fbpxΠρωταθλήτρια η Ελλάδα στην αύξηση φόρου των επιχειρήσεων!!! | Economistas.gr Skip to main content

Πρωταθλήτρια η Ελλάδα στην αύξηση φόρου των επιχειρήσεων!!!

Πρωταθλήτρια η Ελλάδα στην αύξηση φόρου των επιχειρήσεων!!!
Φωτο: Shutterstock

Τι κι αν στα χρόνια της κρίσης, ειδικά την τελευταία τετραετία, έγινε «καραμέλα» η ανάγκη για προσέλκυση επενδύσεων, τι κι αν οι ξένοι τεχνοκράτες ζητούσαν και ζητούν πιο φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, τα νούμερα για μια ακόμα φορά αποκαλύπτουν ότι όταν οι φορολογικές Αρχές θέλουν να κρύψουν την αλήθεια, τα καταφέρνουν μια χαρά. Όχι όμως για πολύ.

Ποια είναι η πικρή αλήθεια, που σκιάζει την ελληνική οικονομία, η οποία αναζητά τρόπους για να «ξεκολλήσει» από το τέλμα της πολυετούς ύφεσης; Ότι την 10ετία της κρίσης, ενώ φαινομενικά ο φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις μειώθηκε, οι πραγματικές φορολογικές επιβαρύνσεις τελικά αυξήθηκαν και μάλιστα πολύ περισσότερο σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες!!!

Την ώρα που οι συσκέψεις στο οικονομικό επιτελείο αρχίζουν να πυκνώνουν εν όψει της κατάθεσης του φορολογικού νομοσχεδίου, στην «καρδιά» του οποίου βρίσκεται η μείωση του φόρου επιχειρήσεων από το 28% στο 20% και των μερισμάτων από το 10% στο 5%, η συγκριτική μελέτη του Tax Foundation αποκαλύπτει ότι ενώ οι επιχειρήσεις- μικρές και μεγάλες- πάλευαν για να επιβιώσουν την περίοδο 2008- 2018, η πραγματική τους φορολογική επιβάρυνση αυξανόταν με την ανοχή ή και τις ευλογίες των δανειστών, σε μια ακόμα απόδειξη της «τυφλής» συνταγής λιτότητας.

cit-changes-final-2-01.png

Αν ανατρέξει κανείς στους ονομαστικούς φορολογικούς συντελεστές μπορεί να μείνει με την εντύπωση ότι στην Ελλάδα παρά τα εκρηκτικά ελλείμματα στο ξέσπασμα της κρίσης, οι επιχειρήσεις πήραν στο μέτρο το δυνατού μια ώθηση από τις Αρχές. Το 2008 βρήκε τις επιχειρήσεις με συντελεστή 25%, στον οποίο προστέθηκε έκτακτη εισφορά ως 10%, ενώ το 2018 ο συντελεστής βρέθηκε στο 29%. Αν και η προηγούμενη κυβέρνηση αύξησε με μοναδική ευκολία το συντελεστή από το 26% στο 29% το 2015, θα μπορούσε να πει κανείς ότι τελικά έχουμε μια μείωση 6 ποσοστιαίων μονάδων, στο διάστημα 2008- 2018, δηλαδή πολύ παραπάνω από τη μέση μείωση του 1,7% στις υπόλοιπες χώρες. Δυστυχώς η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (με πρόσθετες επιβαρύνσεις)

            
 20082009201020112012201320142015201620172018
ΒΕΛΓΙΟ34,034,034,034,034,034,034,034,034,034,029,6
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ10,010,010,010,010,010,010,010,010,010,010,0
ΤΣΕΧΙΑ21,020,019,019,019,019,019,019,019,019,019,0
ΔΑΝΙΑ25,025,025,025,025,025,024,523,522,022,022,0
ΓΕΡΜΑΝΙΑ29,429,429,529,629,629,629,729,829,829,929,9
ΕΣΘΟΝΙΑ21,021,021,021,021,021,021,020,020,020,020,0
ΙΡΛΑΝΔΙΑ12,512,512,512,512,512,512,512,512,512,512,5
ΕΛΛΑΔΑ*35,035,024,020,020,026,026,029,029,029,029,0
ΙΣΠΑΝΙΑ30,030,030,030,030,030,030,028,025,025,025,0
ΓΑΛΛΙΑ34,434,434,436,136,138,038,038,034,444,434,4
ΚΡΟΑΤΙΑ20,020,020,020,020,020,020,020,020,018,018,0
ΙΤΑΛΙΑ31,431,431,431,431,331,331,331,331,327,827,8
ΚΥΠΡΟΣ10,010,010,010,010,012,512,512,512,512,512,5
ΛΕΤΟΝΙΑ15,015,015,015,015,015,015,015,015,015,020,0
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ15,020,015,015,015,015,015,015,015,015,015,0
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ29,628,628,628,828,829,229,229,229,227,126,0
ΟΥΓΓΑΡΙΑ21,321,320,620,620,620,620,620,620,610,810,8
ΜΑΛΤΑ35,035,035,035,035,035,035,035,035,035,035,0
ΟΛΛΑΝΔΙΑ25,525,525,525,025,025,025,025,025,025,025,0
ΑΥΣΤΡΙΑ25,025,025,025,025,025,025,025,025,025,025,0
ΠΟΛΩΝΙΑ19,019,019,019,019,019,019,019,019,019,019,0
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ26,526,529,029,031,531,531,529,529,529,531,5
ΡΟΥΜΑΝΙΑ16,016,016,016,016,016,016,016,016,016,016,0
ΣΛΟΒΕΝΙΑ22,021,020,020,018,017,017,017,017,019,019,0
ΣΛΟΒΑΚΙΑ19,019,019,019,019,023,022,022,022,021,021,0
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ26,026,026,026,024,524,520,020,020,020,020,0
ΣΟΥΗΔΙΑ28,026,326,326,326,322,022,022,022,022,022,0
ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ28,028,028,026,024,023,021,020,020,019,019,0
ΙΣΛΑΝΔΙΑ15,015,018,020,020,020,020,020,020,020,020,0
ΝΟΡΒΗΓΙΑ28,028,028,028,028,028,027,027,025,024,023,0

*ενσωματώνεται έκτακτη εισφορά 10%

πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Όπως επισημαίνει στη μελέτη του το Tax Foundation, πολλές είναι οι χώρες που μειώνουν τους συντελεστές αλλά «πειράζουν» την τελική φορολογική επιβάρυνση, π.χ. ενσωματώνοντας τον εταιρικό φόρο στο φόρο εισοδήματος, αλλάζοντας τους κανόνες αποτίμησης των αποθεματικών και υιοθετώντας διεθνείς φορολογικούς κανόνες. Ποιο είναι το τελικό αποτέλεσμα; «Κρυφές» επιβαρύνσεις, που αυξάνουν κατακόρυφα το πραγματικό φορολογικό βάρος για τις επιχειρήσεις.

Από τις 31 χώρες, που καλύπτει η μελέτη, η μεγαλύτερη μείωση του πραγματικού φορολογικού βάρους στις επιχειρήσεις καταγράφεται στην Ουγγαρία (-8,4%), όπου σημειώθηκε μείωση κατά 10,5 ποσοστιαίες μονάδες και στον ονομαστικό συντελεστή. Σημαντικές μειώσεις καταγράφονται, επίσης, στη Μάλτα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Φινλανδία. Σε ποια χώρα καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση του μέσου πραγματικού φορολογικού συντελεστή επιχειρήσεων; Στην Ελλάδα, με εκτίναξη του δείκτη κατά 5,8 ποσοστιαίες μονάδες…

 Πραγματικός μέσος φορολογικός συντελεστής επιχειρήσεωνΦορολογικός συντελεστής επιχειρήσεων
 20082018Διαφορά (%)20082018Διαφορά (%)
ΑΥΣΤΡΙΑ23.0%23.1%0.125.0%25.0%0.0
ΒΕΛΓΙΟ24.9%24.8%-0.134.0%29.6%-4.4
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ8.9%9.0%0.110.0%10.0%0.0
ΚΡΟΑΤΙΑ16.5%14.8%-1.720.0%18.0%-2.0
ΚΥΠΡΟΣ10.6%13.0%2.410.0%12.5%2.5
ΤΣΕΧΙΑ18.4%16.7%-1.721.0%19.0%-2.0
ΔΑΝΙΑ22.6%19.8%-2.825.0%22.0%-3.0
ΕΣΘΟΝΙΑ16.5%15.7%-0.821.0%20.0%-1.0
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ24.5%19.6%-4.926.0%20.0%-6.0
ΓΑΛΛΙΑ34.6%33.4%-1.234.4%34.4%0.0
ΓΕΡΜΑΝΙΑ28.2%28.9%0.729.4%29.9%0.5
ΕΛΛΑΔΑ21.8%27.6%5.835.0%29.0%-6.0
ΟΥΓΓΑΡΙΑ19.5%11.1%-8.421.3%10.8%-10.5
ΙΡΛΑΝΔΙΑ14.4%14.1%-0.312.5%12.5%0.0
ΙΤΑΛΙΑ27.3%23.7%-3.631.4%27.8%-3.6
ΛΕΤΟΝΙΑ13.8%16.7%2.915.0%20.0%5.0
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ12.7%13.6%0.915.0%15.0%0.0
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ25.9%22.8%-3.129.6%26.0%-3.6
ΜΑΛΤΑ32.2%24.4%-7.835.0%35.0%0.0
ΟΛΛΑΝΔΙΑ23.1%22.5%-0.625.5%25.0%-0.5
ΝΟΡΒΗΓΙΑ26.5%21.8%-4.728.0%23.0%-5.0
ΠΟΛΩΝΙΑ17.4%17.5%0.119.0%19.0%0.0
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ23.7%21.4%-2.326.5%31.5%5.0
ΡΟΥΜΑΝΙΑ14.8%14.7%-0.116.0%16.0%0.0
ΣΛΟΒΑΚΙΑ16.8%18.7%1.919.0%21.0%2.0
ΣΛΟΒΕΝΙΑ20.0%17.3%-2.722.0%19.0%-3.0
ΙΣΠΑΝΙΑ32.8%30.1%-2.730.0%25.0%-5.0
ΣΟΥΗΔΙΑ24.6%19.4%-5.228.0%22.0%-6.0
ΕΛΒΕΤΙΑ18.7%18.6%-0.121.2%21.2%-0.0
ΤΟΥΡΚΙΑ18.6%19.2%0.620.0%22.0%2.0
ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ28.0%20.6%-7.428.0%19.0%-9.0
ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ 21.3%19.8%-1.523.7%21.9%-1.7

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαρωτική... επίθεση από ελεγκτές της εφορίας
Σαρωτική... επίθεση από ελεγκτές της εφορίας
Από το κόσκινο ειδικών Επιτροπών περνούν όλες οι καταγγελίες -ακόμη και ανώνυμες- και τα πληροφοριακά δελτία. Θα βαθμολογούνται με ειδικό point system.
Σαρωτική... επίθεση από ελεγκτές της εφορίας
Οι τρεις κινήσεις ματ στη φορολογία που δίνουν ανάσα
Οι τρεις κινήσεις ματ στη φορολογία που δίνουν ανάσα
Τριπλό ματ στη φορολογία με βελτίωση 120 δόσεων, lifting στις 12 δόσεις και μείωση φόρων έτσι ώστε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις να μπορέσουν να τραβήξουν γραμμή, αφήνοντας πίσω τη βαριά κληρονομιά της κρίσης.
Οι τρεις κινήσεις ματ στη φορολογία που δίνουν ανάσα
EY: Έτσι θα ερχόντουσαν οι επενδύσεις στην Ελλάδα
EY: Έτσι θα ερχόντουσαν οι επενδύσεις στην Ελλάδα
Την ύπαρξη σημαντικού ενδιαφέροντος για επενδύσεις στην Ελλάδα, αλλά και την ανάγκη δραστικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων για να μετατραπεί το ενδιαφέρον αυτό σε πράξη αναδεικνύει μεγάλη έρευνα της ΕΥ Ελλάδος.
EY: Έτσι θα ερχόντουσαν οι επενδύσεις στην Ελλάδα
Στη Βουλή το αναπτυξιακό ν/σ - Οι 7 στόχοι του
Στη Βουλή το αναπτυξιακό ν/σ - Οι 7 στόχοι του
Το αναπτυξιακό νομοσχέδιο με τίτλο  «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό ρυθμίσεων. Η κυβέρνηση επιδιώκει μέσω του αναπτυξιακού νομοσχεδίου να απλουστεύσει τις διαδικασίες επενδύσεων.
Στη Βουλή το αναπτυξιακό ν/σ - Οι 7 στόχοι του
Πήρε «φωτιά» το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογούμενων της ΑΑΔΕ
Πήρε «φωτιά» το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογούμενων της ΑΑΔΕ
Μόνο για ρυθμίσεις οφειλών το τηλεφωνικό κέντρο έχει δεχθεί περίπου 100.000 ερωτήματα. «Βροχή» αιτημάτων για… βοήθεια σε θέματα φορολογίας εισοδήματος.
Πήρε «φωτιά» το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογούμενων της ΑΑΔΕ
Βήματα μπροστά για τη βελτίωση της φορολογίας φυσικών προσώπων
Βήματα μπροστά για τη βελτίωση της φορολογίας φυσικών προσώπων
Οι ελαφρύνσεις που έρχονται το 2020 θα βελτιώσουν τη θέση της Ελλάδας στους δείκτες Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας- Απαιτούνται άλματα στους φόρους κατανάλωσης.
Βήματα μπροστά για τη βελτίωση της φορολογίας φυσικών προσώπων