Ηλεκτρονικό «μάτι» στις θαλάσσιες μεταφορές καυσίμων
Για όσους γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, διαχρονικά στη μάχη κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων, χαρακτηρίζεται ως ανοικτή πληγή η διακίνηση του ναυτιλιακού πετρελαίου, λόγω της ειδικής ατέλειας.
Η ΑΑΔΕ, ενεργοποιώντας πρόσθετες ασφαλιστικές δικλείδες, όπως για παράδειγμα συστήματα GPS στα μέσα μεταφοράς, είναι σε θέση να εντοπίζει πιο εύκολα τους πιθανούς στόχους, κάτι που φάνηκε στις τρεις “εφόδους” σε πλοία εν πλω τον Ιούλιο. Ωστόσο, από τις 14 Σεπτεμβρίου, οι έλεγχοι αλλάζουν… πίστα, καθώς η ΑΑΔΕ θα αποκτήσει πρόσβαση στη γνωστή πλατφόρμα Marinetraffic, μέσω της οποίας παρακολουθούνται σε πραγματικό χρόνο 240.000 σκάφη, με τη βοήθεια ενός δικτύου που συνδυάζει επίγειους σταθμούς, δορυφορική κάλυψη και roaming,
εξασφαλίζοντας τον εντοπισμό τους ακόμα και στα βαθύτερα σημεία των ωκεανών.
Οι δυνατότητες του συστήματος
Χωρίς υπερβολή, η ΑΑΔΕ από τα… Σεπόλια θα μπορεί να ελέγχει με αυτό το ηλεκτρονικό «μάτι», όλους τους πλόες, βάζοντας στο «μικροσκόπιο» τις περιπτώσεις που είτε θα θεωρούνται ύποπτες βάσει risk analysis είτε θα υπάρχουν καταγγελίες και πληροφορίες.
Όπως προκύπτει από την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, η πλατφόρμα θα επιτρέπει σε έως και τρεις χρήστες της Αρχής, με ατομικά διαπιστευτήρια, να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την τρέχουσα θέση των πλοίων, την πορεία τους, την ταχύτητα πλεύσης, το ιστορικό των διαδρομών τους, καθώς και τους λιμένες και τις ημερομηνίες απόπλου και εκτιμώμενου κατάπλου.
Οι ελεγκτές αποκτούν έτσι ένα πανίσχυρο εργαλείο καθώς η πλατφόρμα παρέχει τη δυνατότητα αναπαραγωγής κινήσεων πλοίων με ιστορικό έως και πέντε χρόνια, κάτι που κρίνεται απαραίτητο για την ανάλυση μοτίβων και την διαπίστωση ασυνήθιστων ή ύποπτων κινήσεων και συμβάντων.
Θα μπορούν να δημιουργούν προσαρμοσμένες ζώνες παρακολούθησης (περιοχές ενδιαφέροντος) όπως στα διεθνή ύδατα όπου γίνονται παράνομες φορτοεκφορτώσεις, προκειμένου να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για αλλαγές, όπως η ταχύτητα, το βύθισμα ή η εκτιμώμενη ώρα άφιξης (ETA), επιτρέποντας την ταχύτατη ανταπόκριση σε κάθε συμβάν. Η πλατφόρμα θα δώσει επίσης πρόσβαση σε πληροφορίες λιμένων, όπως τα πλοία που βρίσκονται ελλιμενισμένα, οι αφίξεις και αναχωρήσεις, καθώς και δεδομένα για τη συμφόρηση και τους χρόνους αναμονής.
Το σύστημα προσφέρει πληροφορίες και για τις τεχνικές προδιαγραφές των πλοίων, τις διαστάσεις τους, την χωρητικότητά τους, αλλά και στοιχεία ιδιοκτησίας για πάνω από το 95% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.
Οι στόχοι
Ο σχεδιασμός της ΑΑΔΕ προβλέπει τουλάχιστον 400 εφόδους σε πλοία από τις Ομάδες Θαλάσσιων Ελέγχων και όπως λένε αρμόδιες πηγές, τα τελευταία ευρήματα (πάνω από 70.000 λίτρα λαθραίου ναυτιλιακού πετρελαίου) είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου.
Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμε ότι κάθε χρόνο το Δημόσιο χάνει περί τα 500 εκ ευρώ μόνο από το λαθρεμπόριο καυσίμων, δηλαδή από την απώλεια εσόδων ΦΠΑ και ΕΦΚ.