,5 ποσοστιαίες μονάδες και στον ονομαστικό συντελεστή. Σημαντικές μειώσεις καταγράφονται, επίσης, στη Μάλτα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Φινλανδία. Σε ποια χώρα καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση του μέσου πραγματικού φορολογικού συντελεστή επιχειρήσεων; Στην Ελλάδα, με εκτίναξη του δείκτη κατά 5,8 ποσοστιαίες μονάδες…

 Πραγματικός μέσος φορολογικός συντελεστής επιχειρήσεωνΦορολογικός συντελεστής επιχειρήσεων
 20082018Διαφορά (%)20082018Διαφορά (%)
ΑΥΣΤΡΙΑ23.0%23.1%0.125.0%25.0%0.0
ΒΕΛΓΙΟ24.9%24.8%-0.134.0%29.6%-4.4
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ8.9%9.0%0.110.0%10.0%0.0
ΚΡΟΑΤΙΑ16.5%14.8%-1.720.0%18.0%-2.0
ΚΥΠΡΟΣ10.6%13.0%2.410.0%12.5%2.5
ΤΣΕΧΙΑ18.4%16.7%-1.721.0%19.0%-2.0
ΔΑΝΙΑ22.6%19.8%-2.825.0%22.0%-3.0
ΕΣΘΟΝΙΑ16.5%15.7%-0.821.0%20.0%-1.0
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ24.5%19.6%-4.926.0%20.0%-6.0
ΓΑΛΛΙΑ34.6%33.4%-1.234.4%34.4%0.0
ΓΕΡΜΑΝΙΑ28.2%28.9%0.729.4%29.9%0.5
ΕΛΛΑΔΑ21.8%27.6%5.835.0%29.0%-6.0
ΟΥΓΓΑΡΙΑ19.5%11.1%-8.421.3%10.8%-10.5
ΙΡΛΑΝΔΙΑ14.4%14.1%-0.312.5%12.5%0.0
ΙΤΑΛΙΑ27.3%23.7%-3.631.4%27.8%-3.6
ΛΕΤΟΝΙΑ13.8%16.7%2.915.0%20.0%5.0
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ12.7%13.6%0.915.0%15.0%0.0
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ25.9%22.8%-3.129.6%26.0%-3.6
ΜΑΛΤΑ32.2%24.4%-7.835.0%35.0%0.0
ΟΛΛΑΝΔΙΑ23.1%22.5%-0.625.5%25.0%-0.5
ΝΟΡΒΗΓΙΑ26.5%21.8%-4.728.0%23.0%-5.0
ΠΟΛΩΝΙΑ17.4%17.5%0.119.0%19.0%0.0
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ23.7%21.4%-2.326.5%31.5%5.0
ΡΟΥΜΑΝΙΑ14.8%14.7%-0.116.0%16.0%0.0
ΣΛΟΒΑΚΙΑ16.8%18.7%1.919.0%21.0%2.0
ΣΛΟΒΕΝΙΑ20.0%17.3%-2.722.0%19.0%-3.0
ΙΣΠΑΝΙΑ32.8%30.1%-2.730.0%25.0%-5.0
ΣΟΥΗΔΙΑ24.6%19.4%-5.228.0%22.0%-6.0
ΕΛΒΕΤΙΑ18.7%18.6%-0.121.2%21.2%-0.0
ΤΟΥΡΚΙΑ18.6%19.2%0.620.0%22.0%2.0
ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ28.0%20.6%-7.428.0%19.0%-9.0
ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ 21.3%19.8%-1.523.7%21.9%-1.7

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαρωτική... επίθεση από ελεγκτές της εφορίας
Σαρωτική... επίθεση από ελεγκτές της εφορίας
Από το κόσκινο ειδικών Επιτροπών περνούν όλες οι καταγγελίες -ακόμη και ανώνυμες- και τα πληροφοριακά δελτία. Θα βαθμολογούνται με ειδικό point system.
Σαρωτική... επίθεση από ελεγκτές της εφορίας
Παγίδα στις μεγάλες επιχειρήσεις με τις 120 δόσεις
Παγίδα στις μεγάλες επιχειρήσεις με τις 120 δόσεις
Μπορεί, λοιπόν, να έφερε χαμόγελα στην απογοητευμένη αγορά η ΠΝΠ με την οποία επεκτείνονται οι 120 δόσεις και στις επιχειρήσεις, ωστόσο όποιος πήρε μολύβι και χαρτί αντιλήφθηκε γρήγορα ότι το πλαίσιο γίνεται πολύ δυσμενέστερο για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις!
Παγίδα στις μεγάλες επιχειρήσεις με τις 120 δόσεις
Επένδυση 4 εκ. στην ενίσχυση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων
Επένδυση 4 εκ. στην ενίσχυση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων
Από 11 Ιουλίου 2019 θα ξεκινήσει η δράση του ΕΣΠΑ για την ενίσχυση πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας που αφορά στην αναβάθμισή τους μέσω της χρήσης Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και συστημάτων αυτοματισμού.
Επένδυση 4 εκ. στην ενίσχυση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων
Αποκάλυψη! Με «τρύπες» το 2020 ο Κοινωνικός Προϋπολογισμός
Αποκάλυψη! Με «τρύπες» το 2020 ο Κοινωνικός Προϋπολογισμός
Σκαλίζοντας» τις προβλέψεις για τα όρια δαπανών του Κοινωνικού Προϋπολογισμού ανακαλύπτουμε μια ωραιότατη «τρύπα» στον ΕΟΠΥΥ και στο λίαν «ευαίσθητο» πεδίο των κοινωνικών δαπανών.
Αποκάλυψη! Με «τρύπες» το 2020 ο Κοινωνικός Προϋπολογισμός
ΕΣΕΕ: Υπάρχουν απαιτήσεις και υψηλές προσδοκίες
ΕΣΕΕ: Υπάρχουν απαιτήσεις και υψηλές προσδοκίες
Η ΕΣΕΕ με ανακοίνωση της τονίζει προς τη νέα κυβέρνηση πως «Το εμπόριο και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα έχουν μεγάλες προσδοκίες αλλά και υψηλές απαιτήσεις».
ΕΣΕΕ: Υπάρχουν απαιτήσεις και υψηλές προσδοκίες