Κεραμέως: Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για την ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών – Τα προγράμματα της ΔΥΠΑ

NEWSROOM
Η υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως
Η υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως/ φωτο: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Στο νομοσχέδιο για την ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών που προσφέρουν την ίδια εργασία, στα ενεργά προγράμματα της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης, αλλά και στη σημασία της Εθνικής Κοινωνικής Συμφωνίας για την ενίσχυση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας αναφέρθηκε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, σε συνέντευξή της στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA.

Η υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα σε δύο μεγάλα προγράμματα της ΔΥΠΑ, τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη και έχουν έντονο κοινωνικό χαρακτήρα.

Το πρώτο αφορά ανέργους ηλικίας άνω των 55 ετών. Όπως εξήγησε η κ. Κεραμέως, πρόκειται για συμπολίτες μας που, σε μια πιο δύσκολη ηλικιακά περίοδο, καλούνται να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας. Μέσω του προγράμματος, το υπουργείο Εργασίας επιδοτεί την απασχόλησή τους, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εργαστούν, μεταξύ άλλων, σε δημόσιους οργανισμούς, δήμους, περιφέρειες και νοσοκομεία.

Η ίδια σημείωσε ότι πολλοί από τους ωφελούμενους διαθέτουν σημαντική επαγγελματική εμπειρία, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις χρειάζονται λίγα ακόμη χρόνια εργασίας για να συμπληρώσουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. Σύμφωνα με την υπουργό, το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ήδη ωφελήσει περισσότερους από 30.000 πολίτες και αναμένεται να επεκταθεί εκ νέου το επόμενο διάστημα.

Το δεύτερο πρόγραμμα αφορά άτομα με αναπηρία και τους δίνει τη δυνατότητα απασχόλησης σε δήμους και περιφέρειες της χώρας. Η κ. Κεραμέως υπογράμμισε ότι πολλοί από τους συμμετέχοντες έχουν εμπειρία και δεξιότητες, ωστόσο αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας. Σε αυτό το σημείο, όπως είπε, παρεμβαίνει το υπουργείο προκειμένου να στηρίξει την εργασιακή τους ένταξη.

Η υπουργός Εργασίας αναφέρθηκε επίσης στο υπό επεξεργασία νομοσχέδιο για την ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών για όμοια εργασία. Όπως τόνισε, το νομοσχέδιο ενσωματώνει ευρωπαϊκή οδηγία, σύμφωνα με την οποία η αμοιβή ενός εργαζομένου πρέπει να καθορίζεται από την εργασία, την αξία και τα προσόντα του και όχι από το φύλο του.

Η κ. Κεραμέως διευκρίνισε ότι η ρύθμιση δεν σημαίνει πως όλοι οι εργαζόμενοι θα αμείβονται το ίδιο ανεξαρτήτως προσόντων ή εμπειρίας. Όπως εξήγησε, όταν δύο εργαζόμενοι έχουν την ίδια θέση, τις ίδιες αρμοδιότητες και τα ίδια προσόντα, δεν μπορεί μια γυναίκα να λαμβάνει χαμηλότερη αμοιβή αποκλειστικά λόγω φύλου.

Παρά τα βήματα που έχουν γίνει, η υπουργός επισήμανε ότι το μισθολογικό χάσμα παραμένει υπαρκτό τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, οι γυναίκες στην Ελλάδα αμείβονται κατά 13,4% λιγότερο, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 11%.

Αναφορικά με τις βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου, η κ. Κεραμέως ανέφερε ότι πριν από την πρόσληψη οι αγγελίες και οι προκηρύξεις εργασίας θα πρέπει να είναι ουδέτερες ως προς το φύλο. Παράλληλα, ο εργοδότης θα οφείλει να γνωστοποιεί πριν από τη συνέντευξη το εύρος της αμοιβής για τη θέση.

Μετά την πρόσληψη, το νομοσχέδιο προβλέπει μεγαλύτερη πρόσβαση των εργαζομένων σε πληροφορίες, ώστε να μπορούν να διαπιστώνουν αν υπάρχουν αδικαιολόγητες μισθολογικές αποκλίσεις. Σε περίπτωση που εντοπιστεί τέτοια απόκλιση, ο εργαζόμενος θα έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε καταγγελία.

Παράλληλα, οι μεγάλες επιχειρήσεις με περισσότερους από 100 εργαζομένους θα υποχρεούνται να υποβάλλουν περιοδικές αναφορές για τις μισθολογικές τους δομές, χωρίς ωστόσο τα στοιχεία να δημοσιοποιούνται ονομαστικά.

Τέλος, η υπουργός αναφέρθηκε και στην Εθνική Κοινωνική Συμφωνία για την ενίσχυση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, τονίζοντας τον θετικό αντίκτυπο που είχε η υπογραφή της σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

ΣΧΕΤΙΚΑ